Sinds 2009 mag verkeer vanaf de Geestersingel niet meer linksaf de Helderseweg op rijden. Gemeente Alkmaar stelde het verbod in om de doorstroming op de kruising te verbeteren. Nu heeft het college besloten linksaf slaan weer toe te staan, ondanks dat dit tijdens drukte aanzienlijk langere wachttijden oplevert. Voor de veiligheid zullen aanpassingen worden gedaan.
Aan de Noorderkade worden woontorens gebouwd en er zijn nog meer woningbouwplannen voor Overstad. Daarom wil gemeente Alkmaar de verkeersdrukte hier verlagen. Dat gebeurt als verkeer vanaf de Geestersingel niet meer gedwongen wordt om via de Tesselsebrug de noordzijde van de Alkmaarse ring te bereiken.
Bovendien wordt de Helderseweg onbereikbaar vanaf de Stationsweg wanneer de spooronderdoorgang wordt aangelegd, al staan de werkzaamheden pas gepland vanaf 2028. Dit ervan uitgaande dat de gemeenteraad ook daadwerkelijk instemt met het onder het spoor leggen van de Helderseweg. (tekst gaat verder onder de afbeelding)

Het college van B&W erkent dat opheffen van het verbod op linksaf slaan vanaf de Geestersingel bij drukte aanzienlijk langere wachttijden zal opleveren op de kruising. Volgens berekeningen schiet de gemiddelde wachttijd tijdens de avondspits omhoog van de huidige 70 seconden naar 107 seconden, voor iedereen die de kruising over moet. Dit heeft overigens weinig tot geen gevolgen voor de noodhulpdiensten. Voertuigen zijn uitgerust met een zender, die ervoor zorgt dat het verkeerslicht automatisch op groen springt.
Langere wachttijden leveren vanzelfsprekend langere wachtrijen op. Dat is vooral een probleem op de Tesselsebrug en de Noorderstraat. De gemeente zal daarom maatregelen nemen om de weg veiliger te maken voor (overstekende) voetgangers en fietsers, zoals het aanleggen van een vluchtheuvel en een voetpad. Bij elkaar kosten de aanpassingen ruim een ton.
Verder zijn er plannen om een fietsroute te creëren via het Mallegatsplein, dus tussen het politiebureau en Parkeergarage Kanaalschiereiland door.
Het opheffen van het linksafverbod op de Geestersingel biedt volgens het college de optie om de Bergerhoutrotonde even verderop onbereikbaar te maken voor autoverkeer vanuit de binnenstad. Wie het ontwerp van de Bergerhoutrotonde onder de loep neemt, ziet vluchtheuvels getekend die dit belemmeren. Alleen voetgangers en (snor-)fietsers mogen oversteken. Dit moet zorgen voor een veiligere en overzichtelijkere kruising.
Wanneer de ‘linksaffer’ op de Geestersingel bij de Helderseweg in ere wordt hersteld is nog niet precies vastgelegd. Het zal ergens in 2026 gebeuren, nog voordat de Bergerhoutrotonde op de schop gaat. (foto: Google)