AlkmaarsGoud is gelanceerd. De “eerste echte Alkmaarse kaas” werd zaterdag door heel de stad gepresenteerd en duizenden mensen hebben ervan kunnen proeven. Alom werd de kaas die is ontwikkeld door leerlingen van VONK geprezen. In de vooravond vond de officiële lancering plaats in de Grote Kerk, in bijzijn van de certificaathouders en andere belangstellenden. “Een kaasrevolutie!”
Die revolutie kwam door de warmte rustig op gang. AlkmaarsGoud werd op negen locaties aan het publiek gepresenteerd, waaronder Winkelcentrum De Hoef, de Grote Kerk, de Wijkboerderij en de Stadsfabriek. Op meerdere plekken bleef het vrij rustig, maar de reacties waren er niet minder om. De kaas valt goed in de smaak. Hij is goed extra belegen en toch lekker romig. En niet alleen die combinatie maakt AlkmaarsGoud onderscheidend, ook de zeskantige vorm. Alkmaar wordt omgeven door zes poldergebieden.
Anja Telleman, die de Wijkboerderij Alkmaar runt, is ondanks dat het rustig bleef tevreden. “Wat we ook wilden bereiken is dat mensen die ons al kennen een keer terugkomen, die toch een drankje nemen, de kaas proeven…. Al de hele week kwamen er mensen naar vragen, dat vond ik echt heel leuk.” De naam Telleman doet een belletje rinkelen. Anja blijkt de moeder te zijn van Shannah Telleman, organisator van de presentatiedag, samen met Denise en Gijs Schot. Dus ja, natuurlijk werkte de Wijkboerderij mee.
Kaaskenner Klaas kwam proeven bij de Wijkboerderij, want hij kent Anja al sinds zijn jeugd. Hij werkte zijn hele leven in de zuivel. Klaas vindt de kaas heerlijk én is blij dat er weer eens iets anders is. “Vroeger waren er allemaal kleine coöperaties, zoals heel vroeger Crema achter de V&D. De grote zuivelreuzen van nu doen natuurlijk eenheidsworst. Kijk ook de vorm. Anders is het op te kleine schaal. Het moet allemaal zo snel mogelijk en er worden chemicaliën bij geflikkerd.”
Bij de Stadsfabriek bleef het ook vrij rustig, maar ook Nicolette De Wandelaar is wel tevreden, want iedere vorm van aandacht is toch weer promotie. “We zitten niet in de loop natuurlijk, dat mensen ‘even’ langs gaan”. Sowieso wist ze de sociale werkplaatsen van de Stadsfabriek te betrekken bij het kaasproject. “We hebben sleutelhangers in de vorm van kaas gelaserd, we hebben klompen goud geverfd en we hebben stukjes leer met het logo gelaserd. En we maken speciale kaasplankjes.”
Vanaf rond 17:30 uur was het dan echt zo ver: het presentatie-evenement voor onder andere alle certificaathouders. De Grote Kerk was goed gevuld. De avond begon met een liedje over AlkmaarsGoud, en na een welkomstwoord betraden kaaswethouder Anjo van de Ven en Gijs Schot het podium. “Historisch”, noemde Schot de start van de ‘Kaasrevolutie’ die 450 jaar na Alkmaar Ontzet plaatsvindt. “Ik denk mensen hier 100 jaar later nog over praten, als wij er allang niet meer zijn.” Van de Ven beaamde dit. “Ja het is echt een uniek moment. En zo lang ben ik nog geen kaaswethouder, een week of zes, en ik val meteen met mijn neus in de boter. Héél bijzonder.”
En toen was daar dan de officiële presentatie. Twee Kaasdragers de kaas – op een berrie natuurlijk – zichzelf luid aankondigend, naar het podium om AlkmaarsGoud daar te presenteren aan Gijs Schot en Anjo van de Ven. De avond werd verder onder andere gevuld met een vragenrondje, toelichting van kaashandelaar Jelmer Cnossen en live muziek. Ook werd nog het aantal mensen dat de kaas al geproefd had getoond: de teller stopte uiteindelijk ruim boven de 7.000.
Cnossen zorgt er overigens voor dat AlkmaarsGoud tóch op de Kaasmarkt te vinden is. Nou ja, vlakbij dan. Zoals inmiddels wel bekend mag de Alkmaarse kaas niet op de kaasmarkt, omdat die door Cono en FrieslandCampina wordt gefaciliteerd. Als het aan alle aanwezigen is, dan verandert dit snel.
Op onze Facebookpagina is een fotoreportage van Marco Schilpp en Robin Korving te zien van de lanceringsdag.