RADIO knip Kanaalweg Heiloo

In Heiloo zijn zorgen over de verkeersafwikkeling bij de te bouwen wijk in de Zandzoom. Om de plannen te laten voldoen aan alle eisen moet er ook een scenario zijn ZONDER aansluiting op de A9. De oplossing is dan mogelijk een knip in de Kanaalweg EN het doortrekken van de Middenweg naar Alkmaar. Maar daar zijn veel inwoners van Ypestein fel op tegen. Het plan wordt nu eerst verder ontwikkeld en er komen voorlichtingsbijeenkomsten.

 

. Want ook als de aansluiting van Heiloo op de A9 niet doorgaat, zullen er maatregelen genomen moeten worden waar met name de bewoners van Ypestein zich zorgen over maken.
Om het plan voor de nieuwbouwwijk te laten voldoen aan de eisen van de Raad van State, moet Heiloo ook een scenario inleveren voor als de aansluiting op de A9 niet door gaat. Om dan een goede verkeersafwikkeling te krijgen, is het plan een ’knip’ in de Kanaalweg aan te brengen en ook de Middenweg in de Boekelermeer officieel open te stellen.

En daar zijn met name veel inwoners van Ypestein niet blij mee. Want zij krijgen dan onherroepelijk meer verkeer door hun wijk. „Er is zelfs een naam aan gegeven: de oostelijke route”, zei Marjon Zandvliet namens het Verkeerspanel maandagavond in een commissievergadering. Ze vond dat er eerst maatregelen moeten komen om de drukste straten te ontlasten.

Verrast
De inwoners van Ypestein toonden zich verrast door het nieuwe scenario. De ’knip’ waar ze zo tegen zijn, komt er dus hoe dan ook. En misschien wel snel ook, terwijl lang niet zeker is dat de aansluiting op de A9 door gaat – hoewel ook daarover de meningen van de politici uiteenlopen. Maar het kan niet anders, betoogde wethouder Ronald Vennik; anders sneuvelt het nieuwbouwplan bij de Raad van State. Vennik noemde de mogelijkheid dat de afslag er niet komt ’theoretisch’.

In Zandzoom tussen Heiloo en Limmen moeten bijna 1300 woningen komen.
In Zandzoom tussen Heiloo en Limmen moeten bijna 1300 woningen komen.
© Archieffoto jjfoto.nl / Jan Jong

Edith de Jong van GBH voorspelde dat het plan gaat sneuvelen bij de Raad van State omdat het ’prematuur’ en ’onvoldragen’ zou zijn. „Op de Stationsweg en de Kerkelaan blijft het verkeer in geen enkel scenario onder de toetswaarden”, stelde Annemarieke Nierop (PvdA). Hessel Hiemstra (CDA) maakte zich vooral zorgen over de stikstofberekeningen, die niet compleet zijn. „We kunnen ons niet nogmaals een mispeer veroorloven.”

Sybren van Dokkum (D66) wees erop, dat er nog het een en ander aangepast kon worden in de plannen. „Daar is nou de procedure voor waar we toestemming voor moeten geven vanavond: het plan ter inzage leggen voor zienswijzen.” Hij wees op het belang van woningbouw, ook voor jongeren. Het plan nu tegenhouden betekent een grote vertraging, omdat het dan in een nieuwe procedure zou moeten volgens de nieuwe Omgevingswet.

Steeds duurder
„En bij uitstel worden de woningen steeds duurder”, stelde Mieke Beemsterboer van Heiloo Lokaal. Michel Engelsman van Heiloo-2000 wees op het grote aantal goedkopere woningen dat evengoed wordt gerealiseerd: bijna 500. ,,En dat er veel dure woningen worden neergezet past bij het karakter van Heiloo. Het is uitgebalanceerd geheel.”

Zie ook: Nog zes jaar, dan moeten er 1300 huizen staan in Zandzoom tussen Heiloo en Limmen

Omdat ook Arjen Vroegop van de VVD warm voorstander was, gaat het plan de procedures in. En er komt nog een informatieavond over het verkeer, beloofde wethouder Vennik de bewoners van Ypestein.