GroenLinks Alkmaar heeft bij het college van B&W vragen opgeworpen over de impact van de inrichting van een Bestevaerbrug voor auto’s op de leefbaarheid van Alkmaar en de geplande woningbouwprojecten. GL-raadslid Roy Seignette vreest voor de ‘blunder van de 21e eeuw’: “We moeten ervoor waken dat we niet dezelfde fout maken als die meer dan een halve eeuw geleden is vermeden.”
In de jaren 50 was er een plan om de grachten in de binnenstad van Alkmaar te dempen voor het autoverkeer. “Gelukkig kwam het toenmalige stadsbestuur op tijd tot inzicht en werd het historisch centrum behouden”, schrijft Seignette. Nu in de 21e eeuw vreest zijn fractie dat de plannen om van de toekomstige Bestevaerbrug een autobrug te maken, de twee nog te bouwen wijken op de bedrijventerreinen Overdie en Oudorp op voorhand zullen verpesten.
De nieuwe coalitie wil geen brug alleen voor (brom-) fietsers en wandelaars. Ook autoverkeer moet er overheen kunnen, al dan niet ‘te gast’ zoals bijvoorbeeld op de Frieseweg. Volgens GL-raadslid Seignette ontstaat daarmee het risico dat de woningbouwplannen op Overdie en Oudorp in gevaar komen. “Als we alles laten wijken voor de auto dan heeft dat te grote consequenties voor veiligheid, gezondheid en woongenot.”
Seignette stelt het college namens GroenLinks zeventien vragen onder andere over de stand van zaken van de diverse bouwprojecten in de directe omgeving, de gevolgen en de mogelijke extra kosten, en over het participatieproces. “Wij roepen het college op om de gevolgen van deze plannen voor onze stad en haar inwoners serieus te nemen.”