Auteur: Robin Korving

  • Hera-atleten nóg hoger in nationale allertijden ranglijsten

    Hera-atleten nóg hoger in nationale allertijden ranglijsten

    Afgelopen weekend waren de laatste atletiekwedstrijden vóór de overgang van de leeftijdscategorieën op 1 november. C-junior Sebastiaan Bonte stootte 17,33m tijdens een indoorwedstrijd in Dordrecht en steeg zo van de 5e naar de 4e plek indoor allertijden. Jared Broers schoot naar de gedeeld 12e plaats op de 60m horden indoor met een supersnelle 8,46s. Hij is echter komend seizoen nog steeds C en heeft slechts 0,11s nodig om 2e allertijden te worden.

    Jared liep ook naar een mooi persoonlijk record van 7,86s op de 60m, maar hier moest hij wel zijn meerdere erkennen in clubgenoot Jeff Tesselaar. Jeff sloot zijn C-tijd af met sterke records op de 60m (7,64s) en 60m horden (9,01s) en zijn tweede beste hoogtesprong (1,73m).

    Zondag was er nog een werpdriekamp in Edam. Sebastiaan was weer van de partij maar hij bleef zowel met de 1kg discus (48,80m), 4kg kogel (15,97m) als de 600g speer (36,03m) ver onder niveau, al won hij wel.

    Lennart Boogaard draaide wél lekker. Met de discus wierp de D-junior een record van 43,16m. De beste van het land steeg naar de 7e plaats op de allertijden ranglijst, die aangevoerd wordt door clubgenoot Bonte. Met de 500g speer benaderde Lennart zijn record (34,09m). Alleen met de 3kg kogel bleef hij wat onder niveau (13,38m).

  • Rijden onder invloed én zonder geldig rijbewijs

    Rijden onder invloed én zonder geldig rijbewijs

    De politie van Heerhugowaard heeft zaterdag minimaal drie personen van de weg gehaald die rondreden zonder geldig rijbewijs. In één van die gevallen bleek de bestuurder ook nog eens onder invloed te zijn van alcohol

    De foutrijder is meegenomen naar het politiebureau voor een alcoholanalyse en verdere afhandeling van de kwestie.

  • Weer betrapt op rijden zonder geldig rijbewijs, auto kwijt

    Weer betrapt op rijden zonder geldig rijbewijs, auto kwijt

    De Heerhugowaardse politie controleerde zaterdag een bestuurder die vermoedelijk weer rondreed zonder geldig rijbewijs. Hij was al eerder tegen de spreekwoordelijke lamp gereden en dat bleek tijdens de controle weer het geval te zijn. Eerdere kwam hij er vanaf met verbalisering, deze keer werd zijn auto in beslag genomen.

    “Begrijpt het dus nog steeds niet”, concludeert agent Smit op Twitter.

  • Man zonder rijbewijs vlucht tevergeefs voor Waardse politie

    Man zonder rijbewijs vlucht tevergeefs voor Waardse politie

    Zaterdag heeft de politie van Heerhugowaard, na een korte achtervolging te voet, een man aangehouden vanwege rijden zonder rijbewijs.

    Agenten gaven de automobilist een stopteken om een controle uit te voeren, maar de man negeerde hen aanvankelijk. Even later parkeerde de man dan toch en ging  er te voet vandoor. Na een korte achtervolging konden de agenten hem achterhalen. De man ontkende te hebben gereden en bleek geen autosleutel op zak te hebben, maar daar de agenten lieten zich niet foppen. Met dank aan buurtbewoners is de sleutel gevonden.

    De man bleek niet in het bezit te zijn van een rijbewijs. Tegen hem is proces-verbaal opgemaakt. Vanzelfsprekend mocht hij niet verder rijden.

  • Dertig meiden genieten van VV Alkmaar Voetbaldag

    Dertig meiden genieten van VV Alkmaar Voetbaldag

    Afgelopen week vond tijdens de herfstvakantie een VV Alkmaar Voetbaldag plaats op het sportcomplex van de Eredivisionist in de vrouwencompetitie. In totaal 30 meiden in de leeftijd van 6 tot en met 16 jaar beleefden een dag vol voetbalplezier.

