Gemeente Dijk en Waard zal misschien veel dieper in de buidel moeten tasten voor de herinrichting van het Stationskwartier. Volgens het college gaat de 38,1 miljoen euro aan gemeentelijk krediet sowieso op. De grote onzekere factor is of de tweede aanvraag voor Europese subsidie wél succes heeft.
Het project bestaat uit zes deelprojecten. Het grootste is de spooronderdoorgang voor de Zuidtangent en de bijkomende aanpassingen aan de kruisingen van de N242 tot en met de kruising met het Stationsplein. Verder zijn er de herinrichting van de openbare ruimte van de Gildestraat, Industriestraat, Handelsstraat en een deel van het Stationsplein. Inmiddels in uitvoering is de herinrichting van de Zuidtangent. Voor alles bij elkaar had de gemeente 38,1 miljoen euro in november krediet vrijgemaakt.
Binnen dat bedrag zit een risicoreservering, maar het college verwacht dat deze buffer volledig op zal gaan aan prijsstijgingen door marktwerking en inflatie. Daar bovenop komt doorberekening van eventuele extra kosten. “In de huidige markt worden geen inschrijvingen meer gedaan door aannemers waarbij het werk langer dan een jaar prijsvast is”, licht het college toe. “Eventuele prijsstijgingen of prijsdalingen worden na een jaar verrekend.”
Maar het belangrijkste is dat de subsidie die in januari werd aangevraagd is afgewezen door de EU. Die was voor spooronderdoorgang Zuidtangent en als het even kan ook een fiets- en voetgangerstunnel bij de Stationsweg. In september zal opnieuw subsidie worden aangevraagd, maar samen met gemeenten Alkmaar, Zaanstad en de Vervoerregio Amsterdam. Er zijn ook gevorderde plannen voor tunnels onder het spoor bij de Helderseweg in Alkmaar en de Guisweg in Zaandijk en hiervoor wordt geld gevraagd uit de Green Deal subsidiepot voor ontwikkeling van openbaar vervoer. Het college: “Op basis van de huidige beschikbare informatie lijkt deze indiening kansrijker.”