De meningen zijn verdeeld. De discussies worden gevoerd. Zelfs tot op bestuurlijk niveau. De spitspaal in de Herenweg in Alkmaar houdt de gemoederen bezig. Althans de door de bewoners van de wijk De Nollen zo gewenste ontheffing. Zij willen in de spits ook langs de paal kunnen. Het college van Alkmaar snapt dat en stelt een proef voor. Het college van Dijk en Waard snapt het juist niet en is boos. Of beter: was boos.
Inmiddels trekken de beide gemeenten samen op is in een voorstel van Alkmaars wethouder Christiaan Peetoom te lezen. De buurgemeenten gaan de verkeerssituatie op de Herenweg / Bovenweg monitoren en eventueel maatregelen nemen. (tekst loopt door onder de foto)
Want de (voor de zoveelste keer) kapotgereden paal wordt, als het aan Peetoom ligt, niet gerepareerd maar vervangen. Vervangen door een camera die kentekens leest. Voor Alkmaar is het een beproefd systeem dat ook rond de binnenstad wordt toegepast. Om te voorkomen dat onwetende automobilisten per ongeluk doorrijden en een boete krijgen, komen er extra waarschuwingsborden.
Direct omwonenden en in eerste instantie ook de gemeente Dijk en Waard vrezen extra verkeersdrukte en gevaarlijke situaties. Wanneer auto’s of bussen elkaar willen passeren op de smalle weg, hebben ze daar de fietsstroken bij nodig. Als er een spitspaal omhoog staat, moet het verkeer ook op de fietsstrook op elkaar wachten. Onwenselijk, en daarom het voorstel voor de camera’s.
Maar zo ver is het nog lang niet. “We gaan eerst een nulmeting uitvoeren naar verwachting in september 2024”, laat Peetoom weten. “Daarna kan de proef voor de duur van een jaar van start gaan. We zullen dan op drie momenten een maand lang tellingen uitvoeren. De proef is geslaagd als het aantal bewegingen van motorvoertuigen per etmaal onder 5.000 blijft.” Ook zal de gemeente een enquête houden onder bewoners van De Nollen en de Herenweg om de ervaringen te peilen. Ook moet de gemeenteraad zich nog uitspreken over het voorstel.