Een onderzoek naar de verkeerssituatie op de N242 van de A9 tot Verlaat heeft een hele reeks aanbevelingen opgeleverd. Eén daarvan is om de Leeghwaterbrug niet meer te openen tijdens spitsuren. Ook wordt aangedragen om de capaciteit de aansluitingen van de N194 en de Pannekeetweg te vergroten, en om de aan aansluiting van de Schoutenbosweg te verleggen.
Provincie Noord-Holland en de gemeenten Alkmaar en Dijk en Waard lieten een verkenning doen van de N242 van de A9 tot aan Verlaat. Er gebeuren regelmatig ongelukken en tijdens de spits is het al druk op de weg. En die drukte gaat alleen maar erger worden. De komende jaren worden in de regio 25.000 woningen bijgebouwd en er is behoefte aan 50 hectare aan nieuwe bedrijfsterreinen.
De verkenning bestond uit analyses van verkeersexperts en inbreng van bewoners, ondernemers, weggebruikers en andere betrokkenen. Naast knelpunten op de N242 is gekeken naar verkeersveiligheid, fietsroutes, openbaar vervoer, leefbaarheid, automobiliteit en goederenvervoer. Aan de hand van het onderzoek zijn maatregelen geadviseerd voor de korte, middellange en lange termijn. Onder korte termijn wordt verstaan tot 2030. In 2024 start een vervolgstudie voor verdere uitwerking van voorgestelde aanpassingen. (tekst gaat door onder de afbeelding)
Waaronder dus het niet meer openen van de Leeghwaterbrug tijdens de spits. Dit zal voor vaarverkeer een stuk minder problemen opleveren als de haven in de Boekelermeer voltooid is. Schippers met een retourvaart vanaf Zaandam hoeven dan niet meer te keren op de Y-splitsing van het Noordhollandsch Kanaal voorbij de Leeghwaterbrug.
Naast al genoemde aanbevelingen staan in de lijst de aanleg van een westelijke ontsluiting en veilige fietsoversteek bij de Smuigelweg (bij Waarland), en de realisatie van een veilige weg en berminrichting tussen Westtangent en Verlaat, inclusief verbetering van de kruising bij de N504 (Roskamsluis), en verduidelijking van de overgang van de N242 naar de A9.
Het onderzoek richtte zich ook op fietsverkeer en openbaar vervoer. Hiervoor staan vermeld de afronding van de doorfietsroutes van Heerhugowaard tot Uitgeest en verbetering van de busverbindingen. Dat laatste wordt meegenomen in de bus-concessie vanaf 2028.
De maatregelen voor de middellange en lange termijn staan in een ‘groeipakket’ en een ‘maximaal pakket’ en zijn gericht op de periode 2030 – 2040. Voor wat betreft de N242 wordt onder andere gedacht aan een extra rijstrook van de Omval naar N508 en een verdubbeling van de rijstroken tussen de West- en Zuidtangent. Dat betekent dus ook een flink bredere spoorbrug en aanpassing van de kruising met de Zuidtangent en de Broekerweg.
Meer informatie via noord-holland.nl/VerkenningN242.