Er komt een uitgebreid onderzoek naar de toename van ongewenst gedrag in het Noord-Hollandse uitgaansleven. Zo’n tien mystery guests gaan de stapsituatie in kaart brengen in populaire kustplaatsen en uitgaanscentra zoals Alkmaar. Ze proberen te achterhalen welke factoren bijdragen aan agressie, geweld en (seksuele) intimidatie in de horeca, zodat hier beter naar kan worden gehandeld.
Het onderzoek is een initiatief van de Noord-Hollandse afdelingen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en het Platform Veilig Ondernemen (PVO), dat bestaat uit vertegenwoordigers van ondernemers, gemeenten, de provincie, politie, brandweer en het Openbaar Ministerie. Volgens de organisaties was er vorige zomer een alarmerende toename van agressie en geweld in de horeca. Alsof sommige mensen de ‘verloren’ coronajaren willen inhalen en daarbij te ver gaan. Dat er tijdens coronacrisis veel ervaren personeel overstapte naar andere sectoren heeft de situatie ook geen goed gedaan. Het tijdig signaleren van en omgaan met uitgaanders onder invloed van alcohol en/of drugs vergt kennis en ervaring.
“Er vinden handtastelijkheden en ander ongewenst gedrag plaats tegenover horecamedewerkers. In de horeca werken vaak jonge en kwetsbare mensen, en zij zijn hier niet altijd tegen opgewassen. Ook de toename van samenscholingen en agressie bemoeilijkt het optreden”, aldus Rob Baltus, regiovoorzitter van Koninklijke Horeca Nederland.
Een uitgaansonderzoek van EenVandaag met ruim 6.000 respondenten onderschrijft de toename van agressie en geweld in het uitgaansleven. Zo’n 34 procent gaf aan in de afgelopen 5 jaar slachtoffer te zijn geweest van geweld in de kroeg, club of festivals.
Eerder werd al extra cameratoezicht ingesteld en kregen boa’s bodycams. Nu komt er dus een onderzoek met mystery guests om beter tegen fout gedrag op te kunnen treden. Zij zullen zich vooral concentreren op het risicoprofiel van de gasten die agressie aanwakkeren, het gedrag van het personeel en ook de inrichting van de horecagelegenheden.
“Wij doen dit vanuit onze missie om er voor de ondernemers te zijn. Wij zien, horen en acteren naar wat er in de samenleving gebeurt”, aldus woordvoerster Josefien Hofstede van PVO Noord-Holland. “De inventarisatie van de mystery guests moet leiden tot de invulling van de trainingen, die perfect aansluiten bij de behoeften van de doelgroep. Onze middelen moeten mogelijk worden aangepast op een nieuwe generatie. We erkennen dat er een probleem is en het creëren van onderling begrip leidt automatisch tot veel meer draagvlak.”