Reclamefolders. Lekker snuffelen of meteen bij het oud papier? Dat laatste gebeurt regelmatig en om die papierverspilling te drukken, gooit gemeente Dijk en Waard het folderbeleid om. Vanaf 1 oktober mogen bedrijven hun ongeadresseerd reclamedrukwerk alleen in brievenbussen gooien waar een ‘ja-sticker’ op zit.
Op dit moment moeten mensen met een ‘nee-sticker’ laten zien dat ze geen reclamedrukwerk willen ontvangen. Maar er zijn mensen zonder interesse die geen ‘nee-sticker’ hebben. Volgens gemeente Dijk en Waard levert dat behoorlijk wat afval op. Ja, oud papier kan worden gescheiden en veelal worden gerecycled, maar dat levert wel energieverbruik en vervuiling op. ‘Voorkomen is beter dan genezen’, zeg maar.
Vandaar dat Dijk en Waard, net als al meer dan zestig andere gemeenten, de ja-sticker invoert. In steden waar het beleid al is omgegooid, heeft rond de 22 procent van de inwoners een ja-sticker op de brievenbus. Vermoedelijk zijn dit veelal oudere mensen, die niet of weinig via het internet op koopjes jagen, al kan iemand het gewoon fijn vinden om door papieren versies te bladeren.
De ja-sticker is vanaf de laatste week van september verkrijgbaar in het gemeentehuis aan het Parelhof. Verder is er nog de nee/nee-sticker voor wie ook geen huis-aan-huisbladen wil ontvangen.
Robert Eenhoorn stond alweer zo’n tien jaar aan het roer van AZ, toen hij enigszins verrassend aankondigde te willen stoppen. Op 1 juli droeg hij op 56-jarige leeftijd de functie van algemeen directeur over aan Merijn Zeeman. Als dank voor zijn inzet voor de profclub en de Alkmaarse gemeenschap, overvielen burgemeester Anja Schouten en sportwethouder Christiaan Peetoom hem tijdens zijn afscheid bij AZ met de benoeming tot ‘ereburger van Alkmaar’.
Op verzoek van Eenhoorn organiseerde AZ slechts een klein en informeel afscheid met het bestuur, management en stafleden. Een perfect moment om hem te overvallen. Hij reageerde blij verrast. “Deze onderscheiding voelt heel eervol. Bij AZ werken we samen met veel goede en gepassioneerde collega’s aan succes voor onze club. Dit raakt mij, omdat de club en de gemeente altijd goed hebben samengewerkt. De projecten van de AZ Foundation raken veel mensen op een positieve manier.”
Burgemeester Schouten prees Eenhoorn voor zijn werk bij AZ: “Tien jaar lang heb je als directeur een blijvende impact gehad op AZ. Je hebt je ingezet voor de jeugdopleiding en ervoor gezorgd dat AZ weer meedoet in de Eredivisie Vrouwen. Dankzij jouw werk zijn veel jonge voetballertjes trots op AZ en dromen zij van hun debuut in het stadion.”
Maar dat is nog niet alles. “Je bent ook erg betrokken bij de maatschappij en mensen die het moeilijk hebben”, vervolgde Schouten. “De AZ Foundation en projecten als ‘Scoor een Boek’ en ‘LevelUP’ zijn door jou opgezet en hebben grote impact. Het officiële AZ G-team en het project Voetbalmaatjes, waarbij kwetsbare mensen samen van sport kunnen genieten, zijn ook dankzij jou ontstaan.”
Eenhoorn ziet een mooie toekomst voor AZ. De relatie met de gemeente Alkmaar ging niet altijd over rozen, maar hij weet dat de gemeente aan die mooie toekomst bijdraagt. “De rol van de gemeente in het onderzoek naar het gebied rondom het stadion toont de potentie voor AZ. De samenwerking met de gemeente, politie en het Openbaar Ministerie is belangrijk voor de veiligheid en het succes van AZ.” (foto: Ed van de Pol)
De Alkmaarse iepen zijn een paar weken geleden gevaccineerd, maar niet iedere iep is zo te redden. Een aantal moet worden gekapt en deze week is Stadswerk072 daarmee aan de slag gegaan.
Iepziekte is een voor de meeste iepen dodelijke schimmelinfectie. De bomen hebben dus een helpende hand nodig. Met een groot vaccinatiepistool, met een lange dikke naald erop, werden vorige maand 212 iepen in gemeente Alkmaar met een biologisch en organisch middel ingeënt. Maar 100 procent garantie geeft dat nooit.
