Auteur: Alex Turk

  • “Baggervette” pret bij Obstacle Run in Geestmerambacht

    “Baggervette” pret bij Obstacle Run in Geestmerambacht

    Regenbuien en zon zorgden zondag voor een extra dimensie bij het Geestmerambacht tijdens de Major Obstacle Run. Deelnemers, jong en oud, gingen de “baggervette” uitdaging aan:  naar de finish rennen over 45 obstakels met nietsverhullende namen als Hill Slides, Monkey Obstacles, Mud Area XXL en Enemy Wall.

    Fotograaf Rob Wokke was er zondag bij. Kijk voor zijn volledige fotoreportage op onze Facebook-pagina.

  • Tijdelijk geen treinen tussen Alkmaar en Uitgeest

    Tijdelijk geen treinen tussen Alkmaar en Uitgeest

    Op het spoortraject tussen Alkmaar en Uitgeest is maandagochtend een persoon aangereden door een trein.

    Hierdoor is er sinds 9:45 uur geen treinverkeer mogelijk tussen Alkmaar en Uitgeest. De NS verwacht rond 13:00 uur weer volgens de dienstregeling te kunnen rijden.

     

  • Samen fietsen leidt tot rit naar ziekenhuis

    Samen fietsen leidt tot rit naar ziekenhuis

    Zondagavond rond 23:20 uur reden twee fietsers naast elkaar op de Westerweg in Alkmaar toen één van de twee plotseling wilde afslaan. De ander rekende daar echter niet op waardoor ze elkaar raakten en ten val kwamen.

    Eén van de twee fietsers kwam zo hard op het wegdek terecht dat ze daarbij gewond raakte en assistentie van de hulpdiensten noodzakelijk bleek. Ze is met onbekend letsel overgebracht naar het ziekenhuis.

  • Nieuwe stichting wil Drafcentrum redden: “Dit hoort gewoon bij Alkmaar” (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Nieuwe stichting wil Drafcentrum redden: “Dit hoort gewoon bij Alkmaar” (VIDEO)

    Er gloort hoop aan de horizon voor Drafcentrum in Alkmaar. Er is een nieuwe stichting opgericht om de in financiële nood verkerende drafbaan van de ondergang te redden. Kees de Groot ziet toekomst voor de drafbaan en wil het Drafcentrum nieuw leven inblazen. “Ik ben van jongs af aan al een liefhebber. Mijn vader traint er al jaren. De draverij zit in ons bloed,” zegt hij tegen mediapartner NH Nieuws.

    Op tweede Paasdag werden de laatste koersen op de drafbaan verreden en daarna werden de wedstrijden stil gelegd. De grote vraag was of er ooit nog gedraafd zou worden op de historische baan. Een langdurige rechtszaak, die te maken had met de verkoop van de drafbaan in Hilversum in 1997, werd verloren. Het gevolg is dat de vorige stichting met een claim van een miljoen euro is blijven zitten.

    “Maar de nieuwe stichting begint met een schone lei”, vertelt Robin Goudsblom. Hij is door Kees gevraagd om ook de kar te trekken voor de nieuwe stichting exploitatie drafbaan Alkmaar en hoefde daar niet lang over na te denken. “Ik ben ervan overtuigd dat er een toekomst is voor de draverij. Er is hier een lange historie en er zijn heel veel liefhebbers die de paardensport een warm hart toedragen.”

    Op 6 oktober wordt er weer gedraafd op het Drafcentrum in Alkmaar. Dan wordt de langste koers van Europa, met een afstand van 4,5 kilometer, verreden. Ook is er een sprintkampioenschap. “Voor de hele drafsport is het belangrijk dat deze baan blijft bestaan. Op banen zoals in Wolvega en Duindigt starten de betere paarden. En de paarden in deze omgeving zijn aangewezen op deze baan. En die moeten wel blijven koersen anders vertrekken ze naar het buitenland of nog erger. Dat willen we niet”, aldus Kees de Groot.

    “Gelukkig zijn er veel mensen die ons die gunnen en ons de kans geven om dit te doen”, vervolgt Kees. “We hebben al flink wat sponsoren. In de toekomst willen we de hele accommodatie verder gaan exploiteren maar voorlopig gaat het de goede kant op.” Bij de koersen op 6 oktober mag iedereen gratis naar binnen. “Dat hoort ook bij een heropening als ik het zo mag noemen. Dus noteer het in je agenda dan gaan we er een prachtige dag van maken.”