    De voetbalmeiden kregen techniektraining van trainers van VV Alkmaar en ook de speelsters Silvie van der Plas, Anna Ursem en Nicolle Martens. Ze oefenden spelelementen en luisterden naar een gastspreker.

    De eerstvolgende VV Alkmaar Soccer Camps en Voetbal(mid)dagen worden de aankomende periode aangekondigd op vvalkmaar.nl/soccercamps.

  • Seniorenactiviteiten bij Pieter Raat Stichting in Maand van Verbinding

    Seniorenactiviteiten bij Pieter Raat Stichting in Maand van Verbinding

    November is de Maand van Verbinding bij De Pieter Raat Stichting. Verbinding met jezelf, elkaar en de omgeving. Alle senioren uit Heerhugowaard zijn dan ook van harte welkom om deel te nemen aan de dagelijkse activiteiten bij De Raatstede, het Arboretum en Hugo-Waard en ook de diverse speciale activiteiten.

    Naast dat er elke zaterdag om 10:30 uur stoelyoga is in De Raatstede zijn er ook diverse thematische activiteiten. Maandag 5 november wordt om 14:30 uur een demonstratie hulphond in Hugo-Waard gehouden om te laten zien hoe goed mens en hulphond elkaar kunnen begrijpen. Woensdag 7 november is er tussen 10:30 en 13:00 uur ‘Samen soep koken’ in het Arboretum.

    Zowel op 10 als 21 november is er van 14:30 tot 17:00 uur een Amsterdamse middag met muziek en een quiz in De Raatstede. Zondag 11 november wordt van 17:00 tot 20:30 uur een biefstukdiner met muziekoptreden van A Men’s Passion georganiseerd in het Arboretum. Op 25 november is er tussen 15:00 en 19:00 uur een heuse Winterfair met kraampjes, muziek en theater in De Raatstede.

    Voor meer activiteiten, ga naar dprs.nl/activiteiten of pak de papieren kalender in een van de drie Pieter Raat locaties.

  • Regionaal Archief krijgt vier eeuwen oude charter uit Noord-Scharwoude

    Regionaal Archief krijgt vier eeuwen oude charter uit Noord-Scharwoude

    Het Regionaal Archief ontving dinsdag een bijzondere schenking van de Stichting Langedijker Verleden. Het betreft een perkamenten oorkonde uit 1661, ondertekend door de beroemde raadspensionaris Johan de Witt.

    De Witt tekende het charter op 26 juli 1661,  elf jaar voordat hij samen met zijn broer werd gelyncht in Den Haag. Het grote zegel onderaan de oorkonde is het grootzegel van de Staten van Holland en Westfriesland. Middels deze akte werd vastgelegd dat Noord-Scharwoude (Noortscherwout op Langedijk) een jaarlijkse belasting mocht heffen op de inwoners voor het onderhoud van de Westfriese Omringdijk.

    Het charter wordt gerestaureerd en geplaatst in het archief van Noord-Scharwoude en op regionaalarchiefalkmaar.nl. Stichting Langedijker Verleden krijgt de lijst van het charter terug met daarin een replica. Ook eerdere edities van tijdschrift de Otterplaat van de stichting wordt online inzichtelijk in de tijdschriftenviewer. De nieuwe editie is alleen voor donateurs van de stichting. Lid worden kan voor 12,50 euro per jaar.

    Om de belasting te verzamelen werd in Noord-Scharwoude door de “schepenen, vroetschappen en regeerders” besloten om een “jaerlijcx pont ofte schelingschot” te heffen op de inwoners om voldoende belasting te verzamelen. Ook nieuwkomers mochten belast worden en wie door “erffenisse ofte andersints moechelijck” verrijkt werd, kon rekenen op een belastingverhoging die jaarlijks werd aangepast. Iedereen betaalde zo mee aan de bescherming tegen de Zuiderzee. De vroedschap van het dorp kon zich “geen billicker nochte egaelder middel” voorstellen.

