De Duitse politie heeft vier mannen aangehouden vanwege de dodelijke mishandeling van een Somaliër die in AZC Heerhugowaard woonde. De vier verdachten zijn aangehouden op verzoek van de Nederlandse politie en het Openbaar Ministerie na uitgebreid onderzoek. Het OM heeft gevraagd om uitlevering van het viertal.
Zondag 21 juli rond 00:45 uur ontstond ruzie tussen een 23-jarige Somaliër en vier mannen op het Plein in Den Haag. Het conflict verplaatste zich naar de Lange Poten, waar de bewoner van het AZC in Heerhugowaard ernstig werd mishandeld. Hij overleed later die dag aan zijn verwondingen.
De politie startte een Team Grootschalige Opsporing. Tijdens het uitgebreide onderzoek werden onder andere stoepborden, oproepen, een passantenonderzoek en een ‘sms-bom’ ingezet om eventuele getuigen aan te trekken. Een aantal getuigen zou beelden hebben maakten maar die meldden zich niet, wellicht uit angst voor represailles. Toch werd langzamerhand duidelijk dat de openlijke geweldpleging was gepleegd door vier licht getinte mannen van tussen de 18 en 35 jaar oud. Eerder werd nog gedacht dat het om acht daders ging. Uiteindelijk leidde het onderzoek naar vier mannen van 19, 21 en 23 jaar oud die in Duitsland wonen. Wat hun nationaliteit is wordt niet vermeld.
Om de strafzaak te versterken is de politie nog steeds op zoek naar getuigen en beeldmateriaal. (foto: Pexels / Markus Spiske)
Drie motorrijders zijn maandagavond aangehouden omdat ze laagvliegend over de A9 naar Alkmaar gingen. Bovendien hadden ze geen motorrijbewijs. Eén van de drie probeerde op de N242 nog te vluchten nadat hij een stopteken kreeg, maar stopte uiteindelijk bij het tankstation verderop. Hun motoren zijn in beslag genomen.
Het drietal werd bij toeval gespot door een onopvallende motoragent, die bij Akersloot de snelweg op kwam. Hij ging er achteraan en zag dat ze steeds harder gingen rijden. Terwijl de maximumsnelheid 100 km/u was, constateerde de agent snelheden tot boven de 220 km/u. Bij Kooimeer moesten de drie motorrijders snelheid minderen vanwege het verkeer en omdat een automobilist opzettelijk in de weg reed. Richting de N242 versnelden ze kort nog even flink.
Daarna haalde de motoragent de motorrijders in en maande hen om bij de Diamantweg af te slaan. Twee van de drie accepteerden hun lot, de derde vluchtte vanaf de uitvoegstrook over de doorgetrokken lijn richting Heerhugowaard. Collega agenten waren echter klaar om hem op te vangen. Uiteindelijk stopte de vluchter bij het tankstation en liet daar zijn motor achter. Inmiddels was duidelijk dat alle drie de motorrijders geen A1 rijbewijs hebben. Het gaat om drie dertigers uit Haarlem en Velsen. Ze droegen overigens ook geen motorkleding.
De politie heeft een aanvraag bij de Officier van Justitie ingediend om de drie motoren verbeurd te verklaren. Dat betekent dat de Nederlandse staat het eigendom afpakt, bovenop de straf die het drietal hardrijders kan verwachten.
“Er zijn nog te veel ongelukken in het verkeer”, reageert de motoragent. “We willen dat iedereen veilig thuiskomt, ook van vakantie. Daarom let de politie in heel Europa extra goed op je snelheid.”
De auto neerzetten op een betaald parkeren plek en dan gewoon weglopen. Of pas later terugkomen dan de gestelde eindtijd. Mensen doen het regelmatig. Sterker nog, in Alkmaar gebeurt het zelfs in één derde van de gevallen. En dat scheelt jaarlijks rond 1,3 tot wel 1,9 miljoen euro. Niet zo verrassend dus, dat gemeente Alkmaar een auto met kentekenscanner heeft gekocht.
“Het is eigenlijk best wel schandalig”, vertelt een bewoonster van de binnenstad aan NH Nieuws, mediapartner van Streekstad Centraal. Zelf maakt ze gebruik van een invalideparkeerplaats. “Maar wat we ook vaak zien is dat mensen er parkeren die er niet horen. Ik denk dat er heel veel mensen even heen en weer gaan en dan inderdaad niet betalen.” NH sprak een aantal anderen. Ze zijn niet verbaasd dat er vaak niet wordt betaald.
