De OPA-fractie heeft het college van Alkmaar vragen gesteld over de Vondelstraat. Dit naar aanleiding van het tweede dodelijke verkeersongeval binnen anderhalf jaar tijd en zorgen van omwonenden. Raadslid Gino Zucotti vraag het college van B&W onder andere wat de plannen zijn voor het veiliger maken van de weg tussen de A9 en het centrum van Alkmaar.
Zaterdag overleed een voetganger, nadat hard te zijn geschept op het zebrapad bij de Colijnstraat. In januari 2022 werden twee vrouwen vol in de flank gereden terwijl ze vanaf de Arcadialaan de weg op reden richting Kooimeer. Ook zij overleden aan hun verwondingen. Het zijn vooral de zware ongelukken die het nieuws halen, maar het gaat er volgens omwonenden wel vaker mis of bijna mis, zegt OPA-raadslid Zucotti.
“Ik was weg met een vriendenweekend en las maandagochtend allemaal berichtjes van omwonenden”, vertelt Zucotti aan Alkmaar Centraal. “Eén van hen woont aan het einde van de Baansingel. Hij heeft vier dochters en is als de dood dat als ze naar vriendinnetjes aan de overkant van de Vondelstraat gaan. Hij zei dat zijn buren en achterburen ook verontrust zijn, en dat het al langere tijd zo is omdat er wel vaker ongelukken gebeuren. Hij wil dat er een rotonde komt op de kruising met de Hooftstraat.” Dat vindt het OPA-raadslid geen slecht idee. “De Vondelstraat is een belangrijke weg, daar wil je de capaciteit niet van verlagen. Een rotonde verlaagt de snelheden op een natuurlijke manier. Maar er zijn denk ik genoeg opties om de snelheid te verlagen zonder de weg af te knijpen. Hoe, dat mag het college verzinnen.”
Zucotti vraagt het college van B&W wat er de laatste vijf jaar gedaan is aan handhaving van de maximumsnelheid op de Vondelstraat. “Gezien het feit dat er regelmatig te hard gereden wordt”. Hij heeft niet het idee dat de flitspaal die tot vorige maand langs de weg stond – nota bene nabij de Colijnstraat – er op initiatief van de gemeente stond. Die flitspaal toonde echter wel dat er, in ieder geval richting het centrum, regelmatig hardrijders langskomen. De paal legde in twee maanden tijd 1.746 hardrijders vast. Dat zijn er zo’n 32 per dag en volgens het CJIB leverden ze het Rijk bij elkaar 92.264 euro aan boetes op.
Op zijn minst wil het OPA-raadslid dat het college serieus aandacht besteed aan de onveilige weg. “Ik denk dat mensen dichterbij Kooimeer zich misschien nog wel meer zorgen maken, omdat auto’s daar misschien harder rijden als ze de grote ronde komen. Dit leeft écht écht onder de inwoners. Mensen moeten aan beide kanten van de weg zijn. Om boodschappen te doen, er zijn aan beide kanten scholen, je hebt er een kinderboerderij, een park en mensen gaan er sporten. Mensen vinden het dodelijke ongeval van afgelopen weekend heftig, en dat gevoel mag best wel wat kracht bij gezet worden.”