Hoe je in 2025 betere relaties met je klanten kunt opbouwen [Advertorial]

Een vrouw met een bril en een glimlach voert een telefoongesprek en schrijft in een notitieboek, zittend naast een man die ook lacht, in een kantooromgeving.

Voor veel ondernemers is het een wens om zo veel mogelijk nieuwe klanten aan te trekken, zodat ze meer producten kunnen afzetten of meer diensten kunnen leveren. Hoewel het klopt dat je je bedrijf kunt laten groeien door het aantrekken van nieuwe klanten, is het misschien nog wel meer waardevol wanneer je als bedrijf in staat bent deze klanten ook te behouden, zodat ze herhaalaankopen doen.

Klantbehoud kan in sommige gevallen zelfs waardevoller zijn dan klantwerving, want het is bewezen dat klanten die al eerder een aankoop hebben gedaan bij een bedrijf en zich al enigszins vertrouwd voelen bij dat merk, eerder zullen overgaan tot aankopen dan klanten die nog nooit zaken hebben gedaan met die onderneming. Om te kunnen profiteren van dat voordeel is het belangrijk dat je de band met je klanten versterkt en in dit artikel bespreken we enkele manieren hoe ook jij dat kunt bereiken.

Een geschenk dat relaties versterkt

Klanten komen naar je bedrijf toe omdat jij iets aanbiedt dat waardevol is voor hen en waarvoor ze bereid zijn te betalen. Wat nou als we de waarde die je aan deze klanten biedt, kunnen vergroten zonder dat ze er ook maar iets extra’s voor hoeven te betalen? We spreken dan over relatiegeschenken en dan specifiek relatiegeschenken met opdruk, zoals je bedrijfsnaam of logo.

Door na een succesvolle verkoop een relatiegeschenk mee te geven aan je klanten laat je zien dat je de zakelijke relatie waardeert en ook bereid bent om er verder in te investeren. Je kunt simpelweg praktische drinkflessen of handige sporttassen bedrukken en deze bij het volgende klantcontact aan ze meegeven. Op die manier zorg je er ook nog eens voor dat je merk meer blootstelling krijgt wanneer ze het relatiegeschenk in het openbaar gebruiken.

Professioneel klantcontact

Het geven van relatiegeschenken nadat je positief contact hebt gehad met je klant of zakenpartner kan wonderen verrichten voor de relatie die je met ze hebt. Wat daarnaast ook erg waardevol kan zijn, is het optimaliseren van dat klantcontact. We hebben het dan over klantcontact in de brede zin, dus zowel digitaal, als fysiek contact met de klant.

We weten allemaal hoe vervelend het is wanneer we zitten met vragen of opmerkingen en we deze niet goed kwijt kunnen of worden doorgestuurd naar een trage chatbot. Klanten willen op een fijne en laagdrempelige manier in contact kunnen komen met je bedrijf. Zorg daarom voor zaken als goede klachtafhandelingen, een proactieve klantenservice die het contact met de klant zelf opzoekt en een gebruikersvriendelijke website waarover bezoekers eenvoudig kunnen navigeren.

Interactie opzoeken

Tot slot gaan we nog iets dieper in op het klantcontact, want het is niet alleen waardevol om een klant goed van dienst te kunnen zijn wanneer deze bij jou komt, maar ook dat je als bedrijf de moeite neemt om het contact met je klanten op te zoeken. Dit kan zowel via mailtjes waarbij je vraagt om de mening van de klant, maar ook via een authentieke socialmediapagina, waarbij je informatie deelt over je bedrijf. Op die manier zorg je niet alleen voor een beter klantervaring, maar bouw je ook je merk uit.