Kritiek én lof op ‘moedig besluit’ asielopvang in sporthal: “Trots op Heiloo”

Mensen zitten op stoelen in een sporthal en kijken naar een presentatie op een groot scherm.

Sporthal Het Vennewater in Heiloo wordt deze zomer tijdelijk ingericht als noodopvang voor maximaal 100 mannelijke asielzoekers. Tijdens informatiebijeenkomsten voor omwonenden gaf de gemeente woensdagavond tekst en uitleg over de opvang. Daarbij werden zowel zorgen als steun uitgesproken.

De noodopvang is bedoeld om het tekort aan opvangplaatsen voor asielzoekers op te vangen. Op verzoek van het Rijk stelt Heiloo de sporthal van 6 juli tot en met 16 augustus beschikbaar. De bewoners krijgen er een slaapplaats, sanitaire voorzieningen en drie maaltijden per dag.

Volgens burgemeester Mascha ten Bruggencate is gekozen voor een groep van maximaal 100 mannen die zes weken in de sporthal verblijven. “Er komen maximaal 100 mannen gedurende zes weken”, lichtte zij toe.

Tijdens de bijeenkomsten, die werd bijgewoond door NH, mediapartner van Streekstad Centraal, vroegen verschillende inwoners aandacht voor de veiligheid in de buurt. Zo werd gevraagd waarom uitsluitend mannen worden opgevangen en hoe de gemeente eventuele overlast wil voorkomen. (tekst gaat verder onder de foto)

Grote ruimte met rijen stapelbedden gescheiden door kamerschermen, waarschijnlijk een tijdelijke opvanglocatie.
In 2022 zag de opvang voor asielzoekers in sporthal De Vennewater er zo uit. (foto: NH Nieuws)

De burgemeester wees erop dat Heiloo al ervaring heeft met de opvang van asielzoekers. “In het Fletcher Hotel vangen we ook al tachtig asielzoekers op en daar kennen we ook geen problemen met de veiligheid.”

Om de opvang goed te laten verlopen worden extra buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) ingezet. “Ook is er constant beveiliging bij de sporthal.”

Naast kritische vragen, zoals die ook in de raad waren gesteld, klonken er tijdens de informatiebijeenkomsten ook positieve reacties. Een inwoner sprak zijn waardering uit voor het besluit van de gemeente. “Ik vind het een moedig besluit.”

Ook vanuit verenigingen is al steun aangeboden. Een bestuurslid van hockeyclub De Terriërs, die naast de sporthal is gevestigd, vertelde dat een damesteam gratis clinics wil verzorgen voor de tijdelijke bewoners. “In 2022 hebben we ook geen overlast ervaren en daar gaan we nu weer vanuit”, aldus het bestuurslid.

Het bestuurslid doelt op drie jaar geleden, toen sporthal Het Vennewater voor het eerst werd ingezet als noodopvang. In de zomer van 2022 verbleven er gedurende vier weken 175 vluchtelingen in de sporthal.

De gemeente verwacht dat de asielzoekers na afloop van de tijdelijke opvang worden overgebracht naar opvanglocaties elders in Nederland waar plaats beschikbaar is.