Je kan haast geen krant meer openslaan of sociaal medium bekijken zonder een klacht of een ongeluk met deze dingen te zien: fatbikes. De populariteit groeit nog onder jongeren, terwijl de gevaren lijken toe te nemen. Reden voor de gemeente Alkmaar om zich aan te sluiten bij de landelijke verkeersveiligheidscampagne ‘t Kan hard gaan, die donderdag van start ging.
Waar de Tweede Kamer zich buigt over een eventuele helmplicht voor fatbikers en een leeftijdsgrens van 14 jaar, kijkt Alkmaar nu vooral naar opgevoerde e-bikes. Ouders en jongeren bewust maken van de gevaren die zo’n opgevoerde tweewieler met zich meebrengt: dat is het doel van de campagne.
Een fatbikeverbod zit er in Alkmaar nog niet in, maar andere maatregelen zijn wel nodig: “Momenteel verschijnt het ene na het andere bericht over ongelukken met elektrische fietsen”, zegt Christiaan Peetoom, wethouder Verkeer. Dat moet dus anders. “Een eerste, belangrijke stap is het aanpakken van opgevoerde elektrische fietsen – 25 kilometer per uur is hard zat.”(tekst gaat verder onder foto)
Normale elektrische fietsen geven tot 25 kilometer per uur trapondersteuning en de motor mag niet sterker zijn dan 250 watt. Is-ie dat wel, dan spreken we niet meer van een elektrische fiets, maar van een brom- of snorfiets, waarvoor je een helm, rijbewijs en keuring van de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) nodig hebt. Ook is het verboden om een gashendel te hebben waarmee het mogelijk is harder dan 6 kilometer per uur te gaan.
De gevolgen als je bovenstaande negeert en wordt gepakt? In eerste instantie een boete van 310 euro. Word je daarna weer gepakt: fiets kwijt. Sowieso ben je als opgevoerde rijder niet verzekerd en fietsers ouder dan 12 jaar lopen het risico op een strafblad. Peetoom doet dan ook een oproep aan ouders: “Laat ze alsjeblieft niet rondrijden op een opgevoerde fiets.”
Meerdere e-bike controles in Alkmaar laten zien dat er nog een hoop te winnen valt: veel fietsen waren opgevoerd of hadden gebrekkige remmen. Maar goed, handhaven is niet écht een structurele oplossing, zegt de politie: “Daarom is het goed om dit soort acties samen met de gemeente en scholen op te pakken. Ook fabrikanten, fietsverkopers en ouders. Je wilt dat kinderen veilig van A naar B gaan.” De politie blijft naar eigen zeggen streng controleren.
Naast helmplicht en leeftijdsgrens voor ‘gewone’ elektrische fietsen, komt er mogelijk ook een verbod op hard- en software die nodig is om fietsen op te voeren.
Kijk voor meer informatie over de campagne op de website van Kom Veilig Thuis.