N9 aangepakt

Een vurige wens van Alkmaar en Bergen gaat in vervulling. Samen met de Provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat hebben beide gemeenten een oud plan een nieuw leven gegeven. Het gevaarlijke kruispunt Rijksweg N9-Kogendijk-Helderseweg wordt aangepast.
Daarbij gaat het om een turborotonde en een fietstunnel. De vier betrokken partijen tekenden woensdagmiddag een samenwerkingsovereenkomst, waarmee ook de financiering rond is. Dagelijks maken talloze fietsers (woon-werkverkeer, scholieren en recreanten) en voetgangers de oversteek over de N9 tussen Alkmaar en Bergen. De kruising staat al decennia als gevaarlijk te boek. ,,Voor fietsers en voetgangers betekent de tunnel een flinke verbetering”, verduidelijkt de Alkmaarse mobiliteitswethouder Christiaan Peetoom.

Ernest Briët, Jeroen Olthof, Christiaan Peetoom en Bregje van Beekveld laten de net getekende overeenkomst zien.
Ernest Briët, Jeroen Olthof, Christiaan Peetoom en Bregje van Beekveld laten de net getekende overeenkomst zien. © jjfoto/Loed Veth
Dat geldt volgens Peetoom ook voor automobilisten en andere weggebruikers, die – als alles naar wens verloopt – vanaf eind 2028 gebruik kunnen maken van de rotonde. ,,Met deze samenwerking zetten we een grote stap naar een veilige en vlotte doorstroming van het verkeer op de N9 en de aansluitende verbindingen Helderseweg en Kogendijk. Daar profiteren niet alleen Alkmaar en Bergen van, maar de hele regio. Als het hier vastloopt, merken ze dat bijvoorbeeld bij Defensie in Den Helder of als op de N9 het verkeer voor de boot naar Texel in het honderd loopt.”

Als ik vanuit Bergen over de Bergerweg naar Alkmaar rijd, denk ik ’s middags om half vier al ’kan dit niet wat sneller?’
Ernest Briët
Wethouder Bergen
Ernest Briët, wethouder Verkeer en Vervoer van Bergen, noemt zich een ervaringsdeskundige. ,,Als ik vanuit Bergen over de Bergerweg naar Alkmaar rijd, denk ik ’s middags om half vier al ’kan dit niet wat sneller?’ Het verkeer loopt op dat tijdstip al vast en met de nieuwbouwplannen van Alkmaar zal het er de komende jaren niet beter op worden als we nu niets doen.”

Betrouwbare wegen
Namens Rijkswaterstaat, beheerder van de Rijkswegen, roemde Bregje van Beekveld (directeur netwerkontwikkeling) de samenwerking. ,,Wij merken vaak hoe moeilijk het is om de puzzel te leggen en dan is het fantastisch dat meerdere partijen bereid zijn de kar te trekken. Wij staan voor veilige en betrouwbare wegen met een vlotte doorstroming. Daar is dit een mooi voorbeeld van.”

Als het hier vastloopt, merken ze dat bijvoorbeeld in Den Helder bij Defensie
Christiaan Peetoom
Wethouder Alkmaar
In de overeenkomst zijn afspraken over onder andere de voorbereiding, de financiering en de verantwoordelijkheden van de partijen opgenomen. De volgende stap is de uitwerking van het definitieve ontwerp. De gemeente Alkmaar is verantwoordelijk voor het contract met een aannemer, die het werk kan uitvoeren. Het streven is om beide reconstructies eind 2028 af te ronden, zo meldt de gemeente in een informatiebrief.

Lees ook:
Tien miljoen bijeen voor veilige oversteek N9 bij Bergen. De Kogendijk krijgt een fietstunnel en misschien is er dan ook nog geld voor een turborotonde
Blij poseren voor de Bergense lokale pers. V.l.n.r. gedeputeerde Jeroen Olthof (die voor de foto een fiets had geleend), RWS-directeur Bregje van Beekvelt, Robert te Beest (wethouder Alkmaar) en Erik Bekkering (wethouder Bergen) met eigen bakfiets.
Al in 2015 is onderzocht wat de beste oplossing voor de kruising N9-Kogendijk-Helderseweg moest worden. Uit het onderzoek kwamen een turborotonde – een grote rotonde met gescheiden rijbanen – en een tunnel voor fietsers en voetgangers als beste oplossing naar voren.

In 2022 hadden de gemeenten Alkmaar en Bergen gezamenlijk 3 miljoen euro ingebracht. De Provincie doneerde eveneens 3 miljoen euro en Rijkswaterstaat 4 miljoen euro. Omdat de financiering niet sluitend was, lag het project stil. Nadat er aanvullende financiering was gevonden, is er begin 2024 een herstart met het project gemaakt.

Na toetsing van de huidige ontwikkelingen, toekomstige woningbouw en meer verkeer, bleek het plan uit 2015 nog steeds ’goed en robuust’, zoals het in het schrijven aan de Alkmaarse raadsleden wordt gesteld. ,,Daarbij is gebruik gemaakt van het geactualiseerde verkeersmodel 2024 en is de samenwerkingsovereenkomst opgesteld. Hierin zijn de belangrijke afspraken vastgelegd, waaronder de hoogte van de bijdragen van de diverse partijen, afspraken over eigendom en het beheer en hoe om te gaan met een situatie waarbij blijkt dat het beschikbaar gestelde budget ontoereikend blijkt te zijn.” De meerkosten zijn gemaximeerd, waarbij elke partij 25 procent van het totaal voor haar rekening neemt.

Geheimhouding
De betrokken partijen maken nog niets bekend over de prognose voor kosten van de aanleg van de tunnel en de rotonde. Zowel op de overeenkomst als op de bijlagen ligt geheimhouding, om te voorkomen dat de marktpartijen inzicht krijgen in de prijsvorming van het project. Die geheimhouding vervalt na de gunning van de aanbesteding.

Gedeputeerde van de Provincie Noord-Holland Jeroen Olthof noemde in zijn slotwoord de overeenkomst een symbool voor de toekomst. ,,Er is enige tijd voor nodig geweest, maar we zijn er met deze partijen in geslaagd de middelen bij elkaar te krijgen en ik hoop de komende jaren op meer van dit soort projecten.”