De politie zit nog met een aantal fietsen die in beslag genomen zijn na een aanhouding. Vorige week woensdag werd een 28-jarige Alkmaarder opgepakt, nadat hij een lokfiets van de politie had gestolen. De politie zoekt de eigenaren van zes fietsen.
Toen agenten op zoek gingen naar de lokfiets, troffen ze rond 20:00 uur een man op de Drechterwaard met een bakfiets, vertelt een politiewoordvoerder aan Streekstad Centraal. In de bak zaten de lokfiets en een aantal andere fietsen. De Alkmaarder is aangehouden en de fietsen zijn in beslag genomen. De politie heeft bij hem thuis rondgekeken en nog meer (vermoedelijk) gestolen fietsen gevonden. Ook die zijn meegenomen.
Van zes fietsen zijn de eigenaren nog niet achterhaald. Het gaat om Fatbike en een QWIC e-bike, beiden deels gestript, twee Trek mountainbikes, een kleiner model Discovery mountainbike en een Gazelle herenfiets (zonder voorwiel). De meeste fietsen hebben hun beste tijd overigens wel gehad. Als eigenaren geen interesse meer hebben in hun oude fiets, dan is het evengoed belangrijk om aangifte te doen vanwege de strafzaak.
De andere drie fietsen:
De deels gestripte Fatbike en QWIC e-bike, met in het midden een Gazelle herenfiets zonder voorwiel (foto’s: Politie Alkmaar-Duinstreek)
Positieve getallen maar minder positieve vooruitzichten. Gemeente Dijk en Waard heeft een plus van 12,8 miljoen euro op de voorlopige Jaarrekening 2023. Het college van B&W is tevreden, maar plaatst wel de kanttekening dat de plus een wat geflatteerd beeld geeft van de situatie. De jaarrekening ligt nu ter goedkeuring bij de gemeenteraad.
De ruime plus geeft een wat te positief beeld, omdat de gemeente Dijk en Waard vorig jaar rijkssubsidies kreeg, waarvan het 4 miljoen euro nog niet heeft uitgegeven. Die subsidiegelden zullen dit jaar worden gespendeerd. Daarnaast blijft structurele bekostiging van de plannen een uitdaging, en dat zal de komende jaren nog meer het geval zijn. 2026 is het zogenoemde ‘ravijnjaar’: mede door corona kregen gemeenten de afgelopen jaren steeds hogere bijdragen van het Rijk, maar de geldkraan wordt weer een stuk dichtgedraaid.
“We moeten ons voorbereiden op moeilijke tijden, zelfs als we nu geld overhouden”, aldus wethouder financiën Fred Ruiten. “Ondanks de ravijnjaren die eraan komen, ben ik positief over het afgelopen jaar en trots dat het ons is gelukt om tot een eindafrekening te komen die een basis geeft waar we mee verder kunnen.” (tekst gaat verder onder de foto)
De herstelde vaarverbinding in Zuid-Scharwoude. (foto: Streekstad Centraal)
Toch een hoop om tevreden over te zijn dus. “We hebben verschillende bouwprojecten opgestart om te voldoen aan de hoge woningvraag in onze gemeente.” Ook wordt verder gewerkt natuur, recreatie, veiligheid en aan de ontwikkeling van bedrijventerreinen, ondanks de belemmeringen die het volle elektriciteitsnet veroorzaakt.
De verlenging van De Punt naar de Nauertogt, voor een betere verbinding van Langedijk met de N245. (foto: Streekstad Centraal)
Ook had de fusie van Heerhugowaard en Langedijk nog zijn naweeën in 2023. De afstemming van het beleid van de twee oude gemeenten moest worden afgerond, en er was meer personeel nodig. Ook de snelle groei van Dijk en Waard vraagt om meer ambtenaren.
Naar verwachting stelt de gemeenteraad de jaarstukken 2023 op dinsdag 2 juli vast. De documenten zijn te vinden op bestuurspagina van Dijk en Waard.
De politie van Heerhugowaard zoekt een getuige van een ernstig ongeluk dat medio april plaatsvond op de Berkenlaan. Op maandag 15 april werd rond 10:20 uur een voetganger met een kinderwagen aangereden op de kruising met het Cornusplantsoen. De voetganger raakte daarbij zwaargewond.
De politie probeert uit te vinden wat er precies is gebeurd en zoekt in het bijzonder de automobilist die net daarvoor geen voorrang kreeg van de dader. Deze mogelijke getuige reed toen van de Berkenlaan het Cornusplantsoen op. Degene die de voetganger schepte reed in een blauwe Suzuki Wagon R.
De politie is bereikbaar via 0900-8844. Het zaaknummer is 2024079796.
