“Kinderen krijgen op school niet de kans om te ontdekken wie ze zijn, want ze worden gevormd door onderwijs.” Dat krijgen de negen leden van De nieuwe Alkmaarse (DnA) veel te horen. Daarom is DnA als werkgroep opgezet: er moet een nieuw ‘drempelloos’ onderwijsconcept komen en een platform waar iedereen die vastloopt in het huidige onderwijs, terecht kan.
“De vrienden van mijn zoon stonden voor de deur om hem op te halen, maar hij wilde niet meer naar school,” trapt gastspreker Jan-Henk Bouman, afgelopen donderdag de Ambitietafel af. De zaal, gevuld met 130 docenten, ouders, leerlingen en mensen uit het bedrijfsleven, luistert aandachtig. Jan-Henks zoon kreeg buikklachten, ging van enthousiast naar apathisch: “Pap, ik moet mijn best doen op school, goede cijfers halen, een diploma, een baan, en dan mag ik pas gelukkig zijn.” (de tekst loopt door onder de foto)
Die goede cijfers, of nog scherper, de ‘toetscultuur’, is een drempel waar bijna iedereen in het onderwijs over struikelt. “Als een toets slecht gemaakt wordt, wordt de leerkracht daar op afgerekend”, vertelt David Vrasdonk aan Streekstad Centraal. Hij is een van de leden van DnA en basischoolleraar bij de Matthieu Wiegmanschool in Bergen. “Moeten slagen omdat je anders faalt, geeft enorme druk op leraren, leerlingen en vaak ook hun ouders. Terwijl een toets een momentopname is. Wat zegt het nou werkelijk over een kind?”
De overgang van de basisschool naar de middelbare is ook zo’n veelbesproken drempel. Of de lesmethode waarmee een docent de klas moet leren rekenen, die voor een aantal leerlingen niet werkt. En zo komen er tijdens de tafelgesprekken nog talloze drempels langs. Dat het huidige onderwijssysteem niet voor iedereen werkt, is duidelijk. Maar hoe moet het dan?
“Leren is heel belangrijk, maar eigenlijk moet de sociaal emotionele ontwikkeling van een kind de rode draad zijn in het onderwijs”, zegt David. “Je kunt wel zeggen: dit is de lesstof en die moet je weten. Maar beter leer je een kind hóe hij kan leren. Dat is veel waardevoller.” (de tekst loopt door onder de foto)
Wat David betreft wordt dit dan ook deel van de nieuwe fysieke school met drempelloos onderwijs voor kinderen van 4 tot 18 jaar, die DnA in augustus moet opleveren. “Bij deze school moet het gaan over het kind. Je kunt kinderen niet in hokjes stoppen en zeggen: in die groep moet je dat weten. Wat de een op zijn 12e al begrijpt, snapt de ander pas als hij 15 is. ”
Dus niet: dit moet je leren. Maar wel: wat wil je leren? DnA wil een school waarbij alle kennis en kundigheid over het onderwijs die Alkmaar al rijk is, wordt gebundeld en gedeeld. David beseft dat zoiets nu nog toekomstmuziek is. Er is dus werk aan de winkel. Honderden drempels en potentiële oplossingen zijn al gedeeld. De Ambitietafel is nog maar het begin van een reeks bijeenkomsten.
Ouder Mirjam den Braven is blij met het initiatief. Ook haar dochter liep vast op school en bloeide op toen ze op een andere manier mocht leren. “DnA bootst meer de werkelijkheid na en zet kinderen in hun kracht”, vertelt ze aan Streekstad Centraal. “Zo krijgen ze meer positieve ervaringen mee en komen ze later echt tot hun recht in de maatschappij.”(de tekst loopt door onder de foto)
En het blijft dus niet bij praten. In augustus van dit jaar start de eerste groep kinderen al met dit drempelloze initiatief. Wie daar over wil meedenken, meer informatie zoekt of op de hoogte wil blijven, kan terecht op de website van De Nieuwe Alkmaarse.