Auteur: Robin Korving

  • Politie Alkmaar-Duinstreek test terreinwagens op strand Bergen

    Politie Alkmaar-Duinstreek test terreinwagens op strand Bergen

    Het wagenpark van de politie wordt langzamerhand ververst. De standaard VW-dienstwagens zijn deels al vervangen door Mercedessen, maar er moeten ook nieuwe terreinwagens komen. Vrijdag testte Politie Alkmaar-Duinstreek 4×4-wagens van diverse merken op het strand van Bergen.

    Op het strand konden agenten off-roaders van Volkswagen, Nissan en Toyota uitproberen om te kijken wat ze ervan vonden. De drie merken hebben hun sporen al lang en breed verdiend met hun terreinwagens, weten vooral Dakar-liefhebbers.

    Het is nog niet bekend voor wanneer de order gepland staat en wanneer de nieuwe generatie politie-terreinwagens voor het eerst beschikbaar komt. (foto: Twitter / @POL_BaukevDijk)

     

     

  • Alkmaarder opgepakt vanwege insluipingen bij dertien verzorgingshuizen

    Alkmaarder opgepakt vanwege insluipingen bij dertien verzorgingshuizen

    Maandag is een 39-jarige Alkmaarder voorgeleid, op verdenking van een reeks insluipingen bij verzorgings- en bejaardenhuizen vooral in het HAL-gebied, waarbij telkens dezelfde handelswijze was toegepast. Hij was vrijdag in Heiloo opgepakt.

    De insluipingen waarvan de Alkmaarder verdacht wordt, vonden plaats in de maanden van april tot en met oktober. Telkens praatte de dader zich al bellend naar binnen met een doos bonbons in de hand, om vervolgens bij bewoners op de kamer geld weg te nemen. Het precieze bedrag van zijn hele buit is niet bekend.

    In totaal gaat het om dertien zaken, onder meer meer in Heiloo (2x), Heerhugowaard (2x), Sint Pancras (4x), Alkmaar (1x), Driehuis (1x), Zaandam (1x) en Nijkerk (2x). De verdachte wordt vandaag voor de rechter-commissaris geleid.

  • Scooters en achttien fietsen geconfisceerd bij ontruiming in wijk De Mare

    Scooters en achttien fietsen geconfisceerd bij ontruiming in wijk De Mare

    Vrijdagochtend heeft de Alkmaarse politie een pand ontruimd in de wijk De Mare. Dit meldt wijkagent Bas Wijnen via Twitter. Achttien fietsen zijn in beslag genomen en ook een aantal scooters. Van de gestolen brom- en snorfietsen zijn de eigenaren achterhaald, maar van de meeste fietsen bleven deze onbekend. De weesfietsen gaan naar een goed doel.

    Wijkagent Wijnen Twittert dat hij vaak hoort: ” ‘Ik doe geen aangifte van fietsendiefstal, want de politie doet daar toch niets aan!”. Toch gebeurt het regelmatig dat gestolen fietsen en brommers weer bovenwater komen, al is het maar bij toeval. Nu gaat het dus in één keer een groot aantal en in de meeste gevallen hebben de eigenaren zichzelf in de vingers gesneden door geen aangifte te doen.

  • Tweetal dieven slaan op klaarlichte dag toe aan Stationsstraat Alkmaar

    Tweetal dieven slaan op klaarlichte dag toe aan Stationsstraat Alkmaar

    Vrijdagochtend heeft een diefstal plaatsgevonden aan de Stationsstraat in Alkmaar. De politie verspreidde rond 11:00 uur een Burgernetbericht om de hulp van omwonenden in te schakelen bij de zoektocht naar de twee daders, maar uiteindelijk zijn ze niet meer achterhaald.

    De politie meldde ruim een half uur na de eerste melding dat het tweetal dieven was ontkomen. Het betreft twee licht getinte mannen van rond de 25 jaar oud. Eén van hen had een normaal postuur en droeg een zwarte jas met bontkraag en een zwarte broek. De andere is breed, heeft een pokdalig gezicht en droeg een zwarte jas.

