Regiogemeenten sturen Tweede Kamer brandbrief: juist meer geld nodig voor bereikbaarheid

Rij auto's staat stil in een verkeersopstopping op een snelweg met zichtbare windmolens op de achtergrond.

Er móét meer geld in infrastructuur gestoken worden, waarschuwen de mobiliteitswethouders in Noord-Holland Noord, samen met de provincie. Uitstel verergert niet alleen filevorming, maar kost uiteindelijk ook nog eens veel meer. “Met een tekort van meer dan 80 miljard in het Mobiliteitsfonds is prioriteren eigenlijk geen oplossing meer. Wat of wie er ook buiten de boot valt, de rekening komt later.”

Hogere bouwkosten, meer en duurder onderhoud, schadeclaims, meer filevorming en extra economische schade. De Tweede Kamer overweegt bezuinigingen op het gebied van bereikbaarheid en focust vooral op onderhoud, maar dat zal ons duur komen te staan. Dat hebben mobiliteitswethouders in de regio via het Platform Mobiliteit NHN in een brandbrief geschreven, voorafgaand aan de commissievergadering over investeringen in bereikbaarheid. “Die kosten staan weliswaar nu niet op de begroting, maar later wel degelijk.”

“Dit kabinet zegt de rekening niet bij volgende generaties neer te willen leggen, maar door infrastructuurinvesteringen uit te stellen en projecten op pauze te zetten, doen zij dat feitelijk wel”, aldus de gemeenten. “De koek moet dus groter.” (tekst loopt door onder de foto)

De N242 zal met alle nieuwe huizen die worden gebouwd alleen maar drukker worden. (foto: Streekstad Centraal)

Het Platform Mobiliteit NHN wijst de Kamerleden erop dat het regionale wegennet dichtslibt. En dat terwijl er binnen vier jaar tijd nog zo’n 40.000 woningen bij moeten komen, er behoefte is aan nieuwe bedrijventerreinen en er in de regio flink wordt geïnvesteerd duurzame energie, de agri-food sector en biotechnologie. En de marine in Den Helder moet uitbreiden. Allemaal bijdragen van nationaal belang. “Die vallen of staan met goede bereikbaarheid.”

De brandbrief herinnert de Tweede Kamer eraan dat er al investeringen zijn toegezegd. Zo is Alkmaar vorig jaar benoemd tot ‘grootschalige woningbouwlocatie’ maar krijgt het geen cent uit de bijbehorende subsidiepotten met totaal 2,5 miljard euro, omdat er zó veel aanvragen zijn dat de gevestigde orde voorgetrokken wordt. En het project A7/A8 is op pauze gezet. (tekst gaat verder onder de foto)

Regelmatig wordt de BOL-brug over de N242 aangereden. En telkens moeten het weg- en spoorverkeer plat worden gelegd voor de afhandeling en inspectie van de brug. (foto: Streekstad Centraal)

De Tweede Kamer beloofde Alkmaar en de twee andere nieuwe ‘grootschalige bouwlocaties’ dat ze voorgetrokken worden als er weer geld in de potten wordt gestort, maar dat moet dus nog gebeuren. Alkmaar vroeg om 133 miljoen euro voor onder andere de Bestevaerbrug, het knelpunt N242 – Nieuwe Schermerweg, en ondertunneling van de Helderseweg bij het spoor.

De regiogemeenten leggen in de brandbrief onder andere de nadruk op de A9-afslag Heiloo, de Alkmaarse ring, de spoorbrug in Heerhugowaard (de ‘Botsbrug’), de N9 Alkmaar – Den Helder en het treinspoor.

Er wordt erkend dat Nederland de broekriem moet aanhalen, maar dus niet wat betreft infrastructuur. Het Platform oppert alternatieve financiering, waarvoor meerdere ministers de koppen bij elkaar zullen moeten steken. Er wordt gedacht aan een fonds dat wordt gevoed door meevallers, staatsverkopen en/of leningen en Europees geld, en aan een andere aanpak met het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). (tekst gaat verder onder de foto)

Politie en hulpverleners op een mistige weg na een verkeersongeluk met wrakstukken op het asfalt.
De N9 heeft te weinig capaciteit en wordt ook wel de ‘dodenweg’ genoemd vanwege de zware aanrijdingen, met soms dodelijke afloop.  (foto: Streekstad Centraal)

“Het coalitieakkoord en ook de Kamerbrief van 16 maart benadrukt overleg met medeoverheden en het informeren en consulteren van regio’s bij het opstellen van beleid”, aldus de wethouders. “Wij roepen de Tweede Kamer op om deze lijn te omarmen: stem met ons af, betrek ons en laten we samen, ieder vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid, werken aan een bereikbaar Nederland.

De brandbrief komt bovenop een vergelijkbare oproepen van een ‘mobiliteitsalliantie’ van provincies, gemeenten, vervoersbedrijven, luchthaven Schiphol, de ANWB, Fietsersbond en OV-NL om niet vooral te gaan voor onderhoud van de bestaande infrastructuur. Vorig jaar trokken Rijkswaterstaat en ProRail al aan de bel.

De commissievergadering van de Tweede Kamer is vanavond (dinsdagavond).