Mobiliteit en leefbaarheid: een belangrijk, gevoelig, moeilijk en ondergeschoven onderwerp in de Alkmaarse politiek. Dat vindt de stichting Alkmaarse Natuur- en Milieu Organisaties (ANIMO). “De huidige bereikbaarheidsvisie is 40 jaar oud en dus aan vervanging toe”, zegt Jan Jansen van ANIMO. De stichting maakt zich zorgen om de leefbaarheid en mobiliteit van de stad.
Met de stevige ambitie voor de woningbouw van 15.000 huizen langs het Alkmaarse Kanaal zal de huidige infrastructuur op de proef worden gesteld. De Alkmaarse infrastructuur is volgens ANIMO niet langer houdbaar en dus moet er actie ondernomen worden. Het is de keerzijde van de gemeentelijke woningbouwambitie. Meer huizen betekent meer mensen en meer mensen betekent meer verkeer. Dat resulteert in een hogere druk op de huidige infrastructuur.
ANIMO heeft daarom een expert op het gebied van verkeersadviezen bij het project betrokken, het probleem in kaart gebracht, en een mogelijk oplossingen geschetst. Volgens berekeningen leidt de bevolkingsgroei dagelijks tot 55.000 á 65.000 extra autoritten. Daarnaast heeft de verkeerstoename negatieve neveneffecten. De verkeersveiligheid neemt af, de doorstroming van het verkeer verminderd en de leefbaarheid wordt minder door onder meer geluidshinder.
Volgens ANIMO moeten er goede doorfietsroutes komen, zou de snelheid op de wegen in het stedelijke hart omlaag moeten naar 30 km per uur en moet er voldoende parkeercapaciteit zijn aan de rand van het centrum. Bovendien zouden zowel de Tesselsebrug als de Friesebrug niet meer gebruikt moeten worden door doorgaand autoverkeer. In ruil daarvoor komt er een betere doorstroom naar de buitenring.
Het levert vrijdag bij de presentatie van de plannen meteen een discussie op, want om in dit stadium al te zeggen dat de brug dicht moet, wordt als voorbarig bestempeld. Dat er iets gedaan moet worden om de leefbaarheid de waarborgen, daar zijn alle aanwezigen het over eens. Maar de manier waarop, dat blijkt een veel lastigere vraag.
Rob Niele van ondernemend Alkmaar vindt dat er niet alleen naar het centrum van Alkmaar gekeken kan worden. “In de omgeving komen er nog 65.000 huizen bij. Dat levert ook veel verkeer op. Er moet daarom meer geld komen en de mobiliteitskwestie moet een samenwerking worden tussen omliggende steden.” Ook Pim de Ridder van Hart van Alkmaar doet een duit in het zakje: “De impact moet veel breder worden gezien. De schoonfamilie komt ook weleens op bezoek. Ook dit is weer verkeer.”
Het mondt uit in een levendig debat, dat uiteindelijk door Jan Janssen afgesloten wordt met de conclusie dat er nog teveel wordt “gedacht vanuit de huidige situatie. Eerst moeten we duidelijk hebben wat de visie is en dan kunnen we maatregelen nemen. Iedereen wil een bereikbare en schone stad dus er moet samengewerkt worden.”