Provinciale CDA hoopt op NAVO-geld voor N9: “Een van de belangrijkste toegangswegen naar de marinebasis”

Vrouw met kort bruin haar en een kleurrijke blazer staat buiten voor een gebouw met glazen en bakstenen elementen.

Het wordt steeds drukker op de N9 en dat is nadelig voor de marinebasis in Den Helder. Temeer omdat die zal worden uitgebreid. En wat nadelig is voor de marine, is ook ongunstig voor de NAVO, redeneert de provinciale CDA. De fractie heeft de gedeputeerde gevraagd om met het Rijk te onderzoeken of er NAVO-budget kan worden gebruikt voor verbetering van de N9.

“Bij de NAVO-top wordt afgesproken dat lidstaten meer gaan investeren in defensie, waaronder ook infrastructuur om defensieterreinen goed bereikbaar te maken. De N9 is een van de belangrijkste toegangswegen naar de marinebasis in Den Helder en speelt daarbij dus een belangrijke rol”, licht CDA-fractielid Willemien Koning uit Oudkarspel toe.

En als Den Haag NAVO-budget over heeft voor de N9 vanwege de marine, is het natuurlijk mooi meegenomen dat ook inwoners en ondernemers ervan profiteren.

Het CDA richt zich in eerste instantie op verbeteringen bij de vlotbruggen. “In een commissievergadering hadden we het over de Burgervlotbrug, die ligt eruit door een te zware vrachtwagen.”

Op 5 maart reed een chauffeur de vlotbrug op met een torenkraan, ook al was het totaalgewicht van 48.000 kilo vier keer het aangegeven maximum. “Maar er zijn regelmatig storingen aan deze brug en de andere vlotbruggen over het Noordhollandsch Kanaal. Zo is het balletje gaan rollen over de mogelijkheden voor het NAVO-budget. Op de N9 zijn altijd veel ongelukken en ook opstoppingen. Bij de vlotbruggen is vaak wachtend verkeer en dat zorgt voor extra files.” (tekst gaat verder onder de foto)

Luchtfoto van een haven met meerdere schepen aangemeerd aan kades. Op de voorgrond zijn grasvelden en enkele gebouwen te zien, terwijl de achtergrond een wijd uitzicht over het water en de stad biedt.
De Nieuwe Haven in Den Helder. De marinehaven staat in de planning voor uitbreiding. (foto: Defensie)

De provinciale CDA-fractie oppert vervanging van één of beide vlotbruggen door vaste oeververbindingen, een brug of tunnel dus. De Rekervlotbrug is niet ter sprake gekomen. “Dat is een fietsbrug, dus ik denk dat die sowieso niet in aanmerking zou komen”, zegt Willemien Koning.

Het Alkmaarse deel van de N9 maakt meer kans op NAVO-budget, denkt de Oudkarspelse. “We hebben daar nog niet specifiek ideeën voor, maar als er mogelijkheden zijn om NAVO-geld te krijgen voor een betere bereikbaarheid van de marinebasis, dan kunnen we natuurlijk kijken naar een groter traject.”

Koning durft nog niet in te schatten hoe groot de kans is op een financiële injectie voor de N9. Eerst moet de gedeputeerde maar eens praten met het Rijk. “En ik heb van de gedeputeerde begrepen dat een deel van het verkeer naar Den Helder via de A7 rijdt. Maar goed, wie weet zijn er mogelijkheden voor beide trajecten.”