“Op een gegeven moment werd alles heel echt, met name voor de vijf bestuurders.” De school van de toekomst is dichtbij, kopte Streekstad Centraal begin maart. Inmiddels staat het plan weer iets verder weg. De Nieuwe Alkmaarse school met ‘drempelloos’ onderwijs, zou starten na de zomer van 2024. Maar, “het bleek toch niet realistisch.”
Soms is het nodig om een grote pas achteruit te doen, om weer vooruit te komen”, zegt David Vrasdonk. Hij is docent op de Matthieu Wiegmanschool in Bergen en één van de leden van De nieuwe Alkmaarse (DnA), een werkgroep bestaande uit vijf schoolbesturen uit de regio, die de school met drempelloos onderwijs ontwikkelt. De overgang van de basisschool naar de middelbare is zo’n ‘drempel’: acht jaar leer je op één manier, en dan moet het ineens totaal anders op het Voortgezet Onderwijs.
Een nieuwe school, met een andere vorm van onderwijs voor kinderen die vastlopen op hun huidige school, dat was het plan. Dat ís het plan. “Maar met name als bestuurder van een school, moet je wel je achterban meenemen.” Veel groep 8’ers hadden bijvoorbeeld al een school gekozen, zo bleek. DnA kwam net te laat. En starten met kinderen uit groep 7/8 was bij nader inzien ook niet haalbaar. “Er zitten zeker kinderen in die groep die vastlopen op hun school, maar vaak denken die kinderen en ouders: het duurt nog maar 1 of 2 jaar, we zingen het nog wel even uit.” De groep zou daardoor te klein zijn om mee te beginnen. DnA vergeet deze enkelingen niet, dus ze horen wel bij de nieuwe doelgroep: kinderen van 10 tot 14 jaar. (tekst gaat verder onder foto)
“In het tempo waarin we dit allemaal moesten realiseren, zijn we uit het oog verloren wat er allemaal gedaan moest worden. Daar hebben we ons vergist”, geeft Vrasdonk toe. Het plan voor de school wordt nu een jaar opgeschoven. Maar teleurgesteld is DnA niet, laat hij weten. Het vertrouwen in het project is nog volop aanwezig. “Beter een goede start dan een gehaaste start met een onjuiste doelgroep.”
En zo’n extra jaar kan ook mooie dingen opleveren. Een nog intensievere samenwerking tussen de scholen in Alkmaar, bijvoorbeeld. “Vaak doet elke school zijn eigen ding, er heerst toch een soort concurrentie.” Nu er meer tijd is, is er meer ruimte om dieper in die verbinding tussen scholen te duiken. “Waar ligt jouw expertise, hoe ziet jullie onderwijs eruit? Dat zou mooi zijn. Want dan komt een kind echt op de plek terecht waar het hoort.”
De drempelloze school, die ook De Nieuwe Alkmaarse gaat heten, gaat nu in het schooljaar van ’25 – ’26 van start.