Meerdere bomen moeten worden gekapt omdat ze ziek zijn geworden hebben en deze niet zullen overleven. Bovendien wordt zo voorkomen dat deze schimmelinfectie overslaat naar andere iepen. (foto: Stadswerk072)
Een iep waarbij de iepziekte in een vergevorderd stadium is. (archieffoto: Stadswerk072)
Al meerdere jaren is de schade die de Molen van Piet oploopt door de bomen er omheen gespreksonderwerp in de politiek. Er is eens flink gesnoeid en storm Poly hielp een handje, maar een gedegen plan liet op zich wachten. Ook nadat hiervoor eind 2021 een motie was ingediend door de gemeenteraad. Nu ligt dat plan er dan eindelijk: vijftien bomen verdwijnen en vijf worden gekortwiekt. “Maar wat er voor terugkomt wordt denk ik veel mooier”, zegt wethouder Jasper Nieuwenhuizen.
De Molen van Piet heeft gek genoeg vooral van binnen veel schade opgelopen door de bomen er omheen. Toen ze werden geplant, dacht men blijkbaar niet na over latere problemen of werd aangenomen dat deze wel voorkomen zouden worden. Helaas. Bij stormachtig weer ‘danst’ de kap van de molen op de stenen constructie. De kap kan gezekerd worden, maar dat zorgt weer voor andere spanningen. Molenaar Cees Piet vraagt de gemeente al jaren om hulp, maar het bleef bij bomen snoeien en schadeherstel. Maar er is weinig te doen aan de steeds verder afbrokkelende en afschilferende muren. (tekst gaat verder onder de foto)
De muren van de Molen van Piet zijn ernstig beschadigd door het gebonk en getril van de kap er bovenop. (foto: Streekstad Centraal)
Wethouder Jasper Nieuwenhuizen erkent dat het lang heeft geduurd. Dat is niet alleen omdat 11 van de 15 bomen nu een monumentale status hebben. “Het college viel tussendoor en er moest goed windonderzoek worden gedaan. En maar een beperkt aantal partijen kan dat. Ook de molenfederatie heeft naar de situatie gekeken. Dat er bomen weg moeten staat buiten kijf, de Molen van Piet is een zeer beeldbepalend monument. Kappen moet, maar hoe geven we de natuur een kans, wat moet er voor terugkomen? Er is ook een quickscan van de fauna gedaan. Met Stichting Animo en de molenaar is daarna een plan opgesteld, dat kan rekenen op brede steun.”
Vijftien reuzen rond de Molen van Piet gaan om. Daar is inmiddels een vergunning voor verleend. De daadwerkelijke kap staat in september gepland, al blijven twee linden misschien wat langer staan. Er zitten holen in en die worden misschien nog gebruikt door vogels of vleermuizen. Verder krijgt een aantal bomen een grondige snoeibeurt. (tekst loopt door onder de foto)
De Molen van Piet kan al een paar jaar niet vrijuit draaien door de hoge bomen er omheen. (foto: Streekstad Centraal)
“Maar uiteindelijk wordt het denk ik een hele ‘Instagrammable’ plek”. Nieuwenhuizen denkt dat de herinrichting bij Alkmaarders in de smaak zal vallen. Dat mag ook wel, de klus kost een slordige 600.000 euro. “Er was ook een sobere variant, die was 200.000 euro, maar de duurste kreeg de voorkeur.”
Een bureau dat gespecialiseerd is in herstel en aanleg van erfgoed, werkt het voorlopige ontwerp uit met specialisten, molenaar Cees Piet en Stichting Animo. Daarna volgt een presentatie en wordt het ontwerp eventueel nog wat aangepast aan de hand van wensen van de bewoners en ondernemers in de omgeving.
Het hout van de oude bomen zal volgens Nieuwenhuizen niet zomaar in een houtkachel of naar een nieuwbouwproject verdwijnen. “Het hout gaan we een goede bestemming aan geven. Speelplekken, bankjes… we gaan er wat leuks mee doen.”
