Met graafmachines wordt hard gewerkt aan de voltooiing van de Haven Boekelermeer. Alkmaar is straks een heuse industriële haven rijker. De aansluiting op het Noordhollandsch Kanaal was al gemaakt, maar woensdag werd dat ceremonieel nog even dunnetjes over gedaan door wethouder Christiaan Peetoom in bijzijn van gedeputeerde Jeroen Olthof met de verwijdering van een damwandelement.
Met een partyboot werden genodigden van de nabijgelegen camping naar de haven gevaren. De Amalia was het eerste schip dat de haven binnen voer. Kees Kranenburg van Beens Groep gaf uitleg over het project, dat in december 2022 van start ging. Hij noemt grote getallen: er zit 9.000 m2 stalen damwand in de grond, met grotendeels en wand erachter voor de verankering. Er zijn al 6.000 manuren in het project gestoken en er wordt in totaal 87.000 m3 grond afgegraven. (tekst loopt door onder de foto)
Maar waarom is die haven zo belangrijk? Vooral voor grootschalig transport over water. Zoals voor SCW Systems, waarvan de CO2 Cleanup installatie er al is gebouwd. Directeur Sjoerd van Krimpen: “Eigenlijk doen we twee dingen. We ontvangen afvalstromen uit de metaalindustrie en daar winnen we grondstoffen en metalen uit terug. Dat doen we zonder CO2-uitstoot. Een deel daarvan gebruiken we vervolgens om CO2 uit de lucht af te vangen en materialen voor in de bouw mee te maken”. Het project is nu kleinschalig, maar kan flink worden opgeschaald. “We hebben de potentie om kilotonnen aan afvalstromen te verwerken. En het idee is dat we zoveel mogelijk van deze Cleanup fabrieken op andere locaties realiseren.”
En dan is er ook nog de zogenoemde superkritische watervergasser (SCW) even verderop, waar wordt geëxperimenteerd met omzetting van afvalstromen naar groen gas en waterstof. Nu is dat voor het overgrote deel groen gas, dat direct het gasnet in kan naar huizen en bedrijven. In de toekomst zouden grote hoeveelheden slib uit de rioolwaterzuivering kunnen worden verwerkt. Nu is het nog duur en niet milieuvriendelijk om van al dat slib af te komen, want het gaat deels naar buitenlandse bedrijven. Van Krimpen benoemt ook nog dat de nieuwe haven, direct en indirect, veel werkgelegenheid zal opleveren. Bovendien hoeven schepen vanuit zuiden straks niet meer te keren voorbij de Leeghwaterbrug. (tekst gaat verder onder de foto)
Een bedrijf dat zich de haven gaat vestigen is Nautisch Centrum Nicolaas Witsen. Adviseur Frank van Zeggeren vertelt namens de werf over de verhuizingsplannen vanaf Oudorp. “Die locatie is leuker, maar de gebouwen zijn verouderd. Er komt hier twee grote botengebouwen. Een hypermoderne stalling, waar boten in kratten worden gestald. Ze kunnen gestapeld worden en al. Als je bootje nu in de stalling wordt geschoven en hij komt achterin te staan, dan kan ie er pas weer als laatste uit. Dat is wel vier weken later ongeveer.”
Maar dat kan allemaal niet zonder stroom, benadrukt Van Zeggeren. “De plannen liggen klaar, de investering ligt klaar. We zouden relatief snel kunnen starten, maar dan moeten we wel zekerheid hebben dat er ook stroom komt. Dat geldt denk ik ook voor de andere bedrijven hier.” Het elektriciteitsnet in de hele regio zit aan zijn taks en het is nog niet duidelijk wanneer de haven letterlijk en figuurlijk verlichting krijgt.