  • Handrem vergeten; vuilophaalwagentje rolt Singelgracht in

    Handrem vergeten; vuilophaalwagentje rolt Singelgracht in

    Een medewerker van Stadswerk072 had donderdag niet zo’n beste dag. Zijn werkauto rolde van de helling in het park bij de Molenbuurt de Singelgracht in.

    De medewerker zette tijdens zijn vuilnisbakkenrondje in het park zijn vuilophaalwagentje neer, maar was vergeten de handrem aan te trekken. De wagen rolde de helling af en belandde met zijn neus in het water. Er raakte niemand gewond.

    Een berger wordt ingeschakeld om de wagen uit de gracht vissen en af te voeren.

  • Politie zoekt getuigen van bliksemsnelle babbeltruc in winkelcentrum Middenwaard

    Politie zoekt getuigen van bliksemsnelle babbeltruc in winkelcentrum Middenwaard

    De politie is op zoek naar drie oplichtsters die op dinsdag 4 juni met een slimme babbeltruc een 73-jarige Heerhugowaardse beroofden van haar portemonnee en vervolgens haar bankrekening plunderden.

    Bij een supermarkt in winkelcentrum Middenwaard sloegen de drie vrouwen toe. Bij de zelfscankassa werd eerst de pincode van het slachtoffer afgekeken. Eenmaal buiten vroegen ze de vrouw in gebrekkig Engels de weg naar het station. Toen het slachtoffer daarna in haar tas keek was haar portemonnee weg.

    De betrapte daders zetten het op een rennen. Waarschijnlijk rende het trio direct door naar de bank, want slechts een paar minuten later was er al 500 euro van de bankrekening van het slachtoffer gepind.

    Verdachte 1 (voorgrond) heeft donkerbruin lang haar. Ze droeg een wit shirt met zwart vest, een zwarte broek, zwarte ballerina;s en een donkere shopper handtas. Verdachte 2 (midden foto) had donkerbruin tot zwart haar, waarvan het onderste deel blond, in een knotje. Ze droeg een wit shirt met grijs vest, een witte wijde broek met print, witte sportschoenen en een klein wit tasje. Op een andere foto is ze te zien met bril. Verdachte 3 had donkerbruin tot zwart haar in een knot. Ze droeg een lichtkleurig shirt met olijfgroen vest, een zwarte broek en een bruine handtas.

    Kijk hier naar de uitzending van Bureau NH waarin de camerabewakingsbeelden getoond worden. Meer foto’s zijn te zien op politie.nl. Wie meer informatie heeft over deze zaak kan contact opnemen met de politie via 0900-6070.  (foto: NH Nieuws)

  • Dorp maakt zich op voor wielrenfestijn ‘Ronde van Sint Pancras’ 🗓

    Dorp maakt zich op voor wielrenfestijn ‘Ronde van Sint Pancras’ 🗓

    Wat ooit eens in de jaren ’60 begon als een ‘rondje om de Witte Kerk’ is uitgegroeid tot een heuse wielerronde: de Ronde van Sint Pancras. Zaterdag 7 september staat het dorp weer bol van de wielrenliefhebbers, zowel langs het parcours als aan de start.

    Om 12:30 uur starten de kleintjes met de Decathlon Dikke Banden Race. Om 14:00 uur staan de Sportklasse en Junioren aan de start voor een afstand van 50 kilometer. De Oostwal Sportieve Dorpelingen mogen om 15:30 uur starten en om 16:30 uur is het de beurt aan de Elite-mannen, Beloften en Amateurs. Deze laatsten rijden een afstand van 100 kilometer op het 2,3 kilometer lange parcours.

    Nieuw dit jaar is de Straatwerk.com combiklassement. De uitslag van de eerder verreden Ronde van Oudorp wordt gecombineerd met de uitslag van de Ronde van Sint Pancras. De nummers 1 tot en met 20 in het eindklassement bij de Elite-mannen, Beloften en Amateurs verdienen punten, waarmee de eerste tien een geldpremie kunnen verdienen.

    De start en finish is op de A.V.H. Destreelaan, nabij zwembad De Bever. Verder wordt er gereden door de Stuimellaan, de Bovenweg en de Meeuwenlaan. Het autoverkeer wordt omgeleid.

    Meedoen aan de race kan nog. Kijk op de website voor meer informatie. (Foto: Ronde van Sint Pancras/Elite aan de start in 2018)

  • Provincie start met ‘Langzaam rijden gaat sneller’-rotonde bij Noord-Scharwoude (N504)

    Provincie start met ‘Langzaam rijden gaat sneller’-rotonde bij Noord-Scharwoude (N504)

    De Provincie Noord-Holland kondigt aan binnenkort te beginnen met de voorbereidingswerkzaamheden van een nieuwe ‘Langzaam rijden gaat sneller’-rotonde (LARGAS) op de N504 bij Noord-Scharwoude. De werkzaamheden omvatten onder andere het verleggen van kabels en leidingen. De daadwerkelijke aanleg van het nieuwe verkeersplein staat medio april-juli volgend jaar op de planning.

