RADIO leerlingen thuis

Tientallen leerlingen van scholen in de IJmond en de regio Alkmaar zitten noodgedwongen thuis, omdat ze met lichamelijke of psychische problemen kampen. Onder andere vanwege personeelstekort kunnen de scholen de leerlingen niet voldoende aandacht geven. Het gaat om scholen die speciaal onderwijs geven. Een daarvoor ingericht team gaat wel bij de leerlingen langs, maar er is niet voldoende capaciteit om de aandacht binnen de schoolmuren door te zetten.

De scholen tonen zich wel bereidwillig om zich op andere manieren over deze thuiszitters te ontfermen. Maar doordat de onderwijsinstellingen bijvoorbeeld te weinig personeel beschikbaar hebben om de ‘worstelende’ leerlingen buitenschools te begeleiden, lukt dat volgens Letty Dekker van de regionale zorg- en onderwijsorganisatie Heliomare zeker niet altijd.

Team
Dekker is een van de drijvende krachten achter het Heliomare Interventieteam Thuiszitters (HITT). Dat team kan scholieren die tijdelijk geen lessen meer volgen eveneens ondersteuning bieden. Het gaat onder anderen om kinderen en jongeren met een autistische stoornis. Maar bijvoorbeeld ook om hoogbegaafden en leerlingen die dus met lichamelijke klachten te maken hebben.

Medewerkers van het HITT – vijf vaste krachten en twee zzp’ers – gaan her en der in deze regio dagelijks langs bij thuiszittende kinderen en jongeren. Het betreft veelal leerlingen bij wie tevergeefs – op verschillende manieren – is geprobeerd om hen binnen de schoolmuren te begeleiden. De problemen waarmee deze kinderen en jongeren worstelen, zijn vaak complex.

Meebewegen
De ondersteuning die het HITT in overleg met de desbetreffende school biedt, moet er uiteindelijk toe leiden dat ook deze leerlingen weer (speciaal) onderwijs kunnen volgen. Op een passende manier. Letty Dekker en haar collega’s merken dat scholen in de IJmond en de regio Alkmaar steeds meer ‘meebewegen’. ,,Zij kunnen het HITT bijvoorbeeld gebruiken om een concreet plan van aanpak voor de leerling te maken, waarbij sprake is van maatwerk. Maar hoe graag scholen ook willen, ze hebben vaak niet de mankracht of ruimte om ambulant te werken.”

Lees ook: Een ‘sociale robot’ die emoties van scholieren in het speciaal onderwijs kan helpen herkennen. Heliomare en Hogeschool Inholland gaan nauw samenwerken

Om bij schoolverzuim door in de knel geraakte kinderen en jongeren zo snel mogelijk in actie te kunnen komen, onderhoudt het HITT volgens Dekker onder meer nauwe contacten met de verschillende onderwijskoepels. Scholen hebben de afgelopen tijd meer oog gekregen voor leerlingen die met lichamelijke of psychische problemen thuis zijn komen te zitten. Zij trekken dan ook vaker dan voorheen aan de bel bij het HITT. ,,Maar het lukt ons nog steeds om zonder wachtlijsten te werken en alle leerlingen dus snel de ondersteuning te bieden die ze nodig hebben.”