Drukte op de meldkamer tijdens storm Poly: 2,5 keer meer telefoontjes

FOUTE FOTO

 

De telefoon op Meldkamer Noord-Holland stond tijdens zomerstorm Poly roodgloeiend. Afgelopen woensdag kreeg de 112-centrale tussen de 2.500 en 3.000 meldingen. Dat zijn er bijna 2,5 keer zoveel als normaal. Tijdens de drukste uren sprongen meldkamers uit het land bij en ook brandweerposten en veiligheidsregio’s. Toch moesten mensen soms geduld hebben aan de telefoon. Op het drukste uur kwamen meer dan 500 meldingen binnen.

De piek van deze meldingen lag ’s morgens rond 9 uur, met op het hoogtepunt van de storm ruim 550 meldingen voor de brandweer binnen het uur.

Inventarisatie

Om de drukte aan te kunnen, zijn extra 112-centralisten opgeroepen. Dat komt naar voren uit een eerste inventarisatie door de veiligheidsregio’s Noord-Holland Noord, Kennemerland en Zaanstreek-Waterland.

De gezamenlijke meldkamer van brandweer, politie, ambulancedienst en marechaussee in Haarlem raakte op woensdag 5 juli overbelast en bleek daardoor niet altijd even goed bereikbaar.

Hierdoor moesten meldkamers elders in het land, die het rustiger hadden, bijspringen. Dat gold onder meer voor Limburg. Ook brandweerposten, gemeenten en veiligheidsregio’s namen telefoontjes over.

„Het is niet zo dat onze meldkamer tijdelijk totaal onbereikbaar is geweest”, aldus woordvoerster Roos Bastiaan van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord.

„Door drukte kan het wel zijn voorgekomen dat het soms wat langer duurde voordat 112-centralisten, die hulpdiensten met de juiste informatie op pad sturen, mensen te woord konden staan.”

Hoeveel telefoontjes onbeantwoord zijn gebleven doordat bellers in de wacht stonden, is nog niet bekend. In principe worden zij, zodra dat kan, teruggebeld.

„Wie 112 belt, komt eerst in Driebergen terecht en wordt vanaf daar doorgeschakeld naar de juiste meldkamer. Om toch tijdig een beeld van de ernst van de situatie te krijgen, wordt bij overbelasting in Haarlem doorgeschakeld naar een andere meldkamer”, weet Bastiaan.