De duinstreek heeft al sinds het najaar last van water. Véél water. Het regende zo veel dat straten, paden, tuintjes en kelders blank kwamen te staan en de overlast houdt voor velen nog aan. Onlangs kwam de binnenbocht van de Zeeweg bij Bergen eindelijk weer vrij, maar één natte nacht en hij stond weer blank. Vooral in Bergen aan Zee zijn ze het goed zat, bleek tijdens een bewonersavond over de wateroverlast.
In Hotel Meyer konden bewoners in gesprek gaan met de diverse overheidsinstanties die over het watermanagement in de duinstreek gaan, plus beheerder PWN. NH Nieuws, mediapartner van Streekstad Centraal was er bij. Dat het bij velen hoog zat, bleek toen wel. De vergaderzaal was vol en de emoties liepen op. “Het heeft al ruim zeven maanden geduurd, dus het is wel eens tijd”, zegt een aanwezige. Een ander zegt boos: “Laat zien dat er wat gedaan wordt dan!” (tekst gaat verder onder de foto)
Ook wethouder Ernest Briët was namens de gemeente Bergen aanwezig en stond de mensen te woord (foto: Hans Brouwers)
Een hydroloog, een waterkringloopdeskundige, spreekt de mensen toe. “De hoeveelheid water waar wij met z’n allen nu last van hebben is een incidentele gebeurtenis, maar we kunnen niet vooruit kijken”. Hij vertelt over de waterproblemen en wat er wel en niet aan gedaan kan worden. “Grondwater kent geen grenzen en stroomt van het ene naar het andere perceel. De gemeente moet ervoor zorgen dat de grondwaterstand structureel in orde is. Er moet een noodplan komen voor komende winter zodat we niet nog een keer in dezelfde situatie komen te zitten. De provincie, PWN, de gemeente en de bewoners moeten allemaal meewerken.”
Eerder maakten we deze video over de overlast (tekst gaat verder onder de video)
Eind januari liet gemeente Bergen een drainagestelsel ingraven, met drie verwijderbare pompen. Twee daarvan zijn nu weg vanwege het toeristenseizoen en klachten. Ze sieren het straatbeeld niet en maken geluid, maar toch begrijpen velen niet waarom ze weg zijn. “Toen alle pompen overdag aanstonden hadden wij iets minder last van het water. Wat is dan de reden geweest om ze weg te halen? Alle beetjes helpen, lijkt met toch?”, zegt een bewoner. “Er hebben zo veel mensen schade, dan ga je je echt afvragen wat die paar klachten voorstellen tegenover al die mensen die in de problemen zitten.” Als de wethouder in een reactie “pompen weer aan” zegt, wordt er hard geklapt. (tekst gaat verder onder de foto)
Eén van de drie pompen die kan worden aangesloten op de drainage. (foto: Streekstad Centraal)
Bart Meijer kan nog altijd niks met zijn tennis- en midgetgolfbanen. “Die staan al maanden helemaal onder water”, zegt hij tijdens de bijeenkomst. “Het is echt ellende, we slapen er al heel lang slecht van en we doen wat we kunnen. Het is echt dweilen met de kraan open, want het water staat zo’n 40 à 50 cm hoog. Ik maak me zorgen of het ooit nog goedkomt.” En hij is zeker niet de enige. Iemand vult aan: “Dat het probleem niet van vandaag of morgen is op te lossen snappen we allemaal. Maar kom eens met een concreet plan en zorg ervoor dat de pompen weer aan gaan.”
De gemeente, het hoogheemraadschap, de provincie en PWN gaan zo’n plan maken. De bewonersavond is onderdeel van het vormingsproces, en het is de bedoeling dat er over een week of twee een tweede bijeenkomst komt om oplossingen te bespreken.
Eerder maakten we een video over de ondergelopen Kerkstraat, en hoe de brandweer 1,5 miljoen liter water naar zee pompte.
Een man van 70 jaar is onlangs van zijn fiets getrapt in het Schoorlse duingebied. De man viel op de grond en raakte daarbij ernstig gewond. De politie probeert de dader te achterhalen en zoekt naar getuigen. Het incident gebeurde op woensdag 8 mei rond 18:30 uur op de Nieuweweg, ter hoogte van het Vogelmeer.
De politie wil in het bijzonder in contact komen met een groepje op scooters dat in de buurt was. De politie is bereikbaar via 0900-8844 en anoniem via 0800-7000. Het zaaknummer is 2024106346.
Een lange stoet wandelaars trok maandagavond door Alkmaar. Meer dan 2.300 deelnemers begonnen om 18:00 uur aan de jaarlijkse Avond4daagse van Alkmaar, nadat sportwethouder Christiaan Peetoom het officiële startsein had gegeven. Halverwege de tocht verraste burgemeester Anja Schouten de deelnemers door bij de stempelpost stempels uit te delen.
