HeiLOO krijgt extra meetpunten voor vliegtuiggeluid, fijnstof en stikstof. De gemeenteraad heeft daar ondanks de kosten VOOR gestemd. Daarmee werd een voorstel van de PvdA aangenomen die het opvallend vond dat de BEREKENDE overlast telkens anders blijkt dan de GEMETEN overlast. Wethouder Ronald Vennik vond het NIET nodig, maar hij kreeg niet voldoende steun. De twee of drie extra meetpunten kosten tussen 5000 euro per stuk, per jaar.
In Heiloo moeten toch extra meetpunten komen voor vliegtuiggeluid, fijnstof en stikstof. ’Meten is weten’, vindt de raad, al kost dat wel zo’n 10.000 euro per jaar extra.
„De berekende overlast blijkt keer op keer niet overeen te komen met de echte gemeten overlast”, legde Annemarieke Nierop van de PvdA uit. „Er blijken nieuwe vliegtuigen van KLM en Transiava te zijn die niet stiller, maar anderhalve decibel luidruchtiger zijn dan de oude.” De meetpunten moeten ook de hoeveelheden fijnstof en stikstof in kaart brengen. De PvdA stelde voor, twee of drie nieuwe meetpunten in Heiloo te installeren. „We moeten eerst meten voordat er duidelijke kaders komen waarop gehandhaafd kan worden.”
„Mensen ervaren geluidshinder”, viel Arjen Vroegop van de VVD haar bij. „Als er kosten mee gemoeid zijn, dan is dat maar zo. Er vliegen ook vliegtuigen over het zuiden van Heiloo, Zuiderloo en Zandzoom.” „We moeten data hebben om maatregelen te kunnen nemen”, vond Peter Soonius van D66.
Meetapparatuur voor geluidhinder.
Meetapparatuur voor geluidhinder.
© Archieffoto Ronald Goedheer
Geluidssysteem
Wethouder Ronald Vennik vond dat met het huidige meetpunt de situatie nu al wel duidelijk in kaart wordt gebracht. De overheid is bovendien met een nieuw geluidssysteem bezig dat beter aansluit bij de metingen. „En we moeten ook naar de financiële situatie in Heiloo kijken”, vond Vennik. Elk extra meetpunt kost 5.000 euro per jaar. „Stel dat we dit tien, vijftien jaar doen, dan hebben we een investeringsbedrag van rond een ton dat we ook aan andere dingen kunnen uitgeven.”
Hij kreeg in de gemeenteraad echter alleen steun van het CDA. „Hogere aanvliegroutes, dat helpt pas echt bij de afname van geluidshinder”, vond Hessel Hiemstra. „Daar zou ik wel meer van willen weten. Extra meetpunten hebben weinig of geen toegevoegde waarde, maar kosten wel 15.000 euro per jaar.”
Maar alle andere partijen hadden het geld ervoor over, dus het voorstel van de PvdA werd aangenomen.