Na de fietsersbond en de Leefbaar Alkmaar vind het Alkmaarse college nu ook de collega’s van Dijk en Waard recht tegenover zich in de kwestie van de spitspaal in Sint Pancras. Dijk en Waard wil dat de voorgestelde pasjesproef NIET doorgaat en heeft dat schriftelijk laten weten. Pijnpunten zijn de verwachtte verkeersbelasting van de Herenweg en Bovenweg en dat de proef niet geldt voor inwoners van Sint Pancras die aan de noordkant van de paal wonen.
De door Alkmaar aangekondigde proef waarbij inwoners van De Nollen een pasje kunnen krijgen om tijdens de ochtend- en avondspits met hun auto toegang te krijgen tot de Herenweg blijft de gemoederen bezig houden. Het college van Dijk en Waard maakt bezwaar. Ze wil dat de proef niet doorgaat.
In een brief aan het college van Alkmaar wordt het voortzetten van de huidige regeling voor de spitspaal bepleit. Ook al omdat de proef niet geldt voor inwoners van Sint Pancras, aan de noordkant van de spitspaal.
Alkmaar wordt herinnerd aan de afspraken die voor de plaatsing van de spitspaal in 2006 zijn gemaakt tussen de twee gemeentes. Aanleiding was destijds de hoge verkeersbelasting op de Herenweg en Bovenweg van circa 6500 motorvoertuigen per etmaal. Voorzien werd dat door ontwikkeling van woonwijk De Nollen het autoverkeer verder zou toenemen.
Lees ook: Omstreden spitspaal wél omlaag, maar ook extra fietsersbescherming. Is dat het compromis dat vrede brengt in een verdeelde wijk?
’De extra verkeersbewegingen uit de wijk De Nollen was dus één van de aanleidingen om over te gaan tot beperking van het verkeer’, aldus het college van Dijk en Waard. Ze stelt dat er een gemeenschappelijke doelstelling was om het verkeer op de Herenweg en Bovenweg te ontmoedigen en de hoeveelheid autoverkeer tot een ’passende intensiteit’ te doen laten afnemen.
Verslechtering
’Door de spitspaal is het autoverkeer op de Herenweg teruggedrongen en werd voldaan aan de doelstelling’, schrijft het college. ’Op de Bovenweg ten noorden van de Kruissloot is de intensiteit weliswaar verminderd ten opzichte van de situatie van voor de spitspaal, maar nog steeds boven de 5.000 voertuigen per dag. Het gevolg van het op grote schaal verlenen van ontheffingen is een verslechtering van de huidige situatie en leidt onder andere tot extra drukte ter hoogte van de scholen in de Sperwer.’
Volgens het college is in verkeersbesluit opgenomen dat in bijzondere gevallen aan bewoners of bedrijven een ontheffing van deze verkeersmaatregel kan worden verleend.
Lees ook: Raad Alkmaar schuift besluit over toekomst spitspaal Sint Pancras nog even voor zich uit. ’Eerst meer meten en weten’
Dat de proef zich uitsluitend op inwoners van De Nollen richt, zorgt volgens het college voor ongelijkheid omdat inwoners Sint Pancras hierdoor worden benadeeld. ’De nieuwe bewoners van De Nollen wisten bij de koop van hun huis dat de spitspaal aanwezig was en wisten dus dat zij niet met de auto naar Sint Pancras of de Vronermeerweg over de Herenweg kunnen rijden. Het is daarom niet uit te leggen dat juist inwoners van De Nollen nu in aanmerking komen voor een ontheffing en inwoners van Sint Pancras niet.’
Fietsers
Het college vraagt Alkmaar om de proef niet door te laten gaan. Wel stelt Dijk en Waard voor om gezamenlijk te onderzoeken op welke wijze de verbinding voor fietsers en voetgangers kan worden verbeterd in plaats van een maatregel om autoverkeer te stimuleren.
De fractie van Lokaal Dijk en Waard stelde onlangs raadsvragen over deze kwestie. In de beantwoording op deze vragen benadrukt het college dat het niet betrokken is bij het voornemen van Alkmaar om met een proef te starten. Verder geeft ze aan dat Alkmaar 528 adressen een ontheffing wil geven en per adres gaat het maximaal om twee pasjes. ’Het is nog niet bekend hoeveel belangstelling hiervoor is en hoeveel extra verkeersbewegingen dit oplevert.’
Ook laat het college weten dat als Alkmaar de proef in de huidige vorm doorzet ze zich nader zal beraden welke mogelijkheden er zijn om de belangen van inwoners van Dijk en Waard te waarborgen.