    Wie meer denkt te weten over de diefstal, kan de politie bereiken via 0900-8844 of anoniem melding doen via 0800-7000.

  • NS sluit deal met Chinese hotelketen voor groot hotel naast Station Alkmaar

    NS sluit deal met Chinese hotelketen voor groot hotel naast Station Alkmaar

    De NS heeft donderdag een overeenkomst gesloten met China Center Hotel voor de bouw van een hotel aan de noordzijde van Station Alkmaar. Dit meldt het NHD. Hiervoor zal een aanpassing in het bestemmingsplan van de grond gedaan worden. Het Chinese hotel zal langs de Wognumsebuurt komen en naar verluidt zo’n 150 kamers krijgen.

    Vooral wethouder Jan Nagengast zag de komst van een groot Chinees hotel in de vorige coalitieperiode al zitten. Chinezen kunnen tegenwoordig makkelijker aan een paspoort komen en velen van hen zijn door de jaren heen steeds meer gaan verdienen. Een hotel waar Chinezen zich thuis voelen kan niet alleen toeristen uit het enorme land aantrekken, maar ook bedrijven.

    Het hotel komt tussen beide kantoren van verzekeraar Reaal in. Vermoedelijk gaat het om het open terrein direct tegenover het Horizon College. China Center Hotels hebben – natuurlijk – een Chinees restaurant en verder een souvenirshop en wellness-faciliteiten. En iets dat typisch is voor de huidige Chinese cultuur: een karaoke-bar.

    De Aziatische hotelketen heeft in Nederland al een vestiging in Amsterdam-Osdorp en is bezig voor twee hotels rondom Schiphol en eentje in het Limburgse Weert. (foto: Google)

  • Politie Alkmaar constateert toename van diefstal (elektrische) fietsen

    Politie Alkmaar constateert toename van diefstal (elektrische) fietsen

    De politie van Alkmaar-Duinstreek constateert een toename van de diefstallen van fietsen, waaronder elektrische exemplaren. Van 9 tot en met 23 november zijn in totaal 27 fietsen gestolen. Alleen al op woensdag 21 november waren er acht in Alkmaar weggenomen.

    De politie van Alkmaar adviseert om fietsen altijd goed op slot te zetten en daarvoor minimaal twee goede sloten te gebruiken. Het beste is als één van die sloten gebruikt wordt om de fiets aan een vast object, bijvoorbeeld een stalling of hek, vast te zetten.

  • Onafhankelijk onderzoek naar “brugblunder”

    Onafhankelijk onderzoek naar “brugblunder”

    Wethouder Marcel van Zon heeft donderdag tijdens de Alkmaarse gemeenteraadsvergadering beloofd om onafhankelijk onderzoek te laten doen naar alle perikelen rond de Victoriebrug. BAS had aangedrongen om volledige opheldering over de “brugblunder”.

    De Victoriebrug is alweer sinds de zomer dicht omdat de landhoofden langzaamaan naar elkaar toe zijn gaan leunen. Onderzoek moet uitwijzen hoe dit heeft kunnen gebeuren, maar hier circuleren al wel ideeën over. Recent werd namelijk duidelijk dat deskundigen zowel van de Provincie als van gemeente hadden gewaarschuwd dat de oevers niet berekend waren op de extra belastingen. Het advies was om de deze eerst te verstevigen. De gemeenteraad was hier volgens BAS nooit over ingelicht en stemde derhalve op basis van gebrekkige informatie voor de bouw.

    OPA-fractievoorzitter Victor Kloos wilde weten of eventueel een deel van de herstelkosten op de aannemer verhaald kunnen worden, maar Van Zon kon daar geen antwoord op geven. Gezien de waarschuwingen lijkt dat echter onwaarschijnlijk.

    De verwachting is dat versteviging van de oevers bij de Victoriebrug tot eind 2019 gaat duren. Een half jaar later dan eerst gepland, omdat de plaatsing van de stalen wand pas gedaan kan worden als een reeks kabels en leidingen verlegd is. Voor onderzoek en tijdelijke maatregelen was 150.000 euro gereserveerd en daarnaast zes ton voor het herstel, maar dat tweede bedrag is weer teruggenomen omdat hier nog geen onderbouwing voor is. Het college zegde tijdens de raadsvergadering een solide begroting toe.

