Goede doelen en gulle gevers ontmoetten elkaar donderdag in Heerhugowaard. Daar kwamen ze samen op de regionale ‘Matchmarkt’, die Stichting Doesgoed organiseerde bij Heer Hugo. Dat leverde veel goede contacten op, 103 echte ‘matches’. “En we verwachten nog wel meer matches. Er zijn veel businesskaartjes uitgewisseld.”
Dat zegt Ralph de Kleijn van Doesgoed, naar eigen zeggen ‘chef Vriendjespolitiek’. Het evenement heeft grote betekenis voor organisaties in de regio die afhankelijk zijn van ondernemers die hen willen ondersteunen. De sociaal maatschappelijke waarde van alle hulp kwam uit 55.000 euro, berekent De Kleijn. Meer dan 60 organisaties deden mee aan de Matchmarkt.
“Elke stichting en vereniging probeert op een ludieke manier de aandacht te trekken om zo tot een match te komen. Ze kunnen alles vragen, hoe klein of groot ook. Verf, of een bureau, het kan allemaal”, vertelt Sanne Koomen van Doesgoed. Tijdens een rondje hoort Streekstad Centraal veel vraag om handjes, bijvoorbeeld voor activiteiten of een grote onderhoudsklus. Al is geld natuurlijk ook zeer welkom. (tekst gaat door onder de foto)
Dijmphna en Steven, bij Stichting T.A.S. bekend als ‘Tassie’ en ‘Thies’, doen voor het eerst mee. “Wij organiseren al 30 jaar activiteiten voor kinderen vanaf 6 jaar. Wij hopen de notaris in de tas te hebben want we moeten nieuwe statuten schrijven. En we waren ook erg geïnteresseerd om Stefanie terug te zien, die was ooit deelnemer bij ons.”
Trots laten ze een foto en een ‘discopasje’ zien van een jonge Stefanie van der Gragt met beugel, nu een voetbal-celebrity en manager vrouwenvoetbal bij AZ. De oud-international was namens AZ, partner van Doesgoed, aanwezig om de matchmarkt te openen door een grote gong te luiden.
“AZ doet heel veel op maatschappelijk vlak”, zegt Van der Gragt bij het openingsmoment. “Dat vind ik persoonlijk ook heel belangrijk, en dat is waarom ik hier sta.” Zo heeft de voetbalclub de Alkmaar-Zaanstreek Foundation. “Die staat voor participatie, binding en inclusie.” (tekst gaat verder onder foto)
Ruben van Kinderboerderij De Bongelaar in Heerhugowaard staat er wat ongemakkelijk bij. “Het is wel gezellig maar ook heel erg wennen. Het voelt een beetje als bedelen ook al is het dat niet. Om zomaar op iemand af te stappen met ‘hey, we hebben dit nodig’ is toch een dingetje.”
Maar soms hangt de match gewoon al in de lucht. Ondernemer Arjen van Back2Basic Development heeft wel een idee van wat hij wil: een match met een kinderboerderij. “We besteden best wel wat geld aan het onderhoud en voedsel voor dieren en het onderhouden van de accommodatie. Zelfs al is het helpen met wat klussen, schilderwerk. We vinden het het leukste om zelf de handen uit de mouwen te steken.”
Het regionale spreekt aan, vindt Arjen. “Ik kan wel bakken met geld naar het buitenland sturen, maar ik vind het veel leuker als het in míjn buurt, míjn regio goed gaat.” Op de vraag hoe lang hij aan de Matchmarkt meedoet zegt hij lachend: “Ik hem ‘m verzónnen, dus ik zit er vanaf het eerste uur bij!” (tekst gaat door onder de foto)
De gong markeert de opening van de beurs, daarna mogen de aanwezigen anderhalf uur handelen. Na een tijdje begint op te vallen dat steeds meer ondernemers één of meerdere Wuppies op de borst dragen. Die laten zien dat ze een match hebben beklonken. Formulieren worden getekend, foto’s worden gemaakt van de matchpartners. De handel is zichtbaar succesvol.
Na het sluiten van de markt staat de teller op precies 100 matches, maar er zijn nog drie late inleveraars die het totaal op 55.000 euro aan maatschappelijke steun brengen. Tot grote tevredenheid van Ralph de Kleijn. Zo ziet een ‘chef Vriendjespolitiek’ het graag.