De Avond4daagse is elk jaar weer een feestje, zelfs als het weer een beetje tegen zit. Vele wandelaars doen dan ook ieder jaar weer mee. Vier avonden leggen ze ongeveer 5 kilometer af. Ook veel scholen doen mee, zodat de kinderen gezellig met elkaar op pad gaan, de stad wat beter leren kennen en de nodige beweging krijgen. “Dit maakt de Avondvierdaagse een verbindend evenement voor jong en oud in de gemeenschap”, aldus Mirjam van der Welle van Alkmaar Sport.
Op de laatste avond, donderdag dus, wordt speciaal voor peuters een korte tocht georganiseerd. Tijdens deze Peuterloop kunnen ze alvast proeven van deze gezellige traditie. (foto: Alkmaar Sport)
Vanaf augustus 2020 vond tussen Berkhout en Noord-Scharwoude een reeks extreem gewelddadige woningovervallen plaats. Meermalen werd daarbij geschoten. Het kostte Sjaak Groot uit Berkhout zijn leven. Uitgebreid recherchewerk leverde zes vermeende bendeleden op. Maandag zijn ze allemaal schuldig verklaard en kregen ze celstraffen tot ruim 29,5 jaar. Dat meldt NH Nieuws, mediapartner van Streekstad Centraal. Ook moeten ze schadevergoedingen aan slachtoffers betalen.
Het begon op 8 augustus 2020 bij een veehandelaar en zijn vrouw in De Goorn. De man ontsnapte ternauwernood aan een kogel omdat hij zijn hoofd wegdraaide. De buit: 3.000 euro cash. Een dag later volgde een gewapende overval op een tankstation in Nieuwe Niedorp. Tussen 30 december en 22 juli 2021 waren er gewapende woningovervallen in Dreumel (Gelderland), Avenhorn, Heerhugowaard De Noord, Berkhout en tot slot in Zuid-Scharwoude.
De bende schuwde extreem geweld niet. Een aantal slachtoffers werd vastgebonden, geslagen en gemarteld. En er werd nog eens twee keer op bewoners geschoten. De 72-jarige Sjaak Groot uit Berkhout vond de dood toen hij de overvallers betrapte en zich verweerde. Hij probeerde nog 112 te bellen, maar stierf uiteindelijk met de telefoon in zijn hand. In Zuid-Scharwoude wist het slachtoffer met een schotwond te vluchten.
In september 2022 voerden de politie en het OM een reconstructie uit van de gewelddadige overval in Berkhout.
Eén verdachte, Martijn G. uit Heerhugowaard, bekende na zijn aanhouding betrokkenheid bij de overval in De Goorn. Hij zei al van tevoren te zijn gevlucht omdat zijn handlangers te veel herrie maakten. Ook uitte hij spijt dat hij zich niet meldde bij de politie, dan waren de andere overvallen misschien nooit gebeurd. De politie had speciaal voor hem de situatie nagemaakt zodat hij zijn vermeend beperkte deelname kon aantonen, maar bij aankomst weigerde hij deelname. De andere vijf verdachten ontkennen iedere betrokkenheid bij de reeks overvallen. De rechter vindt dat echter dat er voldoende overtuigend bewijs is dat ze in wisselende samenstelling verantwoordelijk waren.
Toch kreeg G. een wat hogere celstraf dan het OM verlangde. Ook de celstraf voor Dut M. uit Alkmaar valt hoger uit, maar de geëiste tbs met dwangverpleging kreeg hij weer niet. Voor drie verdachten viel het vonnis lager uit. In het geval van Glenn V. uit Zuid-Scharwoude aanzienlijk lager: in plaats van levenslang ruim 29,5 jaar cel. Hij was volgens de rechter de schutter bij ieder schietincident, maar niet betrokken bij één van de zeven overvallen.
Een zevende verdachte werd twee weken na de overval in Berkhout thuis dood aangetroffen met het moordwapen. Hou zou hiermee zelfmoord hebben gepleegd. Het wapen bracht de politie op het spoor van zijn handlangers.
Afgelopen weekend zijn de waterpeilen overal in de regio weer tot de gewenste niveaus gedaald. Dat meldt het Hoogheemraadschap. Meevaller is dat het de laatste paar dagen (veel) minder regende dan eerder was voorspeld. Het zal hier en daar nog wel wat langer duren voor het grondwaterpeil ook weer normaal is.
Aan het begin van het weekend werd regio Alkmaar redelijk gespaard. Het meeste water dat was voorspeld viel meer naar het zuiden uit de lucht. Het waterpeil was hier en daar tijdelijk weer wat hoger, maar voor zover bekend bij het waterschap waren er binnen deze regio geen nieuwe situaties van wateroverlast. “Aangezien de waterstanden op peil zijn kunnen we met het watersysteem weer heel wat water opvangen. Extra materiële inzet is op dit moment niet nodig.”