    De rotonde wordt op het kruispunt van de Spoorstraat en de Oostelijke Randweg aangelegd. Het LARGAS-verkeersplein komt op de kruising van de Dorpsstraat en de Voorburggracht in Noord-Scharwoude.

    Het LARGAS-plein zorgt voor een gelijkmatige verdeling van het verkeer over de weg. Door veel minder afremmend en optrekkend autoverkeer verminderen bovendien de geluidsoverlast en de uitstoot van uitlaatgassen. Hierdoor verbetert het LARGAS-plein ook het leefklimaat.

    Het compacte plein houdt de dorpskern van Noord-Scharwoude goed bereikbaar voor alle verkeer. Langzaam verkeer kan veilig oversteken bij zowel de Dorpsstraat, via een brede middenberm, als op de Voorburggracht.

  • Buschauffeur niet vervolgd voor dodelijke aanrijding op Station Alkmaar

    Buschauffeur niet vervolgd voor dodelijke aanrijding op Station Alkmaar

    De buschauffeur die op 2 januari 2019 een vrouw doodreed bij het station van Alkmaar wordt niet strafrechtelijk vervolgd. Dat meldt het NHD.

    Op 2 januari dit jaar liep een bejaard echtpaar op het busstation in Alkmaar richting de bushaltes en stak de busbaan over. Op dat moment kwam er een bus aan en raakte het echtpaar. De 82-jarige vrouw raakte hierbij bekneld onder de bus en overleed, haar 83-jarige echtgenoot raakte bij het ongeval gewond.

    De buschauffeur werd aangehouden en verklaarde later het echtpaar niet gezien te hebben. Het ongeval is uitvoerig onderzocht door de politie. Ook is er een reconstructie gemaakt op de locatie. Uit het onderzoek concludeert het openbaar ministerie dat de chauffeur niets te verwijten valt. Het ongeval vond plaats rond 11 uur ‘s avonds en de verlichting op de plek des onheils werkte al even niet. Het was die avond zo donker dat beide slachtoffers voor de chauffeur vanuit het niets opdoken. De zaak is geseponeerd. (Foto: archief)

  • NWZ-personeel naar landelijke demonstratie in Amsterdam: “De zorg is boos”

    NWZ-personeel naar landelijke demonstratie in Amsterdam: “De zorg is boos”

    Het is ‘vijf voor twaalf’ voor de zorgsector. Of eigenlijk al vijf óver twaalf. Reden voor de actiegroep WitteWoede2019 om een grote landelijke demonstratie te organiseren in Amsterdam onder het motto: Witte Woede gooit de zorg op Zwart. Personeel van de Noordwest Ziekenhuisgroep bundelt de krachten om mee te doen.

    “Er moet nu gewoon een keer geluisterd worden naar de werkvloer. De zorg is boos” meldt één van de NWZ-medewerkers. “Het wordt een manifestatie zonder invloed van vakbonden, alleen zorgverleners zijn van de partij.”

    Op zaterdag 14 september, niet geheel toevallig het weekend vóór Prinsjesdag, gaat het gebeuren. De manifestatie begint om 13:00 uur op De Dam en eindigt rond 15:00 uur op het Museumplein. Alle zorgverleners worden opgeroepen om in wit uniform naar Amsterdam te komen. In het rood is ook goed. En hoe meer spandoeken, hoe beter.

    De WitteWoede2019 strijd voor betere arbeidsvoorwaarden, een respectvolle CAO, lagere werkdruk, hardere aanpak tegen agressie naar zorgverleners, het tegengaan van uitstroom, en het aantrekkelijker maken van de zorg voor instromers en jeugd.

    Goede zorg verlenen wordt steeds moeilijker voor zorgpersoneel uit allerlei disciplines. Van verplegend personeel tot GGZ, van thuiszorg tot ouderenzorg, de meeste CAO-onderhandelingen leverden weinig op. Zo strijdt het ziekenhuispersoneel al enige tijd voor een fatsoenlijke CAO. Ook het wetsvoorstel van BIG 2 leidt tot frustraties binnen de zorg.

    Meer informatie over de demonstratie is te vinden op de Facebookpagina van de actiegroep.