De gemeente Haarlem gaat zich actief inzetten om het aantal treinen tussen Haarlem en Alkmaar op werkdagen te verhogen. Om de lobby kracht bij te zetten, heeft de gemeente een bedrag van 30.000 euro per jaar beschikbaar.
Dat was het resultaat van een motie van Frank Visser. Het ChristenUnie-raadslid kreeg alle fracties – met uitzondering van de VVD – achter zijn plan. Mede dankzij de financiële onderbouwing: in de Haarlemse begroting voor de komende jaren is het bedrag van 30.000 euro opgenomen voor de nachttrein tussen Amsterdam en Haarlem. Omdat die nachttrein een succes is, betalen de Nederlandse Spoorwegen dat voortaan zelf. Dus kan het geld volgens Visser worden besteed aan een ander traject. “Je kunt van alles vinden van de marktwerking op het spoor, maar feit is dat NS de mogelijkheid biedt om werk in opdracht van derden te verrichten”, vertelt raadslid Visser tegen mediapartner NH. “Zo hebben we dat in het verleden ook met de nachttrein gedaan. Mijn voorstel is om hier dezelfde route te bewandelen. Het mooie is dat we de financiële dekking al hebben.”
Als het aan de NS ligt rijden er volgend jaar minder treinen. Op vrijdag zouden er bijvoorbeeld nog maar twee treinen per uur rijden tussen Alkmaar en Amsterdam. Ook de trein tussen de kaasstad en Haarlem komt niet terug. Maar wat Frank Visser betreft zal dat dus niet de waarheid worden. Op dit moment rijdt elk half uur een stoptrein tussen Haarlem en Alkmaar. Het plan van de Haarlemse gemeenteraad is om daar op werkdagen tussen de ochtend- en de avondspits een derde en vierde trein per uur aan toe te voegen. De NS moet vanaf 2025 in de spitsuren al vier treinen per uur laten rijden op het traject.
De kosten zijn lastig in te schatten, maar Visser verwacht dat dit ‘twee ton tot twee miljoen euro’ aan exploitatiekosten met zich meebrengt. Daarom moeten ook de provincie en andere gemeenten langs het traject een bijdrage leveren. “En misschien dat zelfs gemeenten ten noorden van Alkmaar willen bijdragen vanwege de aansluiting op andere trajecten.”
De motie is bekend bij de provincie, meldt een woordvoerder. De provincie wacht het officiële verzoek af. Gedeputeerde Jeroen Olthof sprak vorige week nog met NS-topman Wouter Koolmees over de nieuwe dienstregeling. Daaruit blijkt dat de intercity in de spitsuren tussen Haarlem en Alkmaar de komende jaren niet terugkeert. “In dat gesprek heeft de provincie kritische vragen gesteld over de nieuwe dienstregeling”, vertelt een woordvoerder. “De NS heeft aangegeven nu niets te kunnen veranderen aan de nieuwe dienstregeling. Dat heeft te maken met het geslonken aantal reizigers en het beschikbare personeel en materieel. Er is afgesproken om de ontwikkeling van de dienstregeling regelmatig te bekijken. Daarin wordt ook de ontwikkeling van de woningbouw meegenomen. Het eerste moment hiervoor is april 2024.”