Gemeente Alkmaar gaat de Vondelstraat nabij het centrum veiliger maken. Er wordt gewerkt aan lokale en regionale verkeersplannen, maar na het dodelijke ongeval afgelopen weekend voelt het college zich genoodzaakt om al op kortere termijn veiligheidsmaatregelen te nemen. En gezien de commotie wilden B&W ook niet wachten met de bekendmaking tot de raadsvragen van OPA en de ChristenUnie over dit onderwerp waren beantwoord. Volgens wethouder Christiaan Peetoom zijn omwonenden enthousiast over de plannen.
Peetoom was woensdag naar de plaats van het dodelijke incident gegaan om zijn medeleven te tonen en om te praten met de Vereniging van Eigenaren en omwonenden over aanpassingen aan de (Korte) Vondelstraat. Volgens hem waren ze “laaiend enthousiast” over de plannen.
De belangrijkste aanpassing is de verlenging van de 30 km/u zone met honderden meters. “Richting het centrum gaat de 30 kilometer per uur nu in bij oversteekplaats bij de Spar. Die willen we naar voren halen helemaal tot de kruising bij Sushi Point, en daar komt een verkeersdrempel”, licht Peetoom toe. Vanaf Schelphoek tot de kruising met het Hooftplein en de Hoofstraat dus. “Daar zijn twee oversteekplaatsen naast elkaar, en daarbij is de vraag of dat wel verstandig is. Het idee is om er eentje weg te halen. Dertig kilometer en dan de oversteekplaats.”
Dat gaat niet zomaar even. Er moet een plan komen, de politie moet erbij betrokken worden, de gemeenteraad moet er geld voor vrijmaken en er moet een aannemer worden ingeschakeld. De wethouder Verkeer: “We willlen in september of oktober de zone vervroegen en de drempel aanleggen.”
Maar er zijn er ‘quick wins’ die sneller kunnen worden uitgevoerd. “Eerder was er een ongeluk bij de kruising met de Spar. Daarna heeft politie onderzoek gedaan, onder andere met een soort reconstructie op eenzelfde tijdstip”. Wethouder Peetoom verwijst waarschijnlijk naar het ongeval op Oudejaarsavond, waarbij ook een voetganger overleed. “Daarbij zijn een paar kleine dingen opgevallen wat betreft de verlichting. De lantaarnpaal is hoog en het licht kan in je ogen schijnen, en dan zie je overstekende mensen wat minder goed. En dan is er ergens nog een reclamebord met felle verlichting. Daarvan kan de verlichtingskoepel worden omgedraaid, om nog maar een voorbeeld te noemen.”
Zodra het onderzoek naar het dodelijke ongeval van afgelopen weekend is afgerond, zal dit worden meegenomen in de zoektocht naar eventuele aanvullende maatregelen. Daarnaast wordt het Actieplan Fiets doorgezet en werkt het Alkmaarse college met de Provincie aan een regionaal (foto’s: Google / gemeente Alkmaar)