De Laat-West en de Ridderstraat liggen er nu prachtig bij, maar gemeente Alkmaar heeft nog meer grote plannen voor het winkelgebied in de binnenstad. De Breedstraat en de Gedempte Nieuwesloot krijgen volgend jaar een facelift en de Langestraat wordt vergroend. De vergroening van de drukste winkelstraat is het kleinste project, maar misschien wel het meest opmerkelijk; online kon Alkmaar Centraal geen bewijs vinden dat er óóit bomen in de Langestraat stonden.
“Donderdag is er bijeenkomst over geweest met bewoners en ondernemers”, vertelt Björn Mulder, winkelier en voorzitter van ondernemersvereniging Alkmaars Bolwerk. “We krijgen eerst de Breedstraat en de Schoutenstraat, dan de Gedempte Nieuwesloot het Hofplein, en er is budget om de Langestraat te vergroenen. De aanpak van Langestraat is een stuk minder ingrijpend want daar hoeft de riolering niet te worden vernieuwd. Dat is alleen stenen eruit en bomen erin.”
Maar wanneer de Langestraat eindelijk eens nieuwe bestrating krijgt, daar weet Mulder niets over te zeggen. De test met diverse soorten straattegels zou tot deze zomer zou duren, en de proef zou daarna zou worden geëvalueerd. Gemeente Alkmaar was vrijdag eind van middag niet meer bereikbaar voor een eventuele update. Er wordt nu met enige jaloezie naar de Laat-West gekeken. Björn Mulder. “Dat willen wij ook wel. Ja het duurde lang, maar nu is iedereen er blij mee.” (tekst gaat verder onder de foto)
De ondernemers wilden al eerder een vernieuwde Breedstraat, maar de bouwvergunning voor de locatie Primark liet volgens Björn Mulder op zich wachten. Een maand geleden werd die door het college verstrekt. “In deze straat is zowel hittestress als het waterprobleem het grootst. Daarom zal er ook dubbele riolering worden aangelegd, net zoals in Laat-West.”
“De bewoners en ondernemers is gevraagd: wat willen jullie dan met die straat en met parkeerplaatsen? Iedereen moet kunnen en lossen, en de elektricien en de schilder moeten er kunnen komen, maar op het drukste moment zijn maar elf van de parkeerplekken gevuld. Er worden dagkaarten verstrekt die nergens op slaan”, vervolgt de Bolwerk-voorzitter. Bureau B+B schotelde drie ontwerpschetsen voor en de bewoners en ondernemers kozen voor de mooiste, met minder parkeerplekken dus. Helaas kon Alkmaar Centraal die schetsen nog niet te pakken krijgen. Mulder kan in ieder geval niet wachten. “Ik ben er superblij met het plan.”
“Grappig feitje: gemiddeld staan auto’s in binnensteden 96 procent van de tijd stil, en ze nemen 55 procent van de ruimte in beslag. Het is gewoon gemakzucht. Als je bewoners vraagt of ze willen verhuizen als ze niet meer dichtbij kunnen parkeren… nee natuurlijk niet.” (tekst gaat door onder de foto)
Van Björn Mulder mag het parkeerterrein op het Hofplein dan ook worden omgetoverd tot iets moois. “Het Hofplein is een gedrocht. En wie parkeert daar dan? Heeft het wel toegevoegde waarde? Volgens mij is het gewoon gemakzucht.” Een paar jaar geleden werd geopperd om de Gedempte Nieuwesloot weer tot gracht te maken. Dat ziet de Bolwerk-voorzitter helemaal zitten. En het goederenvervoer? “Dat kan per boot!”