Het duurder maken van het parkeren bij Heerhugowaards winkelcentrum Middenwaard is ’killing’ voor de winkeliers. Dat stelt directeur Hans van Tellingen van winkelonderzoeker Strabo BV. Als het aan hem ligt, zouden bezoekers van Middenwaard de eerste twee uur – en liefst drie uur – gratis kunnen parkeren.
Van Tellingen – zelf een prominent lid van de partij BVNL – was door de lokale fractie van BVNL uitgenodigd om tijdens de politieke tafel in De Binding in Zuid-Scharwoude mee te praten over het integraal parkeerbeleid dat de gemeente Dijk en Waard wil gaan invoeren. Hij beperkte zijn bijdrage tot een oordeel over het advies van het door de gemeente ingehuurde bureau MuConsult over het betaald parkeren.
Dit bureau adviseert dat bezoekers van Middenwaard – en het stationsgebied – na een gratis eerste uur 2 euro per uur gaan betalen. Nu betalen bezoekers na een gratis eerste kwartier voor het parkeren met een maximum van 2 euro per dag.
Het nieuwe regime zou zorgen voor meer parkeerinkomsten, terwijl het tegelijkertijd moet voorkomen dat parkeerplaatsen de hele dag worden bezet door auto’s die daar niet per se hoeven te staan.
Maar één gratis uur is volgens Van Tellingen niet voldoende. Hij stelt dat het voor de winkeliers het beste is als de bezoekers enkele uren gratis kunnen parkeren. „De omzet gaat dan enorm omhoog, dat kan ik u verzekeren.” Hij gaf ook aan dat bezoekers die met de auto komen enorm belangrijk zijn voor Middenwaard. „37 procent van de bezoekers van Middenwaard komt met de auto, maar die zijn goed voor 55 procent van de omzet.”
Geen vet aan de botten
Onderzoeker Casper Stelling van MuConsult stelt echter dat de meeste bezoekers van Middenwaard erop vooruit zullen gaan. „De parkeerduur is voor zestig procent van de bezoekers korter dan een uur.”
Wel adviseert hij om de komende jaren niet over te gaan tot de invoering van betaald parkeren bij de verschillende wijkcentra zoals Centrumwaard, omdat de middenstand daar – zeker na corona – geen vet aan de botten heeft.
Van Tellingen zei te vrezen dat als het parkeren duurder wordt in Middenwaard, dat dan andere centra gaan profiteren en dat bezoekers dan bijvoorbeeld zullen uitwijken naar Makado in Schagen. Stelling ziet dat echter niet gebeuren.
De uitbreiding van het betaald parkeren en de hogere tarieven zijn onderdeel van het nieuwe integraal parkeerbeleid dat de gemeente wil gaan invoeren en waarvoor er nu verschillende scenario’s zijn bedacht.
MuConsult heeft over verschillende zaken een advies uitgebracht. Het bureau raadt de gemeente bijvoorbeeld aan het jaarlijkse tekort op het parkeerbeleid terug te brengen van 500.000 naar 200.000 euro.
Dit wordt niet alleen bereikt door het betaald parkeren uit te breiden, maar ook door vanaf de tweede parkeervergunning honderd euro te laten betalen. De eerste vergunning blijft dan wel gratis. Tevens zouden de vergunninggebieden worden uitgebreid naar het stationsgebied, de kernwinkelgebieden en de omgevingen van scholen.
Wel zou er een plafond moeten komen zodat er maximaal tot 90 procent van de beschikbare parkeerplekken vergunningen worden verstrekt, zodat er ruimte blijft voor bezoekers van de wijken. Bewoners die dan vergunningen tekort komen, zouden middels een abonnement kunnen parkeren bij parkeerclusters.
Groot probleem
Volgens Stelling zorgt dit voor een flinke afname van de parkeerdruk in de woonwijken. „Daarmee wordt een groot probleem opgelost.” Met name in het Stadshart heeft de gemeente in het verleden te veel gratis vergunningen verstrekt waardoor de parkeerdruk daar erg hoog is.
Bij het station zou een clustervoorziening moeten komen voor treinreizigers die daar gratis kunnen parkeren en voor bewoners die een abonnement kunnen nemen. Ook in de verschillende ontwerpen voor het station is een dergelijke voorziening al ingetekend.
De gemeenteraad wordt gevraagd om richtinggevende uitspraken te doen zodat er na de zomer een voorkeursvariant wordt uitgewerkt. Tijdens de politieke tafel was de tijd hiervoor te kort. Veel oppositiepartijen hadden graag nog gezien dat er nog een extra politieke tafel zou worden belegd.
Maar wethouder Nils Langedijk betoogde dat dit zou betekenen dat het zou worden doorgeschoven tot na het zomerreces en dat deze vertraging ertoe zou leiden dat het nieuwe beleid een jaar later wordt ingevoerd. De meerderheid stemde daarom toch in met behandeling van het punt tijdens de raadsvergadering van 12 juli.