Radio: forse stijging aantal elektrische auto’s in regio

NHD

 

Het aantal elektrische auto’s in regio Alkmaar is het afgelopen jaar hard gestegen. Dat blijkt uit cijfers van de RDW. In juli stonden er rond 5.800 elektrische personen- en bedrijfsauto’s geregistreerd, tegenover rond 4.000 een jaar eerder. De grootste stijging was te zien in Dijk en Waard, maar nog altijd is de ongeveer de helft van inwoners en bedrijven in gemeente Alkmaar.

Meer dan de helft van deze auto’s (3.441) zijn eigendom van Alkmaarders. Al bleef de toename hier met 38,5 procent afgelopen jaar wat achter bij de andere gemeenten deze regio. Zo groeide het aantal auto’s die op een batterij rijden en met een stekker opgeladen worden in buurgemeente Dijk en Waard met 51,7 procent. Van 913 in juli vorig jaar tot 1.385 in dezelfde maand dit jaar.

In Bergen reden er vorig jaar 342 elektrische auto’s rond, terwijl dat er afgelopen maand 517 waren en in Heiloo steeg het aantal met 47,3 procent van 279 naar 411. In Castricum stond de teller in juli op 553, een toename van 162 ofwel 43 procent.

Forse groeicijfers dus, maar als wordt gekeken naar het totaal aantal personenauto’s en bedrijfswagens – dat zijn er 170.919 in deze regio – gaat het nog steeds maar om een beperkt aandeel. 3,7 procent van de voertuigen is elektrisch. Het aandeel is het hoogst in Alkmaar. Hier is een kleine 5 procent van het wagenpark elektrisch. In de omliggende gemeenten schommelt het aandeel rondt de 3 procent.

De verwachting is dat het aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen fors zal toenemen. Naar schatting zullen er in 2030 bijna twee miljoen rondrijden. Om al deze duurzame voertuigen op te laden is een goed en dekkend laadwerk noodzakelijk. Volgens de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) – die als opgave heeft om voldoende laadinfrastructuur te realiseren – is de grens van 500.000 laadpunten in Nederland gepasseerd. Het gaat dan om zowel private, (semi)publieke als snellaadpunten.

Volgens voorzitter Gerben-Jan Gerbrandy van de NAL behoort Nederland tot de koplopers van Europa als het gaat om laadinfrastructuur, maar wordt de aanleg van laadinfrastructuur wel belemmerd door nestcongestie.

Dat is ook terug te zien in de cijfers. Alkmaar telde in juni van dit jaar – volgens de cijfers van de NAL – 1.113 laadpunten. Het gaat om publieke laadpunten, semipublieke laadpalen (in bijvoorbeeld parkeergarages en bij horecalocaties, red.) en snelladers. Dat is een toename van circa 25 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dijk en Waard telde 493 laadpunten tegenover 373 vorig jaar. Een toename met ruim 32 procent. In Bergen nam het aantal laadpunten met zestig toe tot 283 (een stijging van 27 procent), terwijl er in Heiloo in één jaar tijd slechts negen laadpunten bij zijn gekomen (6,3 procent). En in Castricum kwamen er slechts 24 bij op een totaal van 239 (ruim 11 procent).

Autoliefhebber Michel Frenken organiseerde publieksevenementen in zijn woonplaats Heerhugowaard om het elektrisch rijden te promoten. Inmiddels is hij in dienst gekomen bij de Vereniging Elektrische Rijders (VER) waarvoor hij evenementen coördineert en VER-ambassadeurs aanstuurt. ,,Ik heb van mijn hobby mijn beroep kunnen maken.’’

Volgens Frenken zijn er nu enkele belangrijke ontwikkelingen gaande. Zo komen grote merken met steeds meer goedkopere elektrische auto’s. ,,Mensen die nu een auto kopen tussen de 22.000 en 28.000 euro, kunnen voor die prijs ook een elektrische auto kopen en in China worden nog goedkopere auto’s gemaakt die ook steeds beter worden. Wat ook belangrijk is, is dat de auto’s die de afgelopen voor boven de 50.000 euro werden verkocht, nu op de tweedehands markt terecht komen. Een probleem was dat er alleen maar duur en nieuw te koop was. Dat gaat veranderen.’’

Ook op het gebied van het laden staan de ontwikkelingen niet stil ,,Je hebt nu snellaadpalen die op een normale huisaansluiting kunnen doordat er een accu tussenzit.’’ Voor wat betreft de publieke laadpalen, wordt er nu nog vaak geklaagd over laadpaalklevers. Dit zijn eigenaren die hun auto aan de paal laten staan ondanks dat deze al vol is geladen. ,,Als je in Duitsland je auto laat staan als deze is volgeladen, betaal je 12 cent per minuut. Dan haal je je auto wel weg. Dat gaat ook in Nederland komen.’’

Frenken merkt dat twijfelaars vooral bang zijn dat ze met een elektrische auto niet overal komen. ,,Ik zeg altijd: In Nederland kun je overal komen. Als je een keer naar Limburg gaat, kun je daar gewoon naartoe rijden en terwijl je daar een paar uur winkelt, laad je je auto op. En ook op vakantie is goed te doen. We zijn zelf vorig jaar naar Italië geweest en dat ging prima. Een misverstand is dat elektrische auto’s geen caravans kunnen trekken. Misschien moet je twee keer vaker stoppen als je naar Frankrijk gaat, maar het kan wel.’’