Van klaslokaal naar Europees ondernemerspodium: zes Alkmaarse studenten flikken het

Groep mensen poseert op het podium met een certificaat voor de "De Ondernemer Award". Op de achtergrond is een scherm met de tekst "De Ondernemer Award". Alle personen dragen naamkaartjes om hun nek en lachen in de camera.

Wat begon als een schoolopdracht, is uitgegroeid tot serieus bedrijf. De beste hbo-studentenonderneming van Nederland zelfs, en mogelijk die van Europa. Zes Inholland-studenten van de vestiging in Alkmaar leven hun ondernemersdroom nadat ze de een milieuvriendelijk alternatief voor wikkelfolie bedachten: een herbruikbare hoes. “Het zijn de vele tegenslagen die ons product zo goed hebben gemaakt.”

Aan het begin van dit schooljaar zag hun wereld er nog totaal anders uit. Inholland-studenten Luuk, Tristan, Lieselot, Thijs, Daan en Moos startten in september aan de minor ‘Innoveren en ondernemen’, waarbij ze een innovatief product moeten bedenken en vermarkten. Maar waar ze inmiddels gekroond zijn tot beste hbo-studentenondernemers in Nederland, was de weg daarnaartoe best hobbelig.

“We gingen heel direct op zoek naar problemen die we met een nieuw product zouden kunnen oplossen, maar daarin liepen we vast”, vertelt de Alkmaarse Luuk Woerden, CEO van de onderneming. “We zijn toen gaan kijken naar wat voor afval bedrijven het meest veroorzaken, Dat bleek – na karton – plastic wikkelfolie te zijn.” (tekst loopt door onder de foto)

Een palet met gestapelde kratten bedekt met een net, tegen een industriële achtergrond met een groot nummer vijf en een deel van een K zichtbaar op een gebouw.
Simpel maar succesvol: herbruikbaar een herbruikbare hoes die wikkelfolie mogelijk doet vergeten binnen de logistieke sector (foto: aangeleverd)

Het verminderen van het gebruik van plastic wikkelfolie is vrij eenvoudig, filosofeerden de studenten. Ze ontwikkelden een herbruikbare hoes die de plastic wikkelfolie moet vervangen. Blijkbaar heeft niemand daar eerder aan gedacht, dus stapten de studenten een gat in de markt. Klinkt simpel.

Toch moesten ze een lange, intensieve weg afleggen om tot het eindproduct te komen. Schaven, schaven en nog eens schaven. Maar het waren volgens de groep juíst de tegenslagen die het product zo goed hebben gemaakt. “Waar anderen zich misschien uit de weg laten slaan door tegenslagen, grepen wij ze met twee handen aan.” Vermoeiend, omdat ze steeds terug moesten naar de tekentafel, maar het is volgens Luuk de belangrijkste verklaring voor het succes van hun product.

Toen ze het schoolproject begin dit jaar afrondden, wachtte eerst de wedstrijd voor de de beste hbo-studentenonderneming van Alkmaar. Daar werden ze tweede, wat genoeg is voor een plekje op de kandidatenlijst voor de beste hbo-studentenonderneming van Nederland. Daar wist het team wél de hoofdprijs in de wacht te slapen en daarom ligt nu een nog groter podium in het verschiet: de Europese wedstrijd voor de beste studentenonderneming.

Begin juli reizen de zes studenten samen met een aantal docenten voor drie intensieve dagen af naar Athene. “We hebben een stampvol programma, ook met colleges. Een avondje uitgaan wordt lastig, want elke dag moeten we vroeg beginnen.” Toch kijken ze er ook naar uit. “De organisatie heeft ons een vijfsterrenhotel aangeboden. Dat is niet verkeerd.” (tekst loopt door onder de foto)

Een groep van zes mensen poseren samen in een klaslokaal met grote ramen en een flipover. De voorkant van het klaslokaal is bedekt met een groot Eco Wrap Solutions doek. Buiten de ramen zijn bomen met herfstkleuren zichtbaar. De sfeer is informeel en vriendschappelijk.
vlnr: Luuk Woerden, Thijs Dekker, Tristiaan de Wit, Lieselot van Veen, Moos Kaandorp en Daan de Boer uit respectievelijk Alkmaar, Limmen, Hoogkarspel, Broek op Langedijk, Alkmaar en Akersloot. (foto: aangeleverd)

Op donderdag 3 juli, in de avond, krijgen ze te horen of ze ook op het Europese podium in de prijzen vallen. Maar of ze winnen of niet, de toekomst van de onderneming zien de ondernemers-in-de-dop vol vertrouwen tegemoet. “We hebben nog maar drie klanten gehad, maar er komen nu in een rap tempo veel potentiële klanten naar ons toe”, maakt Luuk enthousiast duidelijk.

Ze gaan er van uit dat ze met hun product echt een flinke markt kunnen bedienen. “De logistieke sector is goed voor vijf procent van de Nederlandse economie. Daarnaast denk ik dat het duurzame aspect ons bedrijf een enorme boost geeft. Steeds meer bedrijven willen een groene uitstraling, en omdat er strengere regelgeving rondom plastic afval aan zit te komen, zal de vraag ook stijgen.”

De onderneming zullen ze, waar nodig naast de studie, dan ook voortzetten. “Volgens mij zit er heel veel potentieel in.”