Ze zijn de helden van de zee en welkome hulp voor iedere zeevaarder in nood. Maar met woeste golven of andere ellende moeten de redders van de KNRM natuurlijk niet zelf in nood komen. In Egmond aan Zee hoeven zich daar straks nog minder zorgen over te maken. De nieuwe reddingboot wordt nog veiliger dan de Hendrik Adriaan, mede dankzij een ‘kantelzak’. Die is vrijdag succesvol getest.
De Van Wijk-klasse heeft een grote oranje luchtzak op het dak. Wanneer de reddingboot kapseist, kan deze ‘kantelzak’ met een trekkoord worden geactiveerd. Het is natuurlijk altijd even spannend wanneer een systeem in de praktijk wordt getest, maar de kantelproef bij scheepswerf Habbeké in Hoorn verliep zonder problemen.
“Overigens gaat de bemanning wél van boord als de boot omslaat. Dan worden eerst ‘de koppen geteld’ en pas daarna trekt iemand aan het koord en komt de boot weer rechtop. En daarna gaat iedereen weer aan boord. De motoren worden dan ook weer opnieuw gestart, want die slaan automatisch af als de boot op de kop gaat”, vertelt Henk Biesboer van de KNRM.
De komende periode worden de elektronische systemen geïnstalleerd en uitvoerig getest. (tekst gaat verder onder de foto)
Hopelijk zijn er geen verdere vertragingen. De ontwikkeling van de Van Wijk-boot voor de Egmondse KNRM kost behoorlijk wat extra tijd. Toen de reddingmaatschappij in augustus 2020 de bestelling plaatste, stond oplevering van de eerste boot gepland in ergens in 2021, al werd dat een paar maanden al 2022.
In het voorjaar kreeg de reddingsbrigade van Egmond aan Zee het prototype in handen om uitgebreid te testen, en toen bleek dat er toch nog wel aardig wat verbeterd moest worden. De oplevering voor de Egmondse boot werd verplaatst naar februari 2024, maar daar kwamen twee maanden en inmiddels is die streefdatum ook alweer met drie maanden overschreden. Maar vrijdag is dus weer een kleine zeemijlpaal bereikt.
“De oplevering staat nu gepland staat voor eind november, begin december. Dan kan er een mooie strik omheen”, laat Biesboer tenslotte lachend weten. (foto’s: Dirk Sander)