“Mijn inschatting is dat de combinatie van een winkelgebied met een historische binnenstad, uitgebreide horeca en de aanwezigheid van veel water en toeristische mogelijkheden, goed werkt” aldus Huib Lubben van retail-adviesbureau RMC, zo is te lezen in het NHD.
In de krant is te lezen dat het RMC de drukte onderzocht in de belangrijkste winkelstraat van 61 steden met meer dan 65.000 inwoners. De groei van drukte in de Langestraat lag 10,8 procent boven het landelijk gemiddelde. Alkmaar voldoet aan bovenstaande ingrediënten voor een mooi winkelgebied. Ook was de komst van de Primark een belangrijke reden. De Primark trekt veel bezoekers die ook koopjes jagen elders in de stad, waaronder in de Langestraat.
Verder meldt het NHD dat de ondernemers erkennen dat het drukker geworden is in de stad, maar dat zij benadrukken dat dit mogelijk niets te maken heeft met het uitgavenpatroon. Het eerste kwartaal bleef de omzet achter vanwege het slechte weer en de online-shops zijn grote concurenten. Desondanks zijn ze trots op de aantrekkelijkheid van de binnenstad van Alkmaar.