Saai. Doods. Vergane glorie. Het zijn niet bepaald complimenten als er op straat wordt gevraagd naar een omschrijving van wat ooit het bloeiende hart was van Heerhugowaard. En wanneer we er een stedenbouwkundige naar vragen wordt het al niet veel beter. “Heerhugowaard heeft een imago van zielloos en dood.”
Centrumwaard, het oude centrum van Heerhugowaard is, anno 2023, eigenlijk precies als hierboven beschreven: sobere architectuur, vervallen winkelpanden, krimpende horeca, weinig groen en vooral veel ruimte voor auto’s in plaats van mensen. “Ik vertaal dat eigenlijk liever naar ‘is Heerhugowaard eigenlijk wel gezellig’?” Aan het woord is stedenbouwkundige Reint Mellema. NH, mediapartner van Streekstad Centraal zocht hem op om zijn mening over Heerhugowaard te horen. (tekst loopt door onder foto)
Want Centrumwaard moet weer een aantrekkelijke ontmoetingsplek worden, en daarom gaat het gebied flink op de schop. Het dorpsplein dient nu vooral als een grote parkeerplaats. Ruimte om elkaar te ontmoeten is er amper. Het winkelaanbod is er beperkt en het horecagebied dunt steeds meer uit. Eind 2020 werd ook partycentrum Marlène na 32 jaar trouwe dienst verkocht. Het pand waar menig getrouwd stel elkaar heeft ontmoet staat nog altijd leeg.
Het gebrek aan groen en de strakke, horizontale bebouwing uit de jaren 60 en 80 hebben Centrumwaard volgens inwoners een sfeerloos en versteend uiterlijk gegeven. “De verschillende stijlen komen de samenhang niet ten goede”, reageert wethouder John Does, die het project onder zijn hoede heeft. “Om de dorpse identiteit weer terug te brengen in het gebied, nemen we het historische lint van de Middenweg als uitgangspunt.” (tekst loopt door onder foto)
De komende jaren wordt het centrum opnieuw ingericht en groener gemaakt. “Het Raadhuisplein moet weer een gezellig, open dorpsplein worden. Met voldoende ontmoetingsplekken, meer terrassen en een uitgebreid winkelaanbod”, vertelt Does.
Wat er precies met de bebouwing en gevels op het Raadhuisplein gaat gebeuren, wordt nog onderzocht. De kiosken worden in elk geval vernieuwd en komen op een andere plaats te staan, zodat ze beter passen in het nieuwe straatbeeld. De Middenweg krijgt zijn dorpse karakter weer terug met onder meer een bomenlaan. De rijbaan wordt vernieuwd en versmald. Na de werkzaamheden mag je daar voortaan niet harder dan 30 km per uur rijden.
Het trottoir voor de winkels wordt juist breder gemaakt. “Op een aantal plekken is dan ruimte voor bijvoorbeeld een terras”, zegt Does. De gevels van verschillende panden langs de Middenweg worden vernieuwd en moeten straks weer hinten naar de historische stijl van vroeger. (tekst loopt door onder foto)
Het ooit kleine dorp groeide in ruim een halve eeuw uit tot een stad met ruim 60.000 inwoners. Om die groeispurt bij te houden, moesten er vooral veel en snel woningen worden gebouwd, legt Reint Mellema (74) uit. Als stedenbouwkundige was hij jarenlang betrokken bij de ontwikkeling van Heerhugowaard.
“De hoofdelementen van ruimtelijke ordening zijn wonen, werken, verkeer en recreatie. Die vier moeten gelijktijdig worden ontwikkeld. Als je het een meer ontwikkelt dan het ander, gaat dat op en duur ergens wringen.” Door al die snelle ontwikkelingen is de gemeente haar historische identiteit én schoonheid op verschillende plaatsen verloren, verklaart Mellema. “Je kunt een omgeving creëren, straten en pleinen maken, maar als die niet bevolkt raken, wordt het nooit gezellig.”