Op de Veertweg in Noord en Zuid-Scharwoude wordt regelmatig te hard gereden. Bijna alle bewoners willen graag dat de weg wordt afgesloten voor doorgaand verkeer en als dat niet gaat, dat andere maatregelen worden genomen. De gemeente had wel oren naar afsluiting maar kiest uiteindelijk toch voor kleinere ingrepen, ook in de omgeving.
Het college van Dijk en Waard vindt het geen goed idee om nu ingrijpende maatregelen te nemen, zoals afsluiting van een weg voor doorgaand verkeer. Het college wil breder kijken dan naar één weg, omdat er in de buitengebieden meerdere projecten op stapel staan. Denk aan nieuwbouw aan de westkant van Langedijk en de bouw van een nieuwe brandweerkazerne ergens in het noordelijk deel van Dijk en Waard. “Beide ontwikkelingen gebieden op dit moment terughoudendheid”, meent het college van B&W. “Drastische maatregelen nu kunnen ontwikkelingen en of besluiten in de toekomst tegenwerken.”
Op strategische locaties in het buitengebied zullen snelheidsremmende maatregelen worden genomen. “Daarbij rekening houdend met het ontbreken van draagvlak voor drempels”, aldus het college. De Veertweg wordt nog dit jaar onderhanden genomen, wanneer de weg een verse laag asfalt krijgt en aandacht wordt besteed aan problemen met de bermen. (foto: Google)
De politie heeft woensdag een hond uit een hete auto in Egmond aan Zee gered. Een van de agenten sloegen een ruit in om bij het arme dier te kunnen komen. “Gelukkig maakte de hond het goed.”
De politie had een melding gekregen van een hond die al zeker 45 minuten was achtergelaten in een auto die in de volle zon stond. Met een noodhamertje tikte een agent de zijruit van de passagiersdeur in om vervolgens naar binnen te klauteren en naar de achterbank te komen. Na de achterbank te hebben neergeklapt kon hij uit de achterbak van de hatchback krijgen.
De politie waarschuwt mensen met huisdieren om deze nooit in een voertuig waar zon op staat achter te laten. “Dit valt namelijk onder dierenmishandeling!”
Een nieuwe wending in de kwestie rond de drie padelbanen die Tennisclub Sint Pancras wil toevoegen aan het tennispark. Naar aanleiding van een bewonersavond begin juli, heeft het college van B&W besloten om aanvullend geluidsonderzoek te laten doen. “Gelet op de gevoeligheid rond padel is het belangrijk alle signalen hierbij zorgvuldig te onderzoeken.”
Gemeente Dijk en Waard erkende al dat er een fout was gemaakt bij het verlenen van de vergunning. Gemeente Dijk en Waard doorliep de reguliere vergunningprocedure. En dat terwijl de uitgebreide versie vereist was, inclusief een goede ruimtelijke onderbouwing. Die uitgebreide procedure wordt nu alsnog doorlopen. Temeer omdat tijdens een bewonersavond op dinsdag 2 juli in Dorpshuis De Geist nieuwe inzichten naar voren waren gekomen.
Critici stipten tijdens die avond aan dat er een geluidsmodel was opgesteld voor de huizen aan de Magnolialaan, aan de overkant van het ijsbaanterrein, terwijl er niet eens echte metingen waren gedaan. Bovendien had een bewoner zelf meer decibellen gemeten dan de 47 dbA in het model. Met name wanneer het ijsbaanterrein ondergelopen is komt de meter hoger uit.
Verder is er onlangs veel groen verwijderd rond het terrein van TC Sint Pancras. Vanaf de overkant van het ijsbaanterrein is er nu direct zicht op het tennispark. Dit tot onvrede van de klagende bewoners. Bovendien ontsnapt er nu meer geluid naar de omgeving. Met drie padelbanen erbij wordt het geluidsniveau volgens een aantal omwonenden onaanvaardbaar hoog.
Omwonenden en de tennisclub worden per brief op de hoogte gesteld. Wanneer het onafhankelijke geluidsonderzoek is afgerond organiseert gemeente Dijk en Waard een nieuwe bewonersbijeenkomst. (foto: Bing)
Het ziekenhuis in Alkmaar heeft een bijzondere CT-scanner in gebruik genomen. Hiervan zijn er slechts zes in Nederland en het is de enige in de provincie. De ingebruikname is een flinke stap vooruit in de zorg die Noordwest kan bieden, vooral omdat de beelden gedetailleerder zijn dan ooit. Ook is het maken van scans minder vervelend voor de patiënt.
