Er komt een nieuwe plan voor woningen ten zuiden van van Akersloot. Het gaat om 180 woningen tussen de Geesterweg en de Startingerweg. 30 procent daarvan moet sociale woningbouw zijn, 30 procent moet vallen in de categorie daarboven en 40 procent in het duurdere segment. Het is nog niet zeker dat de wijk er ook echt komt. Het gebied ligt net nog in een zone rond Schiphol waar eigenlijk geen huizen gebouwd mogen worden vanwege veiligheid en overlastregels.
Op het grasland ten zuiden van de Delving en De Tarp zijn de woningen ingetekend op diverse ’eilandjes’, waarbij gebruik wordt gemaakt van de huidige waterlopen door het gebied. Het zijn vooral eengezinswoningen en aan de noordoostkant van het plan zijn enkele appartementengebouwen gepland. In totaal moet 30 procent van de woningen vallen in de sociale categorie, 30 procent ’betaalbaar’ en 40 procent in het hogere segment.
Aan de noordkant sluit de bebouwing aardig aan bij die op de Delving en De Tarp, maar aan de zuidkant komt een ’rafelrand’ zodat de huizen niet meteen aan de Sluisweg staan. Zo wordt een zachte overgang naar de weilanden richting Uitgeest gemaakt. De auto’s kunnen vooral vanaf de Geesterweg de wijk in. Voet- en fietspaden gaan wel in noordelijke richting naar de rest van het dorp. De auto’s worden zo veel mogelijk buiten het zicht gehouden in ’parkeerkoffers’.
Sociaal
Het plan werd gepresenteerd aan een commissie van de gemeenteraad van Castricum. Harold Ebels van D66 vroeg zich af of er niet meer sociaal gebouwd moest worden, maar volgens wethouder Paul Slettenhaar gelden de afgesproken percentages voor sociaal en betaalbaar van 40 en 40 voor alle nieuwbouwplannen samen en niet voor één specifiek plan. Gerrit Krouwel van de VVD stelde dat de woningdichtheid in het plan met 23 woningen per hectare wel wat laag was; er zou meer gebouwd kunnen worden.
Dorien Veldt (CDA) deed de suggestie een fietspad aan te leggen langs de Sluisweg. En Willem Laan van Lokaal Vitaal stelde voor van de twee aansluitingen op de Geesterweg rotondes te maken. „Dat is veiliger en remt meteen de snelheid.” De suggesties zullen later wellicht in het plan worden opgenomen. Het moet vanwege een wijziging van de bestemming van het gebied hoe dan ook langs de gemeenteraad.
Polderbaan
Maar dat de wijk er komt, is nog lang niet zeker. Het gebied ligt in de uiterste noordpunt van een zone rondom Schiphol waarin het in principe verboden is om huizen te bouwen, vanwege de veiligheid (neerstortende vliegtuigen) en het vliegtuiglawaai. Het gaat om een noordelijke aanvliegroute naar de Polderbaan. Er moet overlegd worden met de Inspectie voor Leefomgeving en Transport. „De planvorming loopt al vanaf 2000, eerder dan dat de contour er was”, aldus Slettenhaar. Hij is hoopvol gestemd dat er nu toestemming komt. Ruim een jaar geleden kwam die er ook voor een wijkje aan de westkant van het dorp.
En er moet ook gesproken worden met de provincie, want het betreffende gebied valt onder het Bijzonder Provinciaal Landschap. „Inmiddels zijn de panelen gaan schuiven en nu is het wat kansrijker”, zegt Slettenhaar. Het gebied is ook weidevogelgebied, dus als het bebouwd wordt, moet elders een goede omgeving voor de vogels worden gecreëerd. Dat kan bijvoorbeeld door twee ton ter beschikking te stellen voor de verbetering van de omstandigheden in de regio. Er zijn agrariërs die bereid zijn om maatregelen te nemen zoals de aanleg van kruidenrijke graslanden, plas-draspercelen en vogelvriendelijke taluds. Het gaat om weidevogels zoals de kievit, de grutto, de scholekster en de tureluur.
Zie ook: Een nieuwbouwwoning in Egmond of Akersloot? Dat gaat voorlopig even niet. De provincie beschermt het landschap
Als er toestemming komt, hopen de ontwikkelaars (naast HBB ook De Geus Bouw) dat de woningen eind 2024 in de verkoop kunnen. Maar dat is, zoals ze het zelf ook al zeiden, ’ambitieus’.