De pakkans is in Alkmaar ook niet zo groot groot. Boa’s houden regelmatig parkeercontroles, maar vaak te voet. Dat gaat dus veranderen met de scanauto. Zo wil de gemeente er voor zorgen dat mensen die wél willen betalen makkelijker een plek kunnen vinden. En het is natuurlijk mooi meegenomen als de parkeerinkomsten omhoog gaan. Op dit moment liggen die jaarlijks rond de 3,8 miljoen euro.
“Mij maakt het niet uit weet je, ik betaal wel”, zegt een parkeerder op de Molenbuurt. “Maar voor de mensen die niet betalen, faya libie.”
“Het wordt groter dan we dachten. Heel, heel leuk.” BersaMaju, onderdeel van de Tropenvereniging, organiseert donderdag 15 augustus de allereerste Indië Herdenking in Alkmaar onder het motto ‘Opdat wij niet vergeten’. Audrey Chin is blij verrast over de animo die er al voor is. Voor nu is de herdenking in Park Oosterhout nog bij een tijdelijk monument, maar ook daar wordt aan gewerkt.
Formeel heet de ceremonie ‘de Nationale Herdenking 15 augustus 1945’. Op die dag gaf Japan zich gewonnen en was de Tweede Wereldoorlog ook voor het Koninkrijk der Nederlanden definitief voorbij. Jaarlijks worden op die dag alle slachtoffers in Zuidoost-Azië herdacht. Van de oorlog, van de Japanse concentratiekampen en de dwangarbeid aan de ‘Dodenspoorwegen’. De grote herdenking is bij het Indisch Monument in Den Haag en die trok de afgelopen twee jaar meer dan 3.000 bezoekers (zie hoofdfoto).
“Wij gaan vanuit de vereniging ieder jaar met een bus naar Den Haag om die herdenking bij te wonen”, vertelt Audrey Chin van BersaMaju. “Maar al onze oudjes van het eerste uur, die worden daar veel te oud voor. Velen zijn slecht ter been of het is te druk voor ze. Dus wij dachten ‘hoe mooi zou het zijn, als we die mogelijkheid kunnen bieden, gewoon in Alkmaar’.” (tekst gaat verder onder de foto)
Links Audrey Chin en rechts Susan Pfaff van het bestuur van Vereniging Tropenvrienden Alkmaar. De foto is gemaakt in de Melati kas bij het Indisch Herinneringscentrum in Den Haag. (foto: aangeleverd)
“We staan versteld van het aantal aanmeldingen dat we krijgen, ook van mensen die we niet kennen van de Tropenvereniging”, zegt Audrey enthousiast. “Ze zeggen ‘wat mooi initiatief, wat fijn dat het er eindelijk komt, kunnen we jullie helpen?’. We zitten nu al op veertig mensen. We dachten dat als het er dertig zijn of een hand vol, het al leuk zou zijn.”
Het ceremoniële deel is aan de vijver naast de Wijkboerderij. Die plek is gekozen omdat er vlakbij ooit een Indische buurt was tussen de Coornhertkade en de Hooftstraat. “We hebben stoeltjes geregeld en na de herdenking is er een muziekje, lekker eten en kunnen mensen nog even bij elkaar zijn. Om verhalen te kunnen vertellen.” Dat is volgens Audrey hard nodig, want er zijn al zoveel verhalen verloren gegaan. Mensen die oorlog overleven zijn daar doorgaans niet spraakzaam over en Indo’s al helemaal niet.
En dat terwijl er onder de jongere generaties met Indische en Molukse roots juist een opleving is in interesse in hun historie. “Ze zijn Nederlands, maar met een vleugje sambal. Ze hebben vragen over hun identiteit en over wat er vroeger is gebeurd. In de geschiedenisles krijg je er praktisch niks over, het koloniale verleden heeft een negatief beeld dus wordt het liever niet echt belicht”, vertelt Audrey. “Maar ja, het is nou eenmaal gebeurd. En onder andere ik ben daaruit voortgekomen. Zonder mijn opa in het voormalige Nederlands-Indië, zou ik er niet geweest zijn.” (tekst gaat verder onder de foto)
De Melati pin, die traditioneel wordt gedragen tijdens de 15 augustus 1945 herdenking. (foto: Nationale Herdenking 15 augustus 1945)
Intussen probeert de Tropenvereniging een vast monument te realiseren in Park Oosterhout. Van tevoren was er niet echt nagedacht over wat daar allemaal bij komt kijken: toestemming krijgen van de gemeente, een kunstenaar, een ontwerp, een locatie. “De gemeente is positief over ons initiatief, maar wil wel weten of er genoeg animo is voor een monument.” Ook wat dat betreft is Audrey blij dat er zo’n veertig aanmeldingen zijn voor de 15 augustus 1945 herdenking.
