RADIO: Verkeersmaatregelen Sint Pancras

FOUTE FOTO

Nog dit najaar moet de verkeersveiligheid door heel Sint Pancras worden verbeterd. Dat heeft het college van Dijk en Waard aangekondigd. Onder andere moet het Noordeinde tussen de Kerkelaan en het Kerkplein eenrichtingsverkeer worden, het voetpad langs de De Helling worden verlengd en de veiligheid rond basisschool Het Baken worden verbeterd. De Dorpsraad zou zijn geïnformeerd, maar die reageert toch verrast. De Dorpsraad wil graag in gesprek met de gemeente, omdat het rapport waarop de maatregelen zijn gebaseerd misschien verouderd is.

 

De dorpsraad zou zijn geïnformeerd, maar reageert verbaasd.

het voetpad op De Helling tussen de Gedempte Veert en de Benedenweg. Verder staat het verbeteren van de verkeersveiligheid rondom basisschool Het Baken op de rol. Samen met de school wordt er gekeken waar de knelpunten liggen.

De dorpsraad is verrast en wil hierover graag met de gemeente in gesprek.

Uitgangspunt voor de maatregelen is een rapport van ingenieursbureau Sweco dat al in 2020 en 2021 met input vanuit de inwoners van Sint Pancras is opgesteld.

Het college wil al in september, oktober aan de slag met het doortrekken van het voetpad op De Helling tussen de Gedempte Veert en de Benedenweg. Verder staat het verbeteren van de verkeersveiligheid rondom basisschool Het Baken op de rol. Samen met de school wordt er gekeken waar de knelpunten liggen.

Na de zomer wil het college tevens de maatregelen voor de aanpak van de Twuyverweg verder uitwerken en onderzoeken. In het najaar zouden zaken als verplaatsing van een zebrapad en snelheidsremmende maatregelen dan kunnen worden uitgevoerd. Ook de verbetering van de zichtbaarheid van de entrees van het dorp (Kruissloot, De Helling, Twuyverweg, Bovenweg en Spanjaardsdam) – waar er sprake is van een overgang van 50 naar 30 kilometer per uur – staat gepland voor september en oktober.

Eenrichtingsweg

Het Noordeinde tussen de Kerkelaan en het Kerkplein moet zodanig worden aangepast dat het eenrichtingsverkeer wordt. Het gaat om een smalle woonstraat met slecht zicht in de bochten. Bewoners van het Noordeinde en omgeving worden nog per brief op de hoogte gebracht en in de gelegenheid gesteld om een zienswijze in te dienen. De werkzaamheden staan nog voor dit jaar gepland.

In dit rapport staan ook enkele maatregelen die pas op de lange termijn zullen worden uitgevoerd. Zo staat de herinrichting van de openbare ruimte bij de Dekamarkt en het Kerkplein aan de Bovenweg – dat door de inwoners als druk en rommelig wordt ervaren – pas voor 2035 in de planning. Volgens het college vragen deze locaties om een integrale visie en ontwerp waarbij er niet alleen verkeerskundig naar de ruimte gekeken moet worden. Wel wil het college eind van dit jaar kijken welke kortetermijnmaatregelen er genomen kunnen worden bij de Dekamarkt en het Kerkplein om de verkeersveiligheid te verbeteren.Ook de inrichting van de Gedempte Veert als fietsstraat en het doortrekken van De Helling voor fietsers en voetgangers naar de Bovenweg laat nog enkele jaren op zich wachten. Verder loopt er nog een studie naar de haalbaarheid van de voorstellen voor de Bovenweg. Het gaat om een herinrichting van de weg, waarbij er aan een kant van de weg een breed trottoir moet komen. De gemeenteraad wordt hier eind dit jaar over geïnformeerd. Voor de Bovenweg-Zuid wordt gekeken welke snelheidsremmende maatregelen het meeste effect gaan hebben. Hier zou eind 2023, begin 2024 gestart kunnen worden met de uitvoering.

En dan is er nog het kruispunt Boeterslaan-A.V.H. Destreelaan. Verbetering van dit kruispunt vergt nader onderzoek. Dit jaar wordt gestart met een evaluatie van de huidige situatie.

Geen ontmoeting

Het college geeft richting de gemeenteraad aan dat de Dorpsraad van Sint Pancras actief wordt geïnformeerd en betrokken. Maar voorzitter Ron Spaans van de dorpsraad reageert verbaasd. ,,Vanaf januari hebben we contact met de projectleider, maar het is nog steeds niet tot een ontmoeting gekomen. Wij willen hier graag op reageren via de gemeente, zeker omdat er al uitvoeringsdata worden genoemd. Wij zouden zeker over een aantal onderwerpen nog met de gemeente willen spreken.’’

Spaans stelt dat het rapport van Sweco al enige tijd geleden is gemaakt. ,,Ik denk dat je moet kijken of het nog steeds actueel is of dat er wijzigingen nodig zijn.’’ Spaans zou in ieder geval graag zien dat er wat wordt gedaan aan de te smalle trottoirs langs de Bovenweg die volgens hem niet goed toegankelijk zijn voor mensen met rollators. Ook zou vrachtverkeer dat niet in Sint Pancras hoeft te zijn moeten worden geweerd.