Mogelijk meer geluidsoverlast door vliegverkeer, tot ‘glijvluchten’ mogelijk worden

Ronkende vliegtuigen boven regio Alkmaar. Tijdens corona was het rustiger, maar dat was tijdelijk. Vooral in Heiloo en Castricum kan er van ‘genoten’ worden. En het wordt mogelijk nog drukker, zo blijkt uit het concept voor de nieuwe luchtruimindeling. Vanaf 2030 wordt het mogelijk weer stiller.

Het belangrijkste in het concept voor het vliegverkeer rond Schiphol is dat de vierde aanvliegroute is geschrapt. Het plan voor deze extra route boven de provincie Utrecht moest vliegafstanden verkorten. Dat zou brandstof besparen en daardoor minder vervuiling en CO2 opleveren.

Er klonken stevige protesten vanuit de provincie, maar de uiteindelijke doodsteek bleek dat er geen aansluiting gevonden kon worden met het vliegverkeer boven Duitsland. Ieder land kent beperkingen in de lucht en dat maakt het uitstippelen van routes tot een complexe puzzel.

De grootste verschuivingen in de voorlopige luchtruimindeling voor de toekomst zijn een toename van starts vanaf de Kaagbaan en juist een vermindering van het aantal starts vanaf de Aalsmeerbaan. Daarmee wordt vaker in noordoostelijke en zuidwestelijke richting opgestegen en minder richting het noorden of zuiden.

Met de aanpassingen wordt langzaam de weg vrij gemaakt voor (bijna) glijvluchten vanaf grotere hoogte, mits het weer dat toelaat. Dat betekent minder gebruik van de motoren, dus minder geluid. Nu wordt nog stapsgewijs gedaald.

De schatting is dat het aanvliegen in een kwart van de gevallen vooral glijdend kan worden uitgevoerd. Dat zou op jaarbasis 300.000 kilo brandstof schelen en de vervuiling en geluidsoverlast aanzienlijk moeten verminderen. (foto: Pexels)