Wiegende heupen, een vetkuif en een flinke schare vrouwelijke fans. We hadden het voor 1956 niet gezien. Het was anders, het was nieuw. Met hits als Hound Dog en Blue Suede Shoes werd Elvis Presley opslag een wereldberoemde artiest. Volgens sommigen het grootste icoon van de twintigste eeuw. Het is uiteindelijk anders gelopen, maar anders had The King maandag 89 jaar geworden. Niet geheel toevallig gingen zondag de deuren van het Alkmaarse Beatles- Elvis en Zeezendermuseum weer open. “Als we de zeeschepen niet hadden, zouden we nu nog naar James Last luisteren”, vertelt eigenaar Azing Moltmaker.
Want zo stelt Moltmaker: Elvis, The Beatles en zeezenders hebben meer met elkaar te maken dan je wellicht denkt. “De schepen waren enorm belangrijk, omdat popmuziek simpelweg niet door de reguliere zenders werd gedraaid. De schepen deden dat wel en daarom hebben we de popmuziek leren kennen.” Aan de Alkmaarse Pettemerstraat is al jaren een museum te vinden dat meer vertelt over de muziekgeschiedenis. Besteedde het museum eerder alleen aandacht aan The Beatles, later kwamen Elvis Presley en zeezenders erbij. Een feest der herkenning voor veel mensen. (Tekst gaat verder onder de foto)
Het is druk met belangstellende tijdens deze openingsdag. Moltmaker kijkt trots om zich heen. Waar nodig geeft hij tekst en uitleg. De afgelopen tijd is de collectie geschoven, gepoetst en aangepast. Het zeezender-deel is verhuisd. “Wij hebben zeventien en een half schip”, vertelt Moltmaker voor de camera van Streekstad Centraal. “Het halve schip komt doordat maker Hans Hettelder onlangs is overleden. Ook dat halve schip hebben we met zijn gereedschap hier afgebeeld.” (Tekst gaat verder onder de foto)
Moltmaker staat voor een wand met platen. Vader Abraham, maar ook een LP met een verzameling Top 40-hits is te zien. “De hoogtijdagen van de zeezenders waren in de jaren zestig. Toen werden ook belangrijke manieren van radio gemaakt. Je kreeg hitlijsten, competitie tussen de maatschappijen. Alles zorgde ervoor dat volop nieuwe muziek werd gedraaid.”
De zeezenders vormden de opstap voor veel verschillende bekende stemmen. Het is een lange lijst. Van Wim van Kooten (Joost den Draaijer, red.) tot die andere media-ondernemer John de Mol en van Eddy Keur tot Tineke de Nooij. Maar voor de Nederlandse overheid waren de zenders een doorn in het oog. Radio Veronica, Radio Mi Amigo, Radio Caroline en de vele anderen navigeerden tussen de mazen van de wet. Maar daar werd door het Kabinet-Den Uyl een einde aan gemaakt. “Ja, toen zijn ze één voor één in Nederland gestopt”, legt Moltmaker uit. “Veronica is een van de laatste schepen die nog uitgezonden heeft.”