Ruim 1.300 Langedijkers namen van het voorjaar deel aan een gemeentelijke enquĂȘte over afval scheiden. Daarna werd het stil rond het onderzoek, maar nu is er dan eindelijk een update. âWe zijn blij dat zoveel inwoners hun mening hebben gegevenâ, vertelt wethouder Nils Langedijk. âMaar omdat het lang duurt voor we iets kunnen doen met de uitkomsten, geef ik u graag een tussenstand. Wat gaan we met uw mening doen?â
Wethouder Langedijk: âWe zijn u niet vergeten! Wij hebben onderzoek gedaan omdat we afvalinzameling en recycling willen verbeteren. Van de uitkomsten is een rapport gemaakt. In januari vergadert de gemeenteraad over dat rapport. Dan kijken we naar scenarioâs om doelen te bereiken, voor nu en in de toekomst. Daarna wordt een voorstel voor college en gemeenteraad gedaan voor passende vervolgstappen.â
Langedijk heeft de hoge ambitie gesteld om in 2020 75% van de grondstoffen uit huishoudelijk afval te laten recyclen. Daarnaast wordt gestreefd naar hooguit 132 kg restafval per inwoner per jaar. âWe zijn goed op wegâ, vindt Langedijk, maar hij erkent dat er nog verbetering mogelijk is bij inzameling en recycling. âDie verandering begint gewoon bij u thuis.â
Om langzaam een meer bewuste en duurzame samenleving te vormen liggen diverse scenario’s op tafel. âDe uitkomsten van de enquĂȘte zijn niet eenduidig. Afgelopen zomer was het erg heet, maar in de praktijk hebben we daardoor niet meer meldingen van stankoverlast in gft-rolemmer gehad”, aldus de wethouder. “Ook zien we dat inwoners behoefte hebben aan informatie over scheiden: wat moet in de grijze rolemmer, wat moet in de plastic rolemmer? Die avond met de raad is er om de verschillende wensen en scenarioâs te bespreken.â
De openbare raadsvergadering is op 22 januari om 20:00 uur.