RADIO parkeerbeleid DeW

Inwoners van Dijk en Waard hebben tijdens een politieke avond massaal laten weten TEGEN het mogelijke nieuwe parkeerbeleid te zijn. Er werd geen blad voor de mond genomen en er werd stevige taal gesproken. De zaal was zo vol dat er zelf mensen achterin d zaal moesten staan. Belangrijkste wijziging in het voorgenomen nieuwe beleid is een forse verhoging van de parkeertarieven rond winkelcentrum Middenwaard.

Hoge emoties in de raadzaal van het gemeentehuis in Heerhugowaard gisteravond. Inwoners uitten hun zorgen en frustraties over het mogelijk nieuwe parkeerbeleid. “Stop met deze groene natte droom en met het pesten van autobezitters”, stelde een van de sprekers tijdens de politieke avond in het gemeentehuis.

Veel geparkeerde auto’s op een parkeerplaats.

Een van de parkeerplaatsen bij Middenwaard waar veel om te doen is – Foto: Foto: Isabel van Avezaath
Het is een drukte van belang in de raadszaal. Deze avond gaat er gesproken worden over het integraal parkeerbeleid wat op tafel ligt. Het parkeerbeleid is al langere tijd een onderwerp van gesprek en discussie en dat is te merken.

De hele zaal zit vol, er moeten zelfs een aantal mensen staand achterin de zaal plaatsnemen om de vergadering bij te kunnen wonen. De inwoners voelen zich niet gehoord, maar kunnen deze avond toch hun verhaal kwijt. Een aantal inwoners heeft zich aangemeld om tijdens de vergadering te spreken. En zij nemen geen blad voor de mond.

Slechte communicatie
“De manier van communiceren van deze gemeente is te triest voor woorden”, begint meneer Lubbers meteen. “Bij het juist informeren gaat het mis. De informatie is vreselijk slecht te vinden. Het is echt een zoektocht op de website van de gemeente.” Lubbers noemt het een ‘vorm van censuur’. “We moeten het doen met de informatie uit een weekblad, maar dat moet vanuit de gemeente komen.”

Het parkeerbeleid zal een hoop gaan veranderen aan de situatie rondom het parkeren. Zo wordt er gekeken naar de prijzen van vergunningen en de uurtarieven. Onder andere bij de parkeerplekken rondom winkelcentrum Middenwaard zullen de prijzen flink omhoog gaan. De inwoners hebben hierdoor het idee dat het autobezit tegengewerkt wordt.

“Inwoners doen hun auto’s niet weg, dus dit hele parkeerbeleid heeft geen nut”

Meneer Lubbers, een van de sprekers tijdens de politieke avond
“De gemeente houdt zich niet aan de gemaakte beloftes”, gaat Lubbers verder. “Er werd ons beloofd dat de parkeervergunning gratis zou worden, maar nu is dat allemaal nog maar de vraag. Inwoners doen hun auto’s niet weg, dus dit hele parkeerbeleid heeft geen nut. Stop met die groene natte droom en het pesten van autobezitters.”

Een andere spreker, meneer Van den Hoven, is het eens met Lubbers. “Als het gaat om onderzoek naar vleermuizen of noem maar op, krijg je een persoonlijke brief door de brievenbus. Maar bij zaken waar het echt de inwoners treft, zoals parkeren, is er nergens een brief te bekennen”, merkt hij op.

Ondernemers
Van den Hoven maakt zich daarnaast zorgen om de ondernemers. “Dit beleid heeft grote consequenties voor de kleine ondernemers. Er wordt niet gedacht aan het feit dat de klanten wegblijven als ze veel moeten gaan betalen voor het parkeren. De ondernemers lijden daar onder en dat lijkt me niet de bedoeling van dit beleid.”

“Het parkeren verdient hier zeker geen schoonheidsprijs”, stelt een andere spreker. “Er wordt niet nagedacht over wat het plaatsen van parkeerplekken met zich meebrengt. Volgens hem is de gemeente Dijk en Waard, en dan met name Heerhugowaard, nog altijd een dorp. “Met deze regels lijkt ons dorp meer op een stad. Je zou het zowat een dorp met stadse fratsen kunnen noemen. En dat is iets dat we niet moeten willen.”

Integraal Parkeerbeleid Dijk & Waard
Het integraal parkeerbeleid richt zich op het beheren van parkeermogelijkheden in de gemeente Dijk en Waard. Het gebruik van alternatief vervoer, waaronder het openbaar vervoer wordt onder de aandacht gebracht, en moet verbeterd worden. De parkeerkosten en het aantal plekken om te parkeren gaan ook veranderen. Daarnaast wordt er gekeken naar de parkeervergunningen. Het doel is een balans te vinden tussen toegankelijkheid, leefbaarheid en duurzaamheid.