    Er was in westelijk Westfriesland overigens veel onvrede over de hoogte van de belasting. De kosten voor onderhoud aan deze zijde van de Omringdijk waren veel lager omdat dit deel nauwelijks aan de Zuiderzee lag. Ruzie leidde tot een rechtszaak die van 1637 tot 1695 duurde.

    Het zogenoemde ‘Groot Proces’ werd uiteindelijk gewonnen door oostelijk Westfriesland, al was het besluit eigenlijk al genomen in 1650, zoals ook blijkt uit het geschonken charter. Noord-Scharwoude moet namelijk meebetalen aan onderhoud van dijken aan bij de Zuiderzij, onder de hoede van de waterschappen De Vier Noorderkoggen en Drechterland.

  • Wethouder Verbruggen start feestelijk bouw van Hollandse Tuin Alkmaar

    Wethouder Verbruggen start feestelijk bouw van Hollandse Tuin Alkmaar

    Wethouder geeft feestelijk startsein bouw Hollandse Tuin Alkmaar

    Alkmaars wethouder Paul Verbruggen heeft woensdag het feestelijke startsein gegeven voor de bouw van het plan ‘Hollandse Tuin’ in Overstad. Dat deed hij door, onder het toeziend oog van toekomstige bewoners en met een beetje hulp, een prefab binnenmuur op de juiste plek te hijsen. Toekomstige bewoner de heer Pronk, zette het paneel vervolgens echt op zijn plaats.

    Het project Hollandse Tuin bestaat uit 64 eengezinswoningen met tuin en verrijst tussen de Koedijkerstraat en de Hoornsevaart. Het project is ontwikkeld door Bot Bouw uit Heerhugowaard. Het ontwerp is van Architectenburo Min2 uit Bergen. De wijk gaat haar naam eer aan doen met kleurrijke bomen en groene hagen. Markant ook wordt het centrale plein aan het water met een grote vlonder. De huizen worden eind 2019 opgeleverd.

    Wethouder Paul Verbruggen is blij dat het eerste woningbouwproject in Overstad is gestart: “Het is een prachtige locatie, zo dicht bij het centrum, het openbaar vervoer en de uitvalswegen. Dankzij de bijzondere architectuur wordt dit een zeer gevarieerde wijk. Het heeft onder andere door de crisis lang geduurd voordat dit project van de grond kwam, maar we zijn blij dat hier eindelijk woningen komen. Met dit symbolische moment markeren we de laatste fase van dit traject.”

    De wethouder kon ook  de straatnaam in de buurt onthullen: de Truus Wijsmuller-Meijer straat, naar de in Alkmaar geboren verzetsheldin.

  • TAQA stap dichter bij extra gasopslag in Bergermeer, SPA stelt vragen

    TAQA stap dichter bij extra gasopslag in Bergermeer, SPA stelt vragen

    TAQA Energy startte op 1 juni het proces bij het ministerie van Economische Zaken & Klimaat om toestemming te krijgen voor een verhoging van de maximale gemiddelde reservoirdruk in Gasopslag Bergermeer. Groen licht nadert voor de verhoging van 133 bar naar 150 bar, want het ministerie stelt dat er voor deze aanvraag geen Milieu Effecten Reportage (MER) nodig is. Dit riep vragen op bij de SeniorenPartij Alkmaar.

    Het ministerie EZK liet onafhankelijk onderzoeken of er risico’s zitten aan drukverhoging met 17 bar. Metingen, onderzoeken en modellen wezen uit dat er niet nog eens een MER hoefde te komen bovenop het eigen onderzoek en die van TAQA.

    SPA meent dat de drukverhoging voor enige ongerustheid kan zorgen, gezien de gebeurtenissen met de gasopslag in de provincie Groningen, en wil graag van het college weten of er overleg geweest is met het Ministerie en TAQA. Ook wil de partij weten welke veiligheid- en milieugaranties het college de Alkmaarse samenleving kan bieden, bij het ontbreken van een MER.

