Er komt voorlopig geen extra parkeergarage bij het centraal station in Alkmaar. De kosten daarvoor zijn te hoog en bovendien zou de garage de parkeerproblemen in de SpoorBUURT niet oplossen. Dat blijkt uit onderzoek dat de gemeente Alkmaar heeft laten uitvoeren. De parkeergarage zou aan de achterkant vanhet station gebouwd moeten worden en dan is de afstand naar de SpoorBUURT te groot.
De Alkmaarse parkeergaragepuzzel is voorlopig niet gelegd: een nieuwe parkeergarage bouwen bij het centraal station lijkt op dit moment kansloos en zinloos.
De noodzaak is er op dit moment niet voor een splinternieuwe garage, stelt de gemeente Alkmaar. Het is duur en het helpt de wijk met de grootste problemen niet: alleen in de Spoorbuurt kun je de auto niet normaal kwijt.
Een nieuwe parkeergarage bij het station zou de Spoortbuurters niet helpen. De afstand is te groot.
De gemeente heeft onderzocht of er meer parkeerruimte nodig is rondom de stations van Alkmaar. De Alkmaarse politiek verwachtte in 2021 dat Alkmaar zou verzuipen in extra autoverkeer door alle nieuwbouwprojecten. Het laatste onderzoek bevestigt die verwachting níet.
Centraal station
Volgens dat onderzoek is in de meeste wijken rondom centraal nog te parkeren. Hoewel de drukte schommelt in de wijk Bergerhof en de drukte verschilt bij de straten van Huiswaard 2 zijn er doorgaans voldoende parkeerplaatsen.
Alleen in de Spoortbuurt is het duidelijk te krap. ,,Overvol’’, schrijft de gemeente.
Het probleem is dat een centraalstationparkeergarage dat niet zou veranderen. Een nieuwe parkeergarage zou op de huidige P+R-plek aan de achterkant van het station komen. De voorkant – de Spoorbuurtkant – moet autoluw worden. Hoewel er een loopbrug komt, verwacht de gemeente dat een garage aan de achterkant te ver weg is voor de Spoorbuurters.
Alternatieven
Alternatieven zijn duur. Eén optie is een Molenbuurtgarage: ondergronds parkeren bij de nieuwbouw aan het park Bolwerk. De andere is de Havengarage, even verderop aan de Kanaalkade.
Het zijn afgestofte ideeën, ooit waren ze bedacht als alternatieven voor de Singelgarage en de Schelphoekgarage.
Ondergronds wordt heel duur en hoe dieper gegraven wordt hoe duurder het wordt. Ook zouden nieuwe garages inkomsten afpakken van andere parkeergarages.
De gemeente zou duizenden euro’s verlies per parkeerplaats lijden.
Het wordt pas interessant, zegt de gemeente, als er iets ingrijpend verandert in de binnenstad. Als de gewenste sloop van de beruchte Karpertongarage er komt bijvoorbeeld.
De gemeente bekijkt de alternatieven nog eens in de ’mobiliteitsvisie’, het alomvattende verkeersplan van de gemeente dat al járen in de maak is. Die wordt eind dit jaar verwacht.
Noord
Ook ’Noord’ is onderzocht. De raad wilde in 2021 een ondergrondse parkeergarage bij de grote nieuwbouw van Micro City the Future, een bouwproject voor meer dan 400 woningen bij het station in Alkmaar Noord.
Volgens het onderzoek is de druk nú niet groot genoeg voor een parkeergarage. Die drukt neemt wel toe, maar nieuw onderzoek moet uitwijzen hoe druk het wordt.
Een ondergrondse parkeergarage is inmiddels door de ontwikkelaar zelf afgeschoten. Recent zei ontwikkelaar Jan Terluin namens Vastesteen Projectontwikkeling en Ter Steege Gebiedsontwikkeling dat er definitief een bovengrondse parkeergarage komt. Hij voegde toe: ,,Er komt echt geen betonbak.’’
De onderzoekers legden de grens bij een parkeerdruk van 90 procent. Dat wil zeggen dat op de drukste momenten nog tien procent van de parkeerplaatsen vrij moet zijn. Boven de 90 procent is onwenselijk omdat auto’s dan gaan dwalen, op zoek naar een plekje.
De meetmomenten waren doordeweekse nachten: dan zijn de meeste mensen thuis.