Meer boetes uitdelen om een gedragsverandering te vooroorzaken. Het Openbaar Ministerie (OM) heeft grote verwachtingen van de flexflitspalen. Ook in onze regio is de flexibele flitser te vinden. Elke drie maanden op een andere plek. En nu weer tijdelijk langs de Alkmaarse Vondelstraat. Maar heeft de flitser eigenlijk wel nut? We spreken met het OM en verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen.
Even snel met de auto naar de kapper of net iets te laat vertrekken om je zoontje op te halen van een verjaardag. Het klinkt als een van de vele dagelijkse gebeurtenissen, maar het gas iets harder indrukken kan grote gevolgen hebben. Ongelukken, met zwaargewonden of zelfs dodelijke slachtoffers. En van die risico’s moeten meer mensen bewust zijn, vindt woordvoerder Sander Barendregt van het OM. Al ruim een jaar wordt de mobiele flitspaal ingezet als het nieuwste wapen van het OM. De paal wordt eens in de zoveel tijd verplaatst. Eerst drie maanden in Hoorn, dan weer drie maanden langs de N242 en vervolgens bij de Vondelstraat. Om precies te zijn ter hoogte van het zebrapad bij de Colijnstraat.
“De flexflitser keert regelmatig terug, om uiteindelijk langetermijneffecten te bereiken”, vertelt Barendregt aan Streekstad Centraal. Wij legden het Openbaar Ministerie, maar ook verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen de vraag voor of de mobiele flitspalen eigenlijk wel nut hebben. Immers zouden mensen door berichten in de media of verhalen van bekenden al snel kunnen weten waar de flitspaal nu staat. Het korte antwoord van de OM-woordvoerder: ja, de flexflitser heeft nut.
Allereerst even over de mobiele flitspaal zelf. Na een pilot, besloot het OM twee jaar geleden om de flitser definitief te introduceren. De primeur ging naar Hoorn, maar al snel werd het vizier gericht op de N9 en N242. En langs die laatste provinciale weg kwam de paal dan ook binnen een paar maanden te staan. “We hebben allemaal weleens haast, maar hard rijden kan echt voor grote problemen zorgen”, benadrukte woordvoerder Marloes van Kessel eerder. (tekst gaat verder onder de foto)
Alleen al in de provincie Noord-Holland heeft het OM dertien plekken geselecteerd waar geregeld een flexflitser staat. In Zaandam, Amsterdam, maar ook bijvoorbeeld Bennebroek. En die locaties komen niet zomaar uit de lucht vallen. Het sleutelwoord daarvoor is: risicolocaties.
Alleen al als we kijken op onze eigen website, zien we verschillende artikelen over ongelukken op de Vondelstraat. Twee weken terug raakte een fietser gewond bij een aanrijding. Wat er ter hoogte van de Heilooƫrdijk precies gebeurde is niet duidelijk, maar de uitkomst was een botsing. De fietser werd met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht. Het is een van de vele ongelukken op de Alkmaarse Vondelstraat. Alleen al de afgelopen twee jaar vielen daar bijvoorbeeld al vier dodelijke slachtoffers. (tekst gaat verder onder de foto)
Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen juicht de komst van flexflitspalen van harte toe. “Ik heb altijd al gezegd dat een automobilist zich aanpast als die weet waar een flitspaal staat”, benadrukt hij. “Wanneer je de flitspalen rouleert, heb je in ieder geval variatie. Een soort van verrassingseffect.” Maar volgens Tertoolen is er ook een keerzijde bij het uitrollen van een flexflitspalennetwerk: “Als het echt allemaal risicolocaties zijn, dan wil je juist dat daar altijd een flitser staat. Je zou dan kunnen zeggen dat een flexflitser niet genoeg is.”
Inmiddels staat de mobiele flitspaal alweer een week langs de Vondelstraat in de kaasstad. Ter hoogte van het zebrapad bij de Colijnstraat worden hardrijdende bestuurders de komende maanden weer op de bon geslingerd. Volgens woordvoerder Barendregt is het effect groot. “Ook wanneer de paal er niet staat, houden mensen rekening met de kans dat de flitser er wel staat.”