  • College Langedijk wil extra geld voor zonnepanelen op sportaccommodaties

    Het college van Langedijk wil zonnepanelen plaatsen op de daken van vier sportaccommodaties en op (andere) gebouwen van de gemeente. Burgemeester en wethouders vragen de gemeenteraad daarom om het budget ter verduurzaming van maatschappelijk vastgoed te verhogen naar 549.468 euro.

    De zonnepanelen moeten komen op de sportaccommodaties Duikerdel, Geestmerambacht, De Oostwal en de gymzaal aan de Lourens Bogtmanstraat. Binnen zal de bezoeker op schermen kunnen zien wat er aan stroom wordt opgewekt en verbruikt. Langedijkers tonen namelijk interesse in verduurzaming. Er wordt volgens wethouder Jasper Nieuwenhuizen regelmatig gevraagd om ruimte op gemeentelijke daken voor zonnepanelen, waar buurtbewoners in kunnen investeren.

    In Alkmaar bestaat al een dergelijk project. Bewoners staken de koppen bij elkaar en vormden de Noordhollandse Energiecoöperatie. Van daaruit werd in juli op de tennishal in Daalmeer een hele batterij zonnepanelen geïnstalleerd. Ook inwoners met postcode 1834 kunnen zogenaamde zonne-certificaten kopen.

  • Gemeente Langedijk zoekt buurtbemiddelaars

    Gemeente Langedijk zoekt buurtbemiddelaars

    Gemeente Langedijk is op zoek naar buurtbemiddelaars. Buurtbemiddelaars gaan in duo’s op pad om te helpen bij het oplossen van ergernissen of ruzies onder buurtbewoners. Mensen die interesse hebben in deze vrijwillige functie, kunnen vrijdag 11 en zaterdag 12 januari kosteloos deelnemen aan een tweedaagse, landelijk erkende basistraining tot buurtbemiddelaar.

    Buurtbemiddelaars voeren aan huis gesprekken ter kennismaking en bemiddeling. Veelvoorkomende ergernissen zijn het achterlaten van rommel, geluidsoverlast, stank en conflicterende leefwijzen. Er wordt gewerkt in tweetallen van wisselende samenstelling. Bemiddelaars krijgen steun van een professionele coördinator en ontvangen deskundigheidsbevordering vanuit Wonen Plus Welzijn.

    Wie het leuk vindt om zijn of haar bemiddelingstalent in te zetten voor een prettigere en veiligere woonbeleving in Langedijk, kan zich voor 6 december aanmelden via coördinator Judith Sanstra via j.sanstra@wonenpluswelzijn.nl onder vermelding van naam, adres en telefoonnummer. Telefonisch aanmelden kan ook via het servicepunt van Wonen Plus Welzijn (0226-318050).

    De tweedaagse training wordt gehouden in de De Anbouw. Het adres is Dorpsstraat 610 in Noord-Scharwoude.

     

  • Heerhugowaarder gered van verstikking door koolstofmonoxide

    Heerhugowaarder gered van verstikking door koolstofmonoxide

    Noodhulpdiensten in Heerhugowaard hebben in de nacht van donderdag op vrijdag het leven gered van een bewoner, die thuis een extreem hoge hoeveelheid koolstofmonoxide had ingeademd.

    De bewoner had de huisarts gebeld omdat hij zich zo duf voelde. Politie, brandweer en ambulancepersoneel schoten te hulp. Toen de huisarts bij de man binnen kwam sloeg zijn koolstofmonoxidemelder direct alarm. De bewoner is direct naar buiten geholpen en vervolgens in de ambulance onderzocht.

    De brandweer heeft een meting verricht en constateerde een “extreem hoge concentratie koolmonoxide” in de woning. Brandweerlieden hebben vervolgens de bron gevonden en uitgeschakeld, en de woning geventileerd. (foto: Politie Heerhugowaard)