Een computertomograaf scanner is zo’n grote donut op zijn kant, waar je als patiënt in geschoven wordt. De nieuwe versie is een zogenoemde naeotom alpha photon-counting scanner. “Photon-counting is een innovatieve technologie voor de CT waarbij elk röntgenfoton dat door de patiënt gaat wordt meegenomen in de beeldopbouw”, legt radioloog Remy Geenen uit. “Hierdoor laten de beelden details zien die eerder niet mogelijk waren.”
De beelden zijn niet alleen een stuk gedetailleerder, het is met dit apparaat ook mogelijk om door eerder geplaatste stents of grote hoeveelheden vaatkalk heen te kijken. Zo wordt zichtbaar of vaten nog voldoende open zijn, en kan mogelijk de noodzaak tot ingrijpende behandeling voorkomen worden.
“Ook is er aanzienlijk minder röntgenstraling en contrastmiddel nodig”, vervolgt Geenen. Bovendien is de nieuwe CT-scanner sneller en hoeven patiënten dus minder lang stil te liggen.
Op de Nollenweg in Alkmaar vond maandagavond een kop-staartbotsing tussen twee auto’s plaats. Eén van de bestuurders maakte een onverwachte stuurbeweging bij de stoplichten ter hoogte van de Herenweg, waar de ander niet tijdig op kon reageren. Deze bestuurder testte positief op het gebruik van cannabis en is aangehouden voor onder andere afname van bloed voor verder onderzoek.
“Cannabis blijft minimaal 36 uur zichtbaar en van invloed op je rijvaardigheid.”, licht de verkeersagent die het ongeval afhandelde toe. “Bij dagelijks gebruik is de uitslag (van de speekseltest, red.) altijd enorm hoog. Bestuurders die ik hiervoor aanhoud zijn zich hier nooit van bewust, dat dit veel langer een probleem is dan bijvoorbeeld het drinken van alcohol. En blow roken in de avond brengt je ook de volgende ochtend na volgende nachtrust nog in de problemen!”
De automobilist die positief op drugs testte wordt echter niet gezien als de veroorzaker van het ongeval; dat is evengoed degene die achterop reed.
Niemand raakte gewond, het bleef bij blikschade. Het ongeval was voor de politie dan ook niet ernstig genoeg om het rijbewijs van de verdachte in te vorderen. Vanzelfsprekend kreeg de bestuurder wel een tijdelijk rijverbod (van 24 uur). Het CBR is ingelicht en zou nader onderzoek naar het drugsgebruik en rijgedrag kunnen eisen. (foto: Verkeersagent Alkmaar)
Het tweejaarlijkse onderzoek naar de veiligheidsbeleving in Dijk en Waard levert zijn eerste resultaten op. Net als twee jaar geleden is de veiligheidsbeleving in Dijk en Waard in het algemeen positief. Wel zijn er wat verschillen tussen wijken onderling. Deze informatie wordt meegenomen in de pilot ‘Dorps- en wijkgericht werken’.
Het college van Dijk en Waard ziet in de resultaten dat de uitbreiding van het handhavingsteam een positief effect heeft gehad. Wel blijft hun zichtbaarheid nog wat achter ten opzichte van Alkmaar, Hoorn en andere Nederlandse gemeenten met meer dan 70.000 inwoners. Voor komend jaar staat een verdere uitbreiding van het aantal boa’s op de planning. Dat moet zowel de zichtbaarheid van Team Handhaving als de aanpak van overlast verbeteren.
De Veiligheidsmonitor 2023 bevatte voor het eerst vragen over vuurwerk. Ruim de helft van de inwoners van Dijk en Waard beschouwt het afsteken van vuurwerk als een mooie traditie die in stand gehouden moet worden. Bijna vier op de tien steekt tijdens de jaarwisseling doorgaans zelf vuurwerk af. Het draagvlak voor zowel een landelijk (49%), als lokaal vuurwerkverbod (46%) ligt in Dijk en Waard dicht bij elkaar. Twee derde is van mening dat er vuurwerkvrije zones op bepaalde plekken in de gemeente moeten komen.
De raadscommissie bespreekt de resultaten van de Veiligheidsmonitor 2023 op 10 september. Dan zal ook gesproken worden over de eventuele invoering van vuurwerkvrije zones tijdens jaarwisseling, of een verbod voor de hele gemeente.