De herdenking begint om 14:00 uur. Graag aanmelden met een mailtje naar info@bersamaju.nl, want dan kan de Tropenvereniging genoeg Melati-pins bestellen. De versnaperingen achteraf in de Wijkboerderij zijn voor eigen rekening. Voor meer, neem een kijkje op de Facebookpagina van BersaMaju. (hoofdfoto: Marco De Swart Fotografie)
Draag altijd goede motorkleding, ook als het warm en zonnig is. Dat is het dringende advies van Alkmaarse motoragent, naar aanleiding van een ongeval afgelopen week. Hij trof een groep motorrijders zonder geschikte kleding, waarvan er eentje een schuiver had gemaakt. De man moest naar het ziekenhuis. “Had hij betere kleding aan gehad dan had hij er veel minder last van gehad.”
Toen de motoragent reed op een ‘ongeval met letsel’ op de Slingerdijk in de Schermer, trof hij een groep motorrijders in korte broeken, t-shirts en gewone schoenen. Eén van hen was onderuit gegaan, maar gelukkig had deze man nog wel een redelijk goede motorjas aan. Hij moest worden behandeld aan flinke schaafwonden en had ook hechtingen nodig.
“Nu even bijkomen van zijn val de komende weken”, laat de motoragent weten. “Dan mag je nog van geluk spreken. Maar ik blijf het herhalen: zorg dat je goede motorkleding aan hebt, altijd! Dress for the slide, not the ride.”
“In onze ongevalsreportage van de verzekering vermeld ik overigens altijd de gedragen kleding”, vervolgt hij. “Het is aan de verzekeringsmaatschappij om hier iets mee te doen met betrekking tot de letselschade en/of aansprakelijkheid hiervan.”
De motoragent heeft nog een paar tips: “Als je gaat rijden met een groepje, gedraag je en rij gewoon normaal. Ook zijn er veel motorrijders die alleen met mooi weer rijden. Pas je rijgedrag daar ook op aan, want je moet echt weer heel erg wennen aan wat een kracht een motorfiets heeft.” (foto: Verkeersagent Alkmaar)
In de wijde regio is door de droogte en hoge temperaturen sprake van een verhoogd risico op natuurbranden. De Veiligheidsregio is inmiddels opgeschaald naar de hoogste alarmfase. De brandweer roept mensen op om extra alert te zijn en om zelf niet per ongeluk brand te veroorzaken.
Een natuurbrand kan zich in droge periodes snel en onvoorspelbaar ontwikkelen. Het kan al mis gaan door een brandende peuk, een stuk glas dat werkt als een vergrootglas of de hete uitlaat van een auto in droog gras. En als het dan een beetje waait, grijpt het vuur snel om zich heen. Fikkie stoken in de duinen is dus al helemaal uit den boze.
De hoogste fase 2 geldt ook voor de Veiligheidsregio’s Kennemerland en Hollands Midden, beide gelegen aan de kust. (foto: Wikipedia)
Stadswerk072 bestaat tien jaar en dat wordt onder andere gevierd met een open dag op zaterdag 7 september. Stadswerk072 en RegioGroen laten bij de werf aan de Herculesstraat zien wat er allemaal wordt gedaan om de openbare ruimte in gemeente Alkmaar schoon, groen en veilig te houden. Als smaakmaker wordt een ludieke kaasberriewedstrijd gehouden.
Alle afdelingen van Stadswerk072 zullen op de open dag vertegenwoordigd zijn om te laten zien wat zij allemaal doen, en er zullen verschillende leuke activiteiten te doen zijn, ook voor kinderen.
Het Kaasdragersgilde was bereid om mee te werken aan de open dag. Stadswerk zorgt er altijd voor dat het Waagplein schoon is en dat er voor de kaasmarkt hekken en een tribune staan. Ook onderhoudt Stadswerk de kaasberries. Tweetallen kunnen tijdens de open dag laten zien hoe snel zij zijn met een beladen berrie.
Een 18-jarige jongen uit Heiloo is overleden tijdens een wandeltocht in het Thaise natuurgebied Khao Ngon-Nak. Zijn ouders lieten hem uitrusten en zouden hem later weer oppikken, maar bij terugkomst was hij weg. Tijdens een grote zoekactie werd zijn lichaam onderaan een uitkijkpunt gevonden.
