Gemeente Alkmaar krijgt op 1 januari een eigen ombudsvrouw. Het college heeft Irith Kist voorgedragen om klachten op te pakken, die niet naar tevredenheid zijn aangepakt door de klachtenafdeling. Het laatste woord over de aanstelling is aan de gemeenteraad, die neemt op 28 november een besluit. Anneke Wesel is voorgesteld om haar tijdens afwezigheid te vervangen.
Gemeente Alkmaar is aangesloten bij de Nationale Ombudsman, maar wil de dienst toegankelijker maken voor inwoners. De gemeenteraad stemde er in juni voor om een eigen ombudsman of -vrouw aan te stellen. Hij of zij behandelt klachten, waarvan inwoners en ondernemers vinden dat ze niet goed zijn afgehandeld door de klachtenafdeling van de gemeente. Denk aan een brief die niet wordt beantwoord, een afspraak die niet is nagekomen of onbehoorlijk gedrag van een ambtenaar.
De werkgeverscommissie, een afvaardiging van de raad, stelde een profielschets en een selectieprocedure samen voor de functie. De commissie ziet in Irith Kist en Anneke Wesel uitstekende kandidaten.
Irith Kist heeft een brede juridische achtergrond en ervaring als ombudsman, en staat bekend om haar onafhankelijke en benaderbare werkwijze: “Ik ben er voor iedereen, maar van niemand,” laat zij zelf weten. De commissie verwacht van Kist dat haar betrokken aanpak haar toegankelijk maakt voor inwoners. Anneke Wezel heeft een diepgaande juridische expertise binnen de gemeentelijke context en wil naar eigen zeggen “de brug slaan tussen de inwoners en de gemeentelijke diensten”.
De aanstelling is voor een periode van zes jaar. De aansluiting bij de Nationale Ombudsman wordt opgezegd.