In de historische BroekerVeiling klinkt opeens een trompet. Is geen toeval natuurlijk. “Ik sta hier omdat wij veel buitenoptredens verzorgen en een banner willen”, vertelt Maaike de Wijs van Heilooër Harmonieorkest Caecilia. Het Langedijker historische veilinggebouw stond donderdag net als vroeger in het teken van vraag en aanbod, maar dan anders. Er werden – geheel in ouderwetsche veilingstijl – hulpvragen van sociale organisaties en goede doelen aangeboden.
Ondernemers die graag iets terug willen doen zitten in de veilingbanken, zien de schuiten het veilinghuis in varen en ‘bieden’ op de hulpvraag. Zodra een ondernemer op zijn knop drukt stopt de klok en is zo’n organisatie gekoppeld aan een ondernemer. Een match noemen ze dat bij organisator Doesgoed.
“Dit evenement wordt voor de derde keer hier in de veiling georganiseerd”, vertelt relatiebeheerder Petra Vijzelaar van Stichting Doesgoed. Streekstad Centraal spreekt haar in de eeuwenoude veiling aan de Museumweg in Broek op Langedijk. “We willen bedrijven vragen om eens te luisteren naar hulpvragen en of ze kunnen helpen.”
Wie denkt aan een veiling, denkt natuurlijk ook aan een veilingmeester. En voor die belangrijke taak is een bekende hoogwaardigheidsbekleder gestrikt. Niemand minder dan burgemeester Maarten Poorter van Dijk en Waard. “Samen de schouders eronder zetten, maatschappelijk iets voor elkaar betekenen. Ja, dat is volgens mij waar het vandaag echt omgaat”, vertelt Poorter voor onze camera. “Ik help daar graag een beetje aan mee.” (tekst gaat verder onder de foto)
Ondertussen zitten de tuingidsen van Hortus Alkmaar in een bootje. “Verwonder. Verwonder u over de planten in onze Hortustuin”, leest een van de gidsen van een papiertje op. Ondernemers kijken geïnteresseerd naar de voordracht én naar het bord achterop het vaartuig?. In sierlijke letters staat wat de Alkmaarse stichting nodig heeft. Een kleine greep: een AED, palletwagen, werkkleding en bedrukte T-shirts. “Ik vind het tof dat dit zo kan en mag en wordt georganiseerd”, vertelt ze later voor de camera van Streekstad Centraal. (tekst gaat verder onder de foto)
Maar ook bedrijven zijn enthousiast. “Voor ons een kleine moeite om dit te doen en ja, ‘wie goed doet goed ontmoet’ is toch wel ons motto”, zegt Remy de Jong van De Jong Reclame die Heilooër Harmonieorkest Caecilia aan de zo gewenste banner hielp. Tot grote vreugde van trompettist Maaike de Wijs: “Superblij! Echt, het kon niet beter.” Aan het eind van de dag zijn maar liefst 62 matches gemaakt met een maatschappelijke waarde van 64.000 euro.