De regen van afgelopen weekend heeft ervoor gezorgd dat het verhoogde risico op natuurbranden weer weg is. Anderhalve week geleden – de wateroverlast was nauwelijks overal weg – kwam de Veiligheidsregio met de opmerkelijke melding dat er vanwege droogte een verhoogde kans op natuurbranden was. De organisatie riep mensen op om voorzichtig te zijn en was opgeschaald naar ‘fase 2’ voor verhoogde alertheid en paraatheid. (tekst loopt verder onder de foto)
Een boer nam het heft zelf in handen over de wateroverlast weg te nemen. (foto: HHNK)
Een aantal boeren in de wijde regio kwam zelf in actie om overtollig water weg te pompen. Het waterschap is blij met de assistentie, maar had het graag van de boeren zelf willen weten. “Zo houdt HHNK overzicht en kan overlast ergens anders worden voorkomen.” Bovendien legden ze een dikke slang over de dijk, dit hinder opleverde voor het verkeer.
Tot het weekend regent het naar verwachting 3 tot 4 millimeter per dag, en daarna blijft het een ongeveer een week vrijwel droog. “We houden onze waterpeilen uiteraard scherp in de gaten.”
De coronadip is zelfs terug te vinden in de misdaadcijfers van de regio. In 2022 volgde weer een toename, maar het afgelopen jaar zette die niet of nauwelijks door. Dat blijkt uit cijfers van de politie. Wel zijn er verschuivingen in de soorten misdrijven. Wat vooral negatief opvalt is het aantal geregistreerde diefstallen van fietsen en scooters, net als diefstal uit en vanaf voertuigen.
Positief is dat het aantal woninginbraken, straatroven en bedreigingen vorig jaar weer daalde. Ook waren er in Alkmaar minder winkeldiefstallen, al nam dat aantal in Dijk en Waard en Heiloo juist verder toe. Wel waren er in 2023 meer verkeersgerelateerde misdrijven. Denk daarbij aan rijden zonder geldig rijbewijs of met drank of drug op. Daarentegen nam het aantal misdrijven direct gelinkt aan een verkeersongeval behoorlijk af.
Vorig jaar zijn drugslabs opgerold in Alkmaar, De Rijp en twee in Heerhugowaard. Door heel het land is er een verschuiving van hennep naar harddrugs. Volgens de politie is de vraag naar harddrugs de laatste jaren wereldwijd gestegen. Dat er meer drugslabs zijn gevonden heeft mogelijk ook te maken met een stijging van het aantal meldingen, vooral via Meld Misdaad Anoniem. De politie laat weten erg blij te zijn met die meldingen.
Het aantal vondsten van wietplantages is in de regio de laatste jaren aanzienlijk scherper gedaald dan nationaal: van 325 stuks in 2019 naar 107 in 2022. Vorig jaar waren dat er met 133 wel weer meer. De politie weet niet hoe dat komt, maar waarschuwt wel dat de algehele daling deels te maken kan hebben met een tekort aan capaciteit. De politie heeft ervoor gekozen om bepaalde andere vormen van criminaliteit meer voorrang te geven. Verder zijn er signalen dat steeds meer hennep uit het buitenland komt.
Fraude kwam na een dip in 2022 weer op het niveau van tijdens de coronatijd. In die periode floreerde de fraude-business, waarbij vooral ouderen de dupe werden van bijvoorbeeld helpdesk- / bankpasfraude of nep-meldingen over boetes, (achterstallige) betalingen of vaccinatie-afspraken, met een foute link om op te klikken.
De Noordwest Ziekenhuisgroep organiseert zaterdag 8 juni een open dag, zowel in het ziekenhuis in Alkmaar als in Den Helder. In Alkmaar is meteen ook een kijkje te nemen op de bouwplaats.
Veel mensen hebben nog nooit gezien hoe bijvoorbeeld de operatiekamers er uitzien. Daar kom je alleen maar als je onder het mes moet. En dan vraag je de chirurg of de verpleegkundigen niet zomaar even waar alle apparatuur en dergelijke nou voor dient. Ook andere afdelingen zijn open. Er is ook van alles te beleven, zoals een bloedsuikertest, een handmassage, een proeverij in de keuken met ook een vegetarisch aanbod of een bezoekje aan een heuse poppendokter. En voor deze dag wordt de bouwplaats dus opengesteld voor publiek.
Noordwest vindt zorg voor de patiënt en voor de toekomst belangrijk. Daarom wil Noordwest het duurzaamste ziekenhuis van Nederland worden. Tijdens de open dag wordt getoond wat voor groene initiatieven zijn.
De open dag duurt van 11:00 tot 15:00 uur. Aanmelden is niet nodig. NWZ raadt vanwege de beperkte parkeercapaciteit aan om zoveel mogelijk níet met de auto te komen. Alle informatie staat op nwz.nl/opendag.