Volgens de Thaise media was het gezin woensdagochtend op de Dragon Crest, een berg die prachtig uitzicht biedt over het Khao Ngon-Nak National Park. Deze tocht duurt uren en is pittig. Zijn ouders besloten hun dorstige en vermoeide zoon te laten uitrusten, terwijl ze zelf eten en drinken gingen halen. Eenmaal terug was hij nergens te vinden en hij nam zijn mobiel niet op. Terug de berg af vonden de ouders hulp in een dorpje en werd een grote zoektocht opgezet. Het was inmiddels in de namiddag.
De hele nacht is gezocht. Toen het signaal van de jongen zijn mobiel werd opgepikt kwamen ze uit bij een hoge klif – een prachtig uitkijkpunt. Redders vonden zijn lichaam na abseilen onderaan. De Thaise autoriteiten vermoeden dat hij is uitgegleden. (foto: Wikimedia / Doreme21150)
Een opblaasbare haai heeft woensdagavond laat voor veel ophef gezorgd op het strand van Egmond aan Zee. Een familie dacht iemand in het water te zien en sloeg alarm. De KNRM en de Reddingsbrigade rukten grootschalig uit, maar vonden alleen de haai.
Een familie schakelde de hulpdiensten rond 22:30 uur in, omdat er iemand in zee zou liggen. KNRM-eenheden vanuit Egmond aan Zee en Wijk aan Zee rukten uit, net als de SAR helikopter uit Den Helder en de Egmondse Reddingbrigade.
Gecoördineerd vanaf het Egmondse boothuis van de KNRM zijn zoekslagen gemaakt op zee en op het strand. Na een uur was nog steeds niemand gevonden en werd de zoektocht gestaakt. Mogelijk had de familie het drijvende voorwerp voor iemand in nood aangezien.
Ondanks de inspanningen van vele tientallen vrijwilligers om Het Baafje te redden, liep het er nog geen storm. Het weer leende zich vaak niet voor een bezoek aan het buitenzwembad van Heiloo. Maar nu is het vakantie, de temperaturen zijn goed en de zon schijnt vaak. En het is lekker druk in Het Baafje. “Dat moet ook wel, want we willen natuurlijk graag aan de gemeente laten zien dat we bestaansrecht hebben.”
Het Baafje dreigde ten onder te gaan. Gemeente Heiloo zag er geen heil meer in, maar een aantal inwoners zoals Lotte Blesgraaf sprongen in de bres. Ze richtten ‘Vrienden van het Baafje’ op en met heel veel handjes maakten ze het zwembad klaar voor het seizoen.
Nu is het er lekker druk. “Een paar weken geleden droomden we hier nog van hoor, van mooi weer en een vol zwembad”, zegt Lotte tegen NH Nieuws, mediapartner van Streekstad Centraal. “De start van het seizoen was natuurlijk iets minder, dus we zijn superblij dat de zomervakantie is begonnen, ook is de zon gaan schijnen.” (tekst gaat verder onder de foto)
De duikplanken in Het Baafje zijn populair, vooral de hoge. (foto: NH Nieuws)
“We hadden eerlijk gezegd op veel meer gehoopt, en gewild, maar het weer heeft ons niet meegezeten”, vervolgt Lotte. “Aan de andere kant zitten we nu toch alweer rond de 30.000 bezoekers, dus dat is helemaal niet verkeerd.”
Vooral kinderen genieten met elkaar van Het Baafje. Zwemmen, van de duikplank springen, kletsen, misschien wat ballen op het veld. En kletsen, want Heiloo is niet groot dus ze komen altijd wel bekenden tegen. Onder de redders van het zwembad bevonden zich ook kinderen. Op scholen gingen een petitie rond. “We hadden een boekje en daar gingen we al onze namen in schrijven, voor Het Baafje, zodat Het Baafje kon blijven”, kijkt Anne terug. “En is Het Baafje gebleven, dat is wel superfijn.” (tekst gaat verder onder de foto)
Anne en haar vriendin vinden het ‘superfijn’ dat Het Baafje is gered. (foto: NH Nieuws)
Hoeveel bezoekers nodig zijn om het zwembad succesvol te noemen is nog niet bepaald. “Wel weten wel dat zowel de gemeente, als Holland Sport – de exploitant, als wij ernaar streven naar een duurzaam toekomstbeeld van Het Baafje, dus dat we de komende vijf tot tien jaar open blijven, maar daarvoor moeten nog wel heel veel dingen geregeld worden.”
Zoals een stevige vrijwilligerspoule. Er zijn misschien wel meer dan 150 vrijwilligers en er melden zich nog steeds nieuwe aan, maar de meesten van hen kunnen of willen alleen op incidentele basis komen helpen. Extra handjes zullen daarom altijd welkom blijven.