De eerste strandgangers waren er woensdag al vroeg bij op de stranden van de gemeente Bergen. Met temperaturen die later op de dag ruim boven de 30 graden uitkwamen, kozen veel bezoekers ervoor om de ochtenduren te benutten voor een wandeling, een duik in zee of een ontspannen bezoek aan het strand.
In Egmond aan Zee was het rond 09:00 uur al gezellig, maar nog relatief rustig. Dat was voor veel bezoekers precies de bedoeling.
“Nu is het nog lekker rustig en niet al te warm”, vertelt een vader aan NH Nieuws, mediapartner van Streekstad Centraal. Hij komt net terug van een duik met zijn kinderen in zee. “We gaan juist nu naar het strand om de grote hitte te vermijden. Het wordt even te warm voor die kleintjes. Vanmiddag zoeken we weer lekker de schaduw op.”
Ook thuiswerkers maakten gebruik van het mooie weer. Een strandbezoek tijdens de lunchpauze bleek voor sommigen een aantrekkelijk alternatief voor een wandeling in de buurt.
Niet alleen gezinnen zochten verkoeling aan de kust. Sommige bezoekers begonnen hun dag zelfs met een frisse duik in zee. (tekst gaat verder onder de foto)

“Dat was een gekke ingeving van ons gisteravond. Lekker even wakker worden met een ochtendduik. Het water was in het begin even wennen maar daarna erg lekker.”
Volgens Ron Zentveld van Reddingsbrigade Egmond is het zeewater momenteel nog behoorlijk fris. “Het is een graad of 19 dus daar moeten mensen wel op letten, het is nog geen tropisch zwemparadijs.”
Op de stranden van de gemeente Bergen – van Camperduin en Hargen tot Schoorl, Bergen aan Zee en Egmond – is de strandbewaking sinds 1 juni actief. Daarmee loopt de gemeente voor op verschillende andere kustplaatsen, waar de dagelijkse bewaking pas vanaf juli begint.
De reddingsbrigade verwacht de komende dagen veel bezoekers vanwege het zomerse weer en is daarom met extra vrijwilligers aanwezig. (tekst gaat verder onder de foto)

“Het is druk, de zomer is echt begonnen”, vertelt Zentveld. “We zitten met minimaal vier man op de post, maar dat kan oplopen tot 10-12 en soms wel 25 man.”
Volgens de reddingsbrigade bestaat het merendeel van de hulpverleningen op warme dagen uit relatief lichte incidenten. “Verder zijn we de komende dagen op volle sterkte en verwachten we vooral klein leed zoals kwallenbeten, splinters en mensen die oververhit raken.”
Met de aanhoudende zomerse temperaturen verwacht de reddingsbrigade ook de komende dagen veel bezoekers op de Bergense stranden. Strandgangers wordt geadviseerd voldoende water mee te nemen, zich goed tegen de zon te beschermen en rekening te houden met de temperatuur van het zeewater.