    Overigens heeft TAQA direct op 1 juni, ten behoeve van de transparantie, een bericht op de eigen website geplaatst over de aanvraagprocedure voor de drukverhoging. Daarin wordt gesteld dat de installatie was geconstrueerd voor een gemiddelde van 150 bar, ruim lager dan de 228 bar die het gasveld bij ontdekking had. Bijgevoegd was een ‘Aanmeldingsnotitie MER-beoordeling’ met onderzoeksresultaten die uitwijzen dat het seismisch risico “verwaarloosbaar” is en de bodemstijging in de omgeving hooguit 2 millimeter. Bovengronds zijn er volgens een tweede analyse verder ook geen belangrijke negatieve gevolgen.

    Het energiebedrijf gaat nu dan echt de nodige vergunningen aanvragen. Daarna is het ministerie weer aan zet en zal het overleg voeren met alle betrokken partijen, inclusief gemeente Alkmaar. Een definitief oordeel laat nog wel eventjes op zich wachten. Alleen de bezwaarperiode na voorlopige goedkeuring duurt al wettelijk minimaal 26 weken.

  • Alkmaarse politiek verdeeld over opvang asielzoekers

    Door een wetswijziging mogen gemeenten sinds vorig jaar zelf bepalen of asielzoekers met een verblijfsvergunning voorrang krijgen voor huisvesting. Wel moet periodiek een minimaal aantal doorstromen naar een woning. Met de sluiting van AZC Alkmaar leek de extra druk op sociale woonsector in de regio af te nemen, maar nu het COA Alkmaar weer aanwijst als opvanglocatie, komt ook dat minimum aantal weer in de spotlight.

    Castricum gaf in september aan helemaal geen voorrang meer te willen geven. De gemeente vindt het niet meer te verantwoorden tegenover mensen die al jaren wachten op een woning. De OPA-fractie wilde toen weten wat het Alkmaarse college hiervan vond, maar stelt nu opnieuw raadsvragen omdat het nog geen antwoord had gekregen en pleit voor betere communicatie.

    De pers kreeg destijds namelijk wel een reactie. De gemeente zei tegenover het NHD dat het vinden van huisvesting goed werkte, dankzij samenwerking met wooncorporaties. Mede doordat men vorig jaar ruim boven het vereiste aantal uitkwam, werd het aantal van 82 huisvestingen in het eerste halve jaar makkelijk gehaald en bleef een voorschot over op de eis van 69 voor de tweede helft.

    Het te plaatsen aantal statushouders daalt aanzienlijk, maar die trend komt in gevaar als het AZC Alkmaar weer opent en vluchtelingen die een verblijfsvergunning krijgen in de regio gehuisvest moeten worden. Burgemeester Piet Bruinooge was stellig dat Alkmaar voldoende had bijgedragen wanneer het driejarige contract met het COA in mei 2019 eindigt. OPA hoopt nu hij bij die beslissing blijft en wil dat Alkmaar, net als Castricum, helemaal stopt met voorrang verlenen aan statushouders op de woningmarkt. OPA-raadslid Jan Hoekzema: “Het slaat nergens op. Ondertussen wachten mensen zonder voorrang al jaren op een woning.”

    VVD Alkmaar wil ook geen nieuw contract. De coalitiepartners hebben echter een andere mening. PvdA en GroenLinks verwelkomen asielzoekers. Het CDA wil helpen, maar alleen bij nood en D66 is ook niet tegen nieuwe opvang. PvdA-fractievoorzitter David Rubio Borrajo is duidelijk over zijn verwelkoming: “Niemand slaapt op straat. We hebben een verplichting om vluchtelingen op te vangen, al moet het verzoek van het COA wat betreft aantallen natuurlijk wel redelijk zijn”.

    Rubio is ook stellig over de woningquota voor statushouders. Hij zit het niet als het voortrekken van vluchtelingen. “De krapte op de woningmarkt moeten we hen niet aanrekenen. Er is te weinig bijgebouwd”. Nieuwe woningen, ook de hoogte in, zijn volgens hem de oplossing en een derde moet bestemd zijn voor de sociale sector.

    Volgende week vergadert het college over de wens van het COA om Alkmaar weer als opvanglocatie te gebruiken. Wanneer het college een mening klaar over het initiatief van Castricum om